چگونه از اسپری معکوس کننده اوردوز Narcan استفاده کنیم؟


Narcan، یک اسپری بینی که می تواند به سرعت مصرف بیش از حد مواد افیونی را معکوس کند، مجوز فدرال را برای فروش بدون نسخه در ایالات متحده دریافت کرده است. تا اواخر تابستان، نه تنها در داروخانه‌ها، بلکه در فروشگاه‌های رفاه، زنجیره‌های بزرگ و احتمالاً از طریق خرده‌فروشی‌های آنلاین نیز در دسترس خواهد بود.

در صورت استفاده زودهنگام، Narcan، نسخه‌ای از داروی نالوکسان، که اثر مواد افیونی را بر مغز مسدود می‌کند، می‌تواند جان فردی را که مواد افیونی مانند اکسی کدون، هروئین یا فنتانیل مصرف می‌کند، نجات دهد.

کوری دیویس، مدیر پروژه حقوقی کاهش آسیب شبکه برای قانون سلامت عمومی، گفت: به نارکان یا هر اسپری بینی نالوکسان مانند یک خاموش کننده آتش فکر کنید. او گفت: “امیدوارم که هرگز به آن نیاز نداشته باشید.” اما ممکن است در برخی مواقع آشپزخانه آتش بگیرد و شما فرصتی برای فرار به فروشگاه برای کپسول های آتش نشانی نداشته باشید.

در اینجا راهنمای استفاده صحیح از Narcan را خواهید یافت:

تنفس شما ممکن است آهسته باشد، غرغر کند یا کاملاً متوقف شود. ممکن است مردمک چشم شما به اندازه یک سنجاق باریک شود و لب ها یا ناخن های دستان شما ممکن است آبی یا بنفش شوند. ممکن است پوست هنگام لمس مرطوب باشد. حتی با تکان دادن آنها و فریاد زدن بر سر آنها، نمی توانید آنها را بیدار کنید.

یک جعبه حاوی دو دستگاه اسپری بینی به اندازه کف دست است که هر کدام حاوی چهار میلی گرم نالوکسان است.

خیر. اگر اتومایزر را فشار دهید، دوز آن را آزاد کرده و هدر خواهید داد.

به آرامی سر فرد را به عقب خم کنید. نوک اسپری را در یک سوراخ بینی فرو کنید تا هر دو انگشت در برابر بینی قرار گیرند. اتومایزر را فشار دهید تا دوز کامل آزاد شود.

با 911 تماس بگیرید بعد از برای استفاده از اتومایزر این یک وضعیت اضطراری است، اما با اطلاع دادن به اپراتور می توانید دقایق ارزشمندی را از دست بدهید.

مطمئن شوید که راه هوایی فرد محافظت شده و شفاف است. فرد را به پهلو بخوابانید و دستانش را زیر سرش قرار دهید. زانوهای او را خم کنید تا از فرود آمدن روی شکم یا پشت جلوگیری کنید.

چند ساعت یا تا رسیدن پرسنل اورژانس در کنار فرد بمانید.

معمولا یک دوز کافی است. اما اگر بعد از دو یا سه دقیقه فرد شروع به بیدار شدن نکرده است، دوز دوم را در سوراخ بینی دیگر بمالید، به خصوص اگر می‌دانید که او می‌توانست مواد افیونی قوی‌تری مانند فنتانیل مصرف کرده باشد.

خیر. استفاده از اسپری بی خطرتر است، مگر اینکه فردی به نالوکسان حساسیت داشته باشد، که نادر است.

نارکان می تواند باعث علائم ترک، مانند استفراغ شود. راه های هوایی باید باز نگه داشته شود تا از غرق شدن جلوگیری شود.

سایر علائم ترک عبارتند از: اسهال، بدن درد، افزایش ضربان قلب، تب، غاز، تعریق و تحریک پذیری. به یاد داشته باشید که حتی اگر ترک مواد افیونی وحشتناک است، شما یک زندگی را نجات می دهید.

بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در سال 2021، 46 درصد از مصرف بیش از حد مواد افیونی منجر به مرگ ناظران می‌شد. اگر آنها نالوکسان را حمل می کردند و می دانستند چگونه از آن استفاده کنند، می شد زندگی را نجات داد.

اگر افرادی را می شناسید که حتی گاهی اوقات مواد مخدر مصرف می کنند، یا اگر خودتان از مواد افیونی استفاده می کنید، حمل نارکان ضرری ندارد. اگر در شرکتی کار می‌کنید که کیت کمک‌های اولیه را در دست نگه می‌دارد، چرا اسپری نالوکسان را در آن نگه ندارید؟ والدین نوجوانان یا بزرگسالان جوان، یک جعبه در کابینت داروی خود چطور؟ در اقامتگاه های دانشگاهی؟ در بهداری مدرسه؟ در کتابخانه ها؟

این اسپری را مانند یک EpiPen برای آلرژی، یک استنشاق کننده برای آسم یا در واقع یک کپسول آتش نشانی در نظر بگیرید.

یان هافمن در مورد سلامت رفتاری و قانون سلامت می نویسد. گزارش‌های او شامل موضوعات متنوعی مانند مواد افیونی، قبیله‌ها، حقوق باروری، سلامت روان نوجوانان و سؤالات مربوط به واکسن است. @JanHoffmanNYT