بارداری و کووید: آنچه زنان باید بدانند


زنان باردار به ویژه در برابر کووید-19 آسیب پذیر هستند و داده های جدید دولت نشان می دهد که مرگ و میر مادران در سال 2021، دومین سال شیوع همه گیری، به شدت افزایش یافته است. در اینجا چیزی است که زنان برای حفظ امنیت خود باید بدانند.

اگر باردار هستم یا در تلاش برای باردار شدن هستم، چگونه از خودم در برابر کووید محافظت کنم؟

مهم‌ترین قدم این است که اگر قبلاً این واکسن را انجام نداده‌اید، واکسینه شوید و مطمئن شوید که در مورد واکسن‌های تقویتی خود به‌روز هستید. کووید می تواند در هر بارداری به یک وضعیت تهدید کننده زندگی تبدیل شود، اما مرگ و میر و بیماری های شدید بیشتر در میان زنانی که واکسینه نشده اند گزارش شده است.

واکسن‌ها در دوران بارداری مؤثر هستند و شواهد رو به رشدی که نتایج بارداری را دنبال می‌کنند هیچ نگرانی ایمنی پیدا نکرده‌اند.

شما می توانید اقدامات دیگری را برای محافظت از خود انجام دهید، مانند ماسک زدن در مکان های عمومی، محدود کردن تماس های خود، فاصله گذاری فیزیکی و رعایت بهداشت دست.

چه عواملی خطر من را افزایش می دهد؟

بارداری به خودی خود احتمال ابتلا به کووید شدید را به دلایل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی افزایش می دهد. اما این خطر را می توان با شرایط مزمن از قبل موجود مانند دیابت یا فشار خون بالا تقویت کرد.

زنان باردار با این شرایط باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای جلوگیری از عفونت در نظر بگیرند، مانند دوری از جمعیت و افرادی که بیمار هستند.

سایر عواملی که خطر ابتلا به زنان باردار را افزایش می دهد: سن بالای 25 سال. اضافه وزن داشتن؛ بیماری مزمن ریه، کبد یا کلیه؛ یک بیماری قلبی؛ عدم تحرک بدنی؛ و سیگاری بودن یا سیگاری بودن.

آسیب پذیری ها بلافاصله پس از زایمان از بین نمی روند. زنان در طول دوره پس از زایمان بیشتر مستعد هستند و باید اقدامات احتیاطی را ادامه دهند.

عفونت‌های کووید همچنین خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی برای نوزاد شود. بر اساس تجزیه و تحلیل بازوی تحقیقاتی Epic، شرکت ثبت الکترونیک پزشکی، نوزادانی که از مادران آلوده متولد می شوند، کمی بیشتر در معرض خطر نقص های مادرزادی قلب، اختلالات ریتم قلب و اختلالات متابولیک و تنفسی هستند.

به چه علائمی باید توجه کرد؟

اگر باردار هستید یا به تازگی زایمان کرده اید و تب، سرفه، مشکل تنفسی، آبریزش بینی یا سایر علائم حاکی از کووید دارید، باید تست کووید بدهید و با پزشک خود تماس بگیرید.

کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان می گوید در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید با 911 تماس بگیرید یا فوراً به بیمارستان بروید:

من باردارم و به تازگی تست کووید مثبت شد. حالا چی؟

فوراً با پزشک یا ماما تماس بگیرید. پزشک شما ممکن است دارویی مانند Paxlovid را توصیه کند، یک درمان ضد ویروسی که خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ را کاهش می دهد و برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است. درمان باید در عرض پنج روز پس از اولین علائم شروع شود.

از زمانی که نوع Omicron غالب شد، اکثر مردم بیماری های خفیف تری را تجربه می کنند. اما کووید همچنان احتمال بستری شدن در بیمارستان و زایمان زودرس را برای زنان باردار افزایش می دهد. حتی اگر یک حمله خفیف داشته باشید، ممکن است علائم را برای یک دوره طولانی داشته باشید.