تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد موارد جدید مالاریا شده و تلاش ها برای مبارزه با این بیماری را پیچیده می کند


سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه اعلام کرد که سال گذشته 249 میلیون مورد مالاریا در سراسر جهان گزارش شد که به طور قابل توجهی بیشتر از قبل از همه گیری کووید-19 و افزایش پنج میلیونی نسبت به سال 2021 است. مالاریا همچنان یکی از قاتل های اصلی کودکان است.

این موارد جدید فقط در پنج کشور متمرکز شده است: پاکستان، نیجریه، اوگاندا، اتیوپی و پاپوآ گینه نو. دکتر دانیل نگامیجه، مدیر برنامه مالاریا سازمان جهانی بهداشت، گفت که تغییرات آب و هوایی در سه مورد از آنها نقش داشته است.

در جولای 2022، سیل عظیم بیش از یک سوم پاکستان را زیر آب گذاشت و 33 میلیون نفر را آواره کرد. به زودی انفجاری از پشه ها به دنبال داشت. این کشور در آن سال 3.1 میلیون مورد تایید شده مالاریا را گزارش کرد، در مقایسه با 275000 مورد سال قبل، با افزایش پنج برابری در میزان انتقال.

دکتر محمد مختار، مدیر برنامه ملی کنترل مالاریا در پاکستان، گفت: «با طوفان های موسمی بسیار شدید، ما انتظار این عواقب را داشتیم، اما نه به این بزرگی».

دکتر مختار گفت در حالی که سیل در برخی مناطق کاهش یافته است، بخش های وسیعی از آب راکد باقی مانده است و انگل مالاریا اکنون به خوبی تثبیت شده و در جوامعی که ایمنی قبلی کمی داشتند، در گردش است.

دکتر مختار گفت که بیش از هفت میلیون توری تخت به افراد آواره داده شد، اما افرