آنها نمی توانند خورشید گرفتگی کامل را ببینند، اما صدای نور به آنها کمک می کند تا آن را بشنوند


در 21 آگوست 2017، پسران نوجوان کیکی اسمیت با سرگیجه برای تماشای خورشید گرفتگی جزئی در روچستر، نیویورک، آماده شدند، وقتی خانم اسمیت به صحبت های آنها گوش می داد، احساس طرد شدن می کرد.

او گفت: «من خیلی احساس تنهایی می کردم. خانم اسمیت در کودکی با یک بیماری دژنراتیو تشخیص داده شد و آخرین بینایی خود را در سال 2011 از دست داد. سروصدای محلی اطراف ماه گرفتگی و توجه رسانه ملی به طور غیرمنتظره ای اعصاب را تحت تأثیر قرار داد.

او گفت که کسوف “در مورد تجربه یک لحظه تاریخی در جامعه بود و من بخشی از آن نبودم.”

خانم اسمیت، 52 ساله، که برای یک سازمان توسعه اجتماعی در روچستر کار می کند، مصمم است که برای خسوف کامل 8 آوریل که از شهرش می گذرد، کارها را متفاوت انجام دهد. او به سازماندهی یک گردهمایی عمومی کمک می کند که دسترسی به افراد مبتلا به کاهش بینایی را در اولویت قرار دهد. رویداد او شامل دستگاه‌های طراحی‌شده ویژه‌ای به نام LightSound خواهد بود که تغییر شدت نور را به آهنگ‌های موسیقی تبدیل می‌کند و به افراد نابینا و کم بینا اجازه می‌دهد تا با تاریک شدن آسمان و سپس روشن شدن دوباره گوش کنند.

در خلال این ماه گرفتگی، خانم اسمیت گفت: «من با جامعه خواهم بود. و من تمام این منابع شگفت انگیز را در اختیار خواهم داشت تا آنچه را که دفعه قبل احساس می کردم از دست داده بودم، تجربه کنم.

افرادی که در سرتاسر ایالات متحده دارای دید محدود یا نابینا هستند، با کمک حدود 900 دستگاه LightSound که توسط تیمی به سرپرستی آلیسون بیریلا، اخترشناس دانشگاه هاروارد توزیع شده است، کسوف را تجربه خواهند کرد.

این ابزار در سال 2017 توسط خانم بیریلا، مدیر آزمایشگاه نجوم و تلسکوپ های لیسانس هاروارد، و واندا دیاز مرسد، ستاره شناس نابینا و در آن زمان در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان ساخته شد.

خانم بیریلا پس از اطلاع از نیازهای اخترشناسان کم بینا، آزمایشگاهی را که مدیریت می کند با چاپگری تجهیز کرد که تصاویر سه بعدی و لمسی را روی کاغذ حساس به حرارت از تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ ها ایجاد می کند. دکتر دیاز مرسده برای بیش از یک دهه تحقیقاتی را با استفاده از سونوگرافی انجام می داد که در آن داده های ریاضی به صداها تبدیل می شوند.

آن دو تصمیم گرفتند دستگاهی بسازند تا کسوف تابستانی را به صورت صوتی بسازند. دانیل دیویس، مدیر آزمایشگاه نمایش علم هاروارد، یک نمونه اولیه تولید کرد.

در 21 آگوست، هنگامی که ماه گرفتگی کامل از نقطه تماشای او در وایومینگ گذشت، خانم بیریلا صدا را از طریق اینترنت از دستگاه پخش کرد.

دکتر دیاز مرسده در آن زمان در کیپ تاون به عنوان پژوهشگر در دفتر اخترشناسی برای توسعه حضور داشت. در طول ماه گرفتگی، او جریان را با دانش آموزان مدرسه نابینایان آتلون به اشتراک گذاشت.

او گفت: «وقتی آنها آن را شنیدند، پریدند و کف زدند. “این اولین بار بود که آنها توانستند به چنین رویدادی گوش دهند، بنابراین بسیار معنادار بود.”

LightSound تقریباً به اندازه یک رمان جلد شومیز دارای حسگر نوری است که روشنایی آسمان را بر حسب لوکس یا واحدهای روشنایی اندازه می‌گیرد. در داخل کیس، کد روی برد میکروکنترلر صداهای خاصی را به محدوده های عددی لوکس اختصاص می دهد. سپس یک تخته سینتی سایزر صدای فلوت برای نور شدید، صدای کلارینت که با محو شدن نور کم می‌شود و صدای ضربه‌ای آهسته در تاریکی کل تولید می‌کند. شنوندگان برای شنیدن صدای دستگاه از هدفون یا بلندگو استفاده می کنند.

پیش از خورشید گرفتگی کامل که در ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ از شیلی و آرژانتین گذشت، تیم خانم بیریلا با بودجه اتحادیه بین‌المللی نجوم، دستگاه‌ها یا اجزای آن‌ها را برای همکاران در هر دو کشور ارسال کردند. در یک رویداد در سیاره‌نمای سانتیاگو، سازمان‌دهندگان یک دستگاه LightSound را به یک سیستم تقویت‌کننده متصل کردند تا بیش از 1500 شرکت‌کننده – از جمله افرادی که نابینا بودند – بتوانند آن را بشنوند.

