آنچه کارشناسان درباره برنامه غذایی رژیم کتوژنیک نمی گویند و چگونه بر شما تأثیر می گذارد

حذفیات رژیم کتوژنیک برنامه غذایی رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است ؟ در رژیم کتون زا منبع سوخت بدن که از آن برای تامین انرژی روزانه استفاده می شود از گلوکز (قند) به چربی ها تغییر می کند و مواد غذایی پرچرب جایگزین کربوهیدرات ها می شوند. در رژیم های کتوژنیک که مصرف کربوهیدرات به شدت محدود می شود و تاکید اصلی روی مصرف چربی ها قرار می گیرد خیلی از ورزشکاران به ویژه رشته های قدرتی و از جمله بدنسازان طی هفته های اول دچار افت قدرت و بازدهی می شوند و این تا وقتی که بدن به تغییر دادن منبع تامین انرژی از کربوهیدرات به چربی عادت کند ادامه دارد و اجتناب ناپذیر است.

رژیم کتوژنیک و پریود

حجم غذا در رژیم کتوژنیک به عبارتی کربوهیدراتهایی که هضم آسانی دارند؛ مانند نوشابه، شکر، نان سفید و شیرینیها در این رژیم حذف شدهاند. در این برنامه به سادگی، کربوهیدراتهایی را مثل شکر، نوشابه، برنج، شیرینی و نان سفید که به راحتی هضم میشوند، کاهش میدهیم که از این لحاظ با رژیمهای اتکینز و کمکربوهیدرات شباهتهایی هم دارد. در رژیم کتوژنیک شما اغلب کربوهیدراتی که هضم آن آسان است مثل شکر، نوشابه، شیرینی ها و نان سفید را حذف می کنید. این رژیم بدون اینکه در شما احساس گرسنگی ایجاد کند باعث کاهش وزنتان می شود و به درمان دیابت نوع 2 نیز کمک می کند.

حجم غذا در رژیم کتوژنیک

همچنین تصور بر این است سلول های بدن قادر به استفاده از چربی برای انرژی هستند، ولی چون سلول های سرطانی نمی توانند به جای گلوکز از چربی ها استفاده کنند، پس این رژیم میتواند در درمان سرطان ها نیز کاربرد داشته باشد. همچنین چربی ها را به کتون های موجود در کبد تبدیل می کند ، که نهایتا انرژی مورد نیاز مغز را تامین می کند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد بدن شما به صورت موثر چربی ها را جهت تامین انرژی می سوزاند.

در رژیم کتوژنیک با چای چی بخوریم

برای جلوگیری از بالا رفتن کلسترول خون مصرف بیشتر از 36 عدد تخم مرغ در طول روز (به تنهایی یا مخلوط در غذاهای دیگر) توصیه نمی شود. به دنبال تخم مرغ کامل مرتعی یا امگا ۳ باشید. با گذشت سال ها به عنوان یک رژیم غذایی برای کاهش چربی شناخته شد. این رژیم غذایی در ابتدا برای کنترل تشنج در کودکان مبتلا به صرع استفاده شد ، زیرا متابولیسم مغز در برخی شرایط با ” کتوزیس ” می تواند ” به طور مساوی ” تنظیم شود.

رژیم کتوژنیک: تکنیک Google

رژیم استاندارد کتوژنیک: این رژیم با کربوهیدرات بسیار کم، مقدار متوسط پروتئین و مقادیر فراوان چربی تنظیم میگردد که شامل ۷۵ درصد چربی، ۲۰ درصد پروتئین و تنها ۵ درصد کربوهیدرات است. در رژیم کتوژنیک استاندارد تمام وعده های اصلی و میان وعده ها بر اساس چربی هایی مثل آووکادو، کره، روغن های سالم، ماهی های چرب و گوشت ها، زیتون و روغن زیتون تنظیم می شوند. رژیم استاندارد کتوژنیک حاوی کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط و چربی بالا است.

رژیم کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتون زا (Keto Diet)، یک رژیم غذایی با چربی بالا؛ کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): در این نوع رژیم کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط و چربی بالا مصرف میشود. رژیم غذایی کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم شبیه به رژیم استاندارد کتوژنیک است اما پروتئین بیشتری دارد. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع استاندارد این رژیم غذایی است، اما مصرف پروتئین در آن بیشتر است. به همین خاطر مصرف خوراکی های کتوژنیک و پرهیز از غذاهای غنی از کربوهیدرات برترین راه کاهش وزن در یک رژیم کتوژنیک می باشد.

