استفاده نوجوانان از مواد مخدر و الکل با پریشانی سلامت روان مرتبط است



این مقاله نشان داد که ارتباط بین مصرف مواد و سلامت روان حتی در سطوح پایین مصرف مواد مخدر و الکل وجود دارد. دکتر تروو-کلمنز گفت که نوجوانان با سطوح پایین مصرف مواد ممکن است خود درمانی کنند و مصرف نسبتاً کم مواد آنها احتمالاً باعث چالش های اساسی سلامت روان نمی شود.

اما این تحقیق همچنین نشان داد که مصرف کنندگان مکرر و شدید این مواد شدیدترین علائم سلامت روان را تجربه می کنند. دکتر تروو-کلمنز گفت، در این موارد، نوجوانان ممکن است علائم خود را بدتر کنند، حتی زمانی که از موادی برای خوددرمانی استفاده می کنند.

به طور خاص، این مطالعه نشان داد که استفاده روزانه یا تقریباً روزانه – اما نه استفاده هفتگی یا ماهانه – از مواد با افزایش متوسط ​​علائم مرتبط است. محققان این ارتباط را “وابسته به دوز” توصیف کردند، زیرا سطح استفاده با شدت علائم مرتبط بود.


قوت این مطالعه به دلیل استفاده از دو مجموعه داده است که یافته های مشابهی را به همراه داشت.

یک نمونه از داده‌های نظرسنجی 15600 دانش‌آموز دبیرستانی ماساچوست با میانگین سنی حدود 16 سال استفاده کرد. نمونه دوم از داده‌های مشابه خود گزارش شده از 17000 پاسخ‌دهنده به نظرسنجی ملی رفتار پرخطر جوانان استفاده کرد.

در هر دو گروه، نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند، «مصرف الکل، حشیش و نیکوتین هر کدام ارتباط‌های وابسته به دوز قابل توجهی با علائم روان‌پزشکی بدتر از جمله افکار خودکشی داشتند.»

یکی دیگر از یافته های کلیدی این بود که ارتباط بین علائم متعدد و بین چندین ماده وجود دارد. دکتر تروو-کلمنز گفت: “این فقط حشیش نیست، فقط الکل نیست، فقط نیکوتین نیست.” “به نظر می رسد این موضوع مهم نیست.”


در مقایسه با نسل های قبل، نوجوانان امروزی علائم سلامت روان بیشتری را تجربه می کنند، اما مصرف مواد مخدر و الکل رو به کاهش است. به ویژه مصرف زیاد الکل و سیگار به شدت کاهش یافته است و بر بخش کوچکتری از جمعیت نوجوان تاثیر گذاشته است.

دکتر تروو-کلمنز گفت: این روندهای گسترده ممکن است از این ایده حمایت کند که پرسیدن از نوجوانان در مورد مصرف مواد می تواند راهی برای غربالگری چالش های سلامت روان باشد. این به این دلیل است که گروه مصرف کنندگان مواد به طور منظم کوچکتر از گذشته است و ممکن است بیشتر با افرادی مرتبط باشد که خود درمانی می کنند یا با چالش های سلامت روان سروکار دارند.