پائولینا ترونکوسو، مدیر برنامه نجوم مقطع کارشناسی در منطقه مرکزی دانشگاه کوکیمبو، که بخش LightSound آن رویداد را رهبری می کرد، گفت: “این نه تنها برای افراد کم بینا اختصاص داده شده است.” “این همچنین برای همه است.”

این تیم LightSound را به صورت رایگان ارائه می دهد و کد کامپیوتر و دستورالعمل های ساخت دستگاه ها را به صورت آنلاین ارسال کرده است. گروه خانم بیریلا برای بهبود تجربه کاربران به کار با این محصول ادامه می دهد. به عنوان مثال، نمونه اولیه 2017 لحنی نسبتاً تیز از خود ساطع کرد. در سال 2018، سولی هیمن، که در آن زمان دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، دستگاه را برای ترکیب برد سینت سایزر دوباره طراحی کرد و کد فلوت، کلارینت و صداهای کلیک آن را توسعه داد.

یکی از شاگردان دکتر ترونکوسو برنامه‌ریزی مجدد برد را برای استفاده از یک نسخه ساده‌سازی‌شده آهنگ دفت پانک در سال 1997 به نام «در سراسر جهان» آزمایش کرد. در کاهش نور، سازهای سنتز شده یکی یکی خاموش می شوند و تنها صدای دستگاه درام باقی می ماند.

سال گذشته، خانم بیریلا از الیوت ریچاردز، مهندس دانشگاه هاروارد دعوت کرد تا دستگاه را با یک برد مدار چاپی به جای درهم و برهمی از سیم‌ها طراحی کند. این تغییر ساخت دستگاه‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند، و خانم بیریلا و خانم هیمن، که اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه آریزونا است، به داوطلبان لحیم کاری و مونتاژ مواد را در چندین کارگاه آموزش داده‌اند.

خانم بیریلا گفت وقتی مردم بفهمند که LightSound چگونه خورشید گرفتگی را قابل دسترسی می کند، مشتاق کمک هستند.

او گفت: “این برای من بسیار دلچسب بود – فقط میزان کاری که مردم برای این پروژه انجام داده اند و هیجانی که در اطراف آن وجود دارد.”

در یک شنبه دلپذیر در ماه مارس، دوازده داوطلب در کلاسی در مرکز طبیعت و علوم آستین در تگزاس، روی میزهای خمیده نشستند و از آهن لحیم کاری برای اتصال قطعات به بردهای مدار استفاده کردند. بوی تند فلز داغ با شناور شدن صدای مرغ مقلد در درختی در نزدیکی در باز شد. در حالی که داوطلبان دستگاه های تکمیل شده خود را آزمایش می کردند، نت های فلوت و کلارینت که روی هم قرار گرفته بودند، شبیه به هیاهوی ارکستری بود که قبل از اجرا کوک می کرد.

مارک سالیوان که به عنوان جوشکار کار می کند، از طریق باشگاه نجوم محلی با این کارگاه آشنا شد و تصمیم گرفت کمک کند. آقای سالیوان شاهد خورشید گرفتگی کامل اوت ۲۰۱۷ در نشویل بود.

او گفت که افرادی مانند او که می‌توانند ببینند «فقط آن را بدیهی می‌دانند و می‌توانند برای کسوف به خورشید نگاه کنند» و افزود: «شما می‌خواهید مطمئن شوید که همه فرصت دارند.»

تیم خانم بیریلا بیش از 2500 درخواست برای دستگاه های LightSound دریافت کرد. او تا جایی که می توانست به سازمان دهندگان رویداد مانند خانم اسمیت در روچستر فرستاد. به کتابخانه ها، موزه ها، دانشگاه ها و مراکز ارشد؛ و به مدارس نابینایان.

در آستین، مدرسه نابینایان و کم بینایان تگزاس در 8 آوریل میزبان یک «خسوف فوق العاده» با نمودارهای لمسی از ماه گرفتگی و همچنین دستگاه های LightSound خواهد بود. یوکی هچ، دانش‌آموز کلاس دوازدهم مدرسه، گفت که دستگاه LightSound به این معنی است که او برای تجربه کسوف کامل نیازی به دید محدود خود ندارد.

خانم هچ عاشق نجوم است و در ماه اکتبر، خورشید گرفتگی حلقوی را که از تگزاس گذشت، تماشا کرد. اما او فقط نقطه ای را دید که کمرنگ و روشن شد.

او گفت که LightSound “در واقع اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه که می توانم با کره چشمم ببینم به من می دهد.”

خانم هچ قصد دارد مدرک علوم کامپیوتر بگیرد و فناوری‌هایی را توسعه دهد که ناسا می‌تواند از آن برای فرستادن افراد نابینا به فضا استفاده کند.

زمانی که خانم اسمیت دانشجوی سال اول کالج بود، در یک دوره نجوم درگیر شد تا اینکه از دست دادن بینایی او کار را خیلی سخت کرد. او گفت که دستگاه LightSound نشانگر تغییری دلگرم کننده به سمت پشتیبانی و گنجاندن است.

او اضافه کرد: قادر ساختن به کسانی که نمی توانند ماه گرفتگی را ببینند برای شنیدن آن نشان دهنده “فرصتی برای بچه ها است تا از این نوع چیزها دست نکشند”.