رژیم کتوژنیک را رژیم کوتاهمدت میدانند که نسبت به بعضی رژیمهای دیگر، ممکن است به کاهش وزن بیشتر در 3 تا 6 ماه اول کمک کند، به این دلیل که برای تبدیل چربی به انرژی، کالری بیشتری نسبت به تبدیل کربوهیدرات به انرژی لازم است. رژیم کتوژنیک میتواند به کاهش سطح انسولین کمک کند، که امکان دارد نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. هنگامی که سلول های سرطانی تغذیه نشوند یا به اصطلاح گرسنه بمانند، احتمال پیشرفت تومورها هم به حداقل می رسد. به این حالت، گرسنگیِ سلول های سرطانی می گویند.

کسانی که به اصول رژیم کتوژنیک بطور کامل عمل می کنند، وزن کم می کنند و لاغر می شوند. زمانی که میزان گلوکز ناچیز باشد، بدن به جای سوزاندن قند، چربی های ذخیره شده در بافت ها یا چربی هایی که از رژیم غذایی دریافت می شود را می سوزاند. انسولین برای پردازش گلوکز در جریان خون شما با انتقال آن به سراسر بدن تولید میشود. هنگامی که متابولیسم چربی به سطحی می رسد که بسترهای اصلی چرخه کربس تخلیه می شوند ( یعنی اگزالو استات ) بدن ، به ویژه کبد ، شروع به تولید اجسام کتون ( بتا-هیدروکسی بوتیرات ، استواستات و استون ) می کند که سپس به یک منبع سوخت قابل توجه برای انتخاب بافت در بدن ( به عنوان مثال قلب و مغز ) تبدیل می شوند.

آیا آماده خرید مواد غذایی لازم برای شروع یک رژیم لاغری کتوژنیک هستید ؟ یعنی به جای هر ست 10-8 تکرار باید 3 ست با 3 تکرار حداکثر اجرا شود و تنها اشکالش این است که جلسه تمرین 2 تا 3 برایر شرایط عادی زمان لازم دارد چون بین این مدل ست ها نیاز به 2 تا 3 دقیقه استراحت برای ریکاوری کامل سیستم انرژی فسفاژن است و شاید خیلی ها وقت کافی برای 2 الی 3 ساعت تمرین نداشته باشند. همچنین افرادی که از سردرد مزمن رنج می برند، بیماری های مغز و اعصاب و نیز افراد مبتلا به آکنه و دیابت نوع ۱، با رژیم کتوژنیک تا حدودی بهبود پیدا می کنند ولی حتماً لازم است که این رژیم را زیر نظر پزشک دنبال کنند.

سبزیجات (همچنین سرشار از کربوهیدرات) محدود به برگ سبزیجات (مانند کلم, چغنندر سوئیسی, اسفناج), گل کلم, کلم بروکلی, جوانه بروکسل, مارچوبه, فلفل, پیاز, سیر, قارچ, خیار, رژیم کتوژنیک روش لاغری سریع کرفس و کدو است. همراه کردن کرهی بادامزمینی با کرفس ارضاکننده اشتهایمان است. تا آنجا که ممکن است، پروتئین خود را از این منابع دریافت کنید، و آمینو اسیدهای بیشتری را به بدن خود میدهید که برای حفظ و اضافه کردن توده عضلانی بدون چربی نیاز دارد. همانطور که گفته شد ، اگر یک رژیم غذایی با چربی بالا ، پروتئین کم و کربوهیدرات بسیار کم مصرف کنید ، می توانید حالت کتون زدگی را به طور مرتب حفظ کنید.

بیشتر شدن احساس گرسنگی، حالت تهوع، اختلالات گوارشی، اختلال در خواب، کاهش عملکرد ذهن و یا قدرت جسمانی هنگام ورزش، از علائم آنفولانزای کتو است. در صورت ادامه دار شدن مشکلات گوارشی به پزشک گوارش مراجعه فرمایید. از عارضه های آن میتوان به یبوست، کاهش قند خون یا سوء هاضمه اشاره نمود. رژیم کم کربوهیدرات بر اساس همان ایده اساسی هرم رژیم کتوژنیک است : کاهش کربوهیدرات برای کاهش کالری دریافتی و کاهش سطح انسولین. نتایج تحقیق دیگری نشان داد، افرادی که رژیم کتوژنیک داشتند ۳ برابر بیش از آنهایی که رژیم بیماری قند داشتند، وزن کم کردند.

چگونه از رژیم کتوژنیک خارج شویم

یکی از تحقیقات نشان داد افرادی که رژیم کیتو داشتند ۲٫۲ برابر بیشتر از افرادی که رژیم کم چرب و کم کالری داشتند، وزن کم کردن و حتی سطح چربی خون و کلسترول بد هم در آنها بهبود پیدا کرد. انواع مختلفی از روزهداری متناوب وجود دارد، اما رایجترین روش محدود کردن مصرف غذا به حدود ۸ ساعت در روز و ناشتا ماندن برای ۱۶ ساعت باقیمانده است. • در کل 6 گرم کربوهیدرات در یک لیوان وجود دارد. بعضی از مردم تنها با مصرف ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز به این وضعیت می رسند، در حالیکه بعضی دیگر با دریافت روزانه بیش از ۲۰ گرم به کتوزیس وارد می شوند.

رژیم کتوژنیک چند کیلو کم میکنیم

از آنجا که میزان دریافت کربوهیدرات باید بین 0-15% انرژی روزانه مصرف شود ، مصرف غذاهایی مانند برنج ، سیب زمینی ، نان ، ماکارونی ، میوه و سایر غذاهای حاوی کربوهیدرات عملا غیرممکن می شود که در رژیم غذایی فرد قرار گیرد ، مگر اینکه به مقدار خیلی کم باشد. رژیم های کتوژنیک می توانند باعث کاهش شدید قند خون و میزان انسولین شوند. مطالعات گوناگون نشان داده ناتوانی عضله قلب، اختلال ضربان قلب، نارسایی کَبِد، سنگ های کلیه از نوع سنگ های اگزالاتی و همچنین اختلال های هورمونی و عادت ماهانه بی نظم از عوارض طولانی مدت رژیم کتوژنیک است.

هههه… گوش کن! آیا صدای رژیم کتوژنیک را می شنوید؟

این ها بر روی مغز و ستون فقرات و همچنین اعصاب، که این دو را به هم مرتبط می سازند، تاتیر می گذارند. از دست دادن عضله در هر رژیمی یک ریسک به حساب میآید اما میتوانید با مصرف پروتئین و کتون کافی، از دست دادن عضلههایتان را به حداقل برساند. غذاهای رژیمی بدون قند مثل: آبنباتهای بدون قند، شربتها، پودینگ، شیرینکنندهها، دسرها و غیره. سبزیجات و ریشه ها: سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، جعفری و غیره. سیب زمینی، هویج و … در رژیم کتوژنیک هویج و پیاز جز مواد غذایی با گلیسمی بسیار بالا محسوب می شوند. Artic​le has been c reat ed ​by G SA C on᠎tent G᠎enerator ​DEMO.

رژیمتو پاسخ رژیم کتوژنیک باید به شکل دقیق انجام بشه و به فاکتورهای مختلفی بستگی داره. در طی یک رژیم کم کربوهیدرات ، کتون ها به میزان قابل توجهی در خون تجمع نمی یابند و نوع بستر مورد استفاده در بافت های اصلی مانند مغز و قلب را تغییر می دهد. بیماری پارکینسون: اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، یک مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک میکند. به دیابت نوع 2 اتفاق بیفتد ، اگرچه این بسیار کمتر رایج است. این می تواند به طور موثر بدن شما را از کتوز خارج کند.

احساس ضعف یا خستگی بدلیل کمبود کتوز یا عدم استفاده از چربی ها و کتون هاست. محدود بودن پروتئین مصرفی نه تنها تولید کتون ها در بدن را افزایش می دهد، بلکه سبب کاهش سطح انسولین (هورمون ذخیره ساز چربی در بدن) هم می شود. اضافه کردن ژامبون یا بیکن هم به این املت خوشمزهترش میکند. هنگامی که زمان کافی جهت درست کردن غذا ندارید مکمل آب پنیر می تواند گزینه مناسبی جهت رفع نیاز پروتئینی بدن باشد. رژیم لاغری کتوژنیک که انسولین تولیدی و مورد نیاز شما را کاهش میدهد، همراه با ایجاد تغییرات در سبک زندگی نظیر ورزش کردن و کاهش وزن، به درمان آن کمک میکند.