گزارش نمونه های بازار ووهان یافت شده کووید و مواد ژنتیکی سگ راکون


در 12 ژانویه 2020، بازرسان چینی در حال بررسی بازاری برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد شیوع یک بیماری مرموز جدید در شهر ووهان، یک گاری را با دستمال پاک کردند. این نوع معمولاً برای حمل و نقل قفس حیوانات استفاده می شود و برای ویروس کرونا مثبت شد.

سه سال بعد، تیمی از متخصصان بین‌المللی محتویات ژنتیکی آن سواب را که بی سر و صدا در پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی آپلود شد و تنها امسال به اطلاع عموم رسانده بود را بررسی کردند. در گزارشی که دوشنبه شب منتشر شد، دانشمندان برای اولین بار به تفصیل شواهدی را از این سواب تشریح کردند که به گفته آنها این مورد را تقویت می کند که تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی باعث شعله ور شدن همه گیری ویروس کرونا شده است.

محققان چینی که در ابتدا داده‌های خام را آپلود کرده بودند، پس از تماس تیم بین‌المللی، آن‌ها را از پایگاه داده حذف کردند. اکنون مدیران خود پایگاه داده دسترسی به دانشمندان بین‌المللی را به دلیل آنچه که آنها نقض قوانین می‌دانند قطع کرده‌اند و سؤالاتی را در مورد نقش پایگاه داده در طناب کشی بر سر دسترسی به داده‌هایی که می‌تواند منشأ ویروسی را روشن کند، ایجاد کرده است. هفت میلیون نفر را کشت.

در این گزارش آمده است که همراه با امضاهای ژنتیکی ویروس کرونا، سواب موجود در گاری حاوی بیش از 4500 قطعه طولانی از مواد ژنتیکی سگ‌های راکون بود. هیچ چیزی از انسان نداشت. در این گزارش آمده است که برخی از سواب‌های مثبت کووید که از سایر اشیاء و سطوح موجود در بازار گرفته شده‌اند، همچنین مواد ژنتیکی بیشتری از حیوانات نسبت به انسان دارند.

یافتن ردپای ژنتیکی از حیوانات در همان مکان با مواد ژنتیکی ویروس، ثابت نمی کند که خود حیوانات آلوده شده اند. اما برخی از دانشمندانی که این گزارش را بررسی کردند، گفتند که تسلط مواد ژنتیکی از حیوانات – و به‌ویژه سگ‌های راکون – نشان می‌دهد که گونه‌هایی که می‌توانند ویروس کرونا را منتشر کنند، واقعاً حامل عفونت‌هایی در بازار در اواخر سال 2019 هستند.

به گفته آنها، این سناریو با نشت ویروس از حیوانات بازار به انسان و از بین بردن بیماری همه گیر مطابقت دارد، مجموعه ای از شرایط شبیه به آنچه که منجر به اولین شیوع سارس در چین در دو دهه قبل شد.

تئودورا هاتزیوآنو، ویروس شناس در دانشگاه راکفلر در نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشت، در مورد آخرین یافته ها گفت: «شما به آنها نگاه می کنید و می گویید که احتمالاً حیوانات آلوده هستند. “اگر انسانی بود که ویروس را دفع می کرد، انتظار می رفت DNA انسان را نیز در آنجا پیدا کند.”

سواب ها هنوز می توانند سرنخ های بیشتری در مورد اینکه ویروس موجود در نمونه ها از کجا آمده است داشته باشد. به عنوان مثال، این گزارش می‌گوید که شواهدی از ژن‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد این ماده از دستگاه تنفسی فوقانی سگ راکون گرفته شده است.

با این حال، حتی اگر حیوانی آلوده شده باشد، مشخص نیست که ویروس را به مردم منتقل کرده است. کسی که به این ویروس آلوده شده بود می توانست یک حیوان بازار را بیمار کند. و تنها با سواب زدن مستقیم حیوانات می‌توانستند ثابت کنند که آیا آنها حامل ویروس بوده‌اند یا خیر، اقدامی که با پاکسازی بازار از حیوانات بلافاصله پس از شروع شیوع جلوگیری شد.

این گزارش از زمانی که کارشناسان بین‌المللی یافته‌های خود را در هفته گذشته به سازمان بهداشت جهانی ارائه کردند و سپس برای جمع‌آوری تحلیل‌های خود به رقابت پرداختند، موضوع گمانه‌زنی‌های شدیدی بود. در همان زمان، این یافته ها نبردی را برای دسترسی به توالی های ژنتیکی در قلب آنها آغاز کرد.

دانشمندان چینی در ابتدا توالی های خام را مدتی پس از انتشار مطالعه ای در سال گذشته در یک پایگاه داده جهانی آپلود کردند. اما زمانی که کارشناسان بین‌المللی داده‌ها را در اوایل ماه مارس کشف کردند و به محققان چینی درباره آنچه که یافته بودند هشدار دادند، داده‌ها از حالت آنلاین خارج شدند.

هفته گذشته، WHO چین را به خاطر پنهان کردن چنین اطلاعات مهمی از بقیه جهان به مدت سه سال سرزنش کرد. اکنون سازمان غیرانتفاعی مستقر در مونیخ که پایگاه داده به نام GISAID را اداره می کند، به دلیل نقشش در کنترل دسترسی به داده ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در گزارش جدید، تیم بین‌المللی از دانشمندان گفت که GISAID «از مأموریت اعلام‌شده خود منحرف شده است» و به محققان چینی اجازه داده است که داده‌ها را برای مدت طولانی پنهان کنند.

مدیران پایگاه داده روز سه‌شنبه با قطع دسترسی اعضای تیم به حساب‌های آنلاین خود و بیان اینکه آنها با جلو افتادن از دانشمندان چینی و ارسال تجزیه و تحلیل خود، قوانین آن را نقض کرده‌اند، به این گزارش پاسخ دادند. دانشمندان گفتند که آنها به توافقنامه دسترسی به پایگاه داده GISAID در دانلود و مطالعه توالی ها پایبند بودند و خاطرنشان کردند که پیشنهادهای متعددی برای همکاری با دانشمندان چینی داده اند.

مایکل وروبی، زیست شناس تکاملی در دانشگاه آریزونا و یکی از نویسندگان گزارش جدید، گفت: «پیامدهای قطع دسترسی به این گروه از نویسندگان بسیار زیاد است. و آمادگی آنفولانزا آنها اتهامات واهی می زنند.

تیم بین‌المللی سگ‌های راکون – پستانداران کرکی مرتبط با روباه که برای گوشت و خز به فروش می‌رسند – به دلیل اینکه چه مقدار از مواد ژنتیکی حیوانات در سواب کلید گاری پیدا شده و به دلیل اینکه آنها ویروس را منتشر می‌کنند، مورد استفاده قرار دادند. آنها گفتند که یافته های آنها با حیوانی که ویروس را که منشا آن خفاش هاست و در بازار به انسان منتقل می کند، در خود جای داده است.

جوئل ورتهایم، زیست شناس تکاملی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و یکی از نویسندگان گزارش، با اشاره به داده های ژنتیکی جدید گفت: «این یک حیوان آلوده نیست. اما این نزدیک‌ترین چیزی است که می‌توانید بدون اینکه حیوان در مقابلتان باشد به آن نزدیک شوید.»

کریستین اندرسن، ویروس شناس در موسسه تحقیقاتی اسکریپس در لا جولا، کالیفرنیا، و یکی از نویسندگان این مقاله، خاطرنشان کرد، با این حال، این گزارش همچنین ملموس ترین شواهد تا به امروز را در مورد سایر حیوانات مستعد ابتلا به ویروس در بازار ارائه می دهد. گزارش. مواد ژنتیکی از این حیوانات – مانند نخل نقابدار، یک پستاندار کوچک آسیایی که در شیوع سارس در دو دهه پیش نقش داشت – در سواب‌هایی که برای کروناویروس مثبت بودند نیز یافت شد.

جوزف دریسی، پروفسور بیوشیمی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، و رئیس Biohub چان زاکربرگ، با اشاره به طیف حیوانات مستند شده در این گزارش، گفت: «این به معنای واقعی کلمه دیزنی لند برای انتقال انسان و دام است.

تعدادی از سواب‌های دیگر در بازار مقادیر زیادی از مواد ژنتیکی انسانی را یافتند – این گزارش نشان می‌دهد که نمونه‌های ویروس خاصی احتمالاً توسط افراد آلوده ریخته شده است. بسیاری از اولین بیماران کووید شناخته شده در بازار کار می کردند یا خرید می کردند.

این گزارش می‌گوید که سواب‌های مثبت دیگر تحت سلطه مواد ژنتیکی از حیواناتی هستند که تصور نمی‌شود به ویروس حساس باشند. به عنوان مثال، نمونه ای که از سطح بسته بندی ماهی گرفته شده بود، حاوی مقدار زیادی مواد ژنتیکی ماهی بود. دانشمندان گفتند که احتمالاً این ویروس توسط یک فرد رسوب کرده است و نشان می دهد که مقادیر قابل توجهی از مواد ژنتیکی حیوانی لزوماً به این معنی نیست که حیوانات ویروس را در آنجا تولید کرده اند.

با استناد به این یافته‌ها، برخی از دانشمندان گفتند که انواع سواب‌هایی که در این گزارش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، به سادگی نمی‌توانند اثبات قطعی از حیوان آلوده ارائه کنند.

سرگی پاند، ویروس شناس در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا، گفت: «این گزارش حاوی اطلاعات مفیدی است. اما، او افزود: «آیا چیزی در مورد اینکه کدام حیوان آلوده شده است به شما می گوید؟ واقعا اینطور نیست.»

دکتر دیوید رلمن، میکروبیولوژیست در استنفورد، گفت که ارزیابی این یافته ها بدون جزئیات بیشتر در مورد نحوه جمع آوری و تجزیه و تحلیل سواب توسط محققان چینی دشوار است. او اشاره کرد که مقاله چینی سال گذشته استفاده از کیت را برای فیلتر کردن مواد ژنتیکی انسان و حساس‌تر کردن آزمایش‌ها به ویروس توصیف کرد.

اما تعدادی از سواب‌های محققان چینی که در گزارش تیم بین‌المللی توصیف شده‌اند حاوی مقادیر قابل‌توجهی از مواد ژنتیکی انسانی بودند که نشان می‌دهد آن روش‌های فیلتر کردن، نمونه‌های مواد انسانی را تخلیه نکرده‌اند. دکتر DeRisi، متخصص در نوع تجزیه و تحلیل توصیف شده در این گزارش، گفت که چنین کیت ها به طور کلی در حذف امضای ژنتیکی افراد بی تاثیر هستند.

فردریک بوشمن، میکروبیولوژیست در دانشگاه پنسیلوانیا که همچنین در تکنیک های توالی یابی تخصص دارد، موافق است که روش های گزارش درست بوده اند.

او گفت: “من فکر می کنم ساده ترین توضیح این است که این یک سگ راکون آلوده است.” “فکر نمی‌کنم این دلیل مطلق باشد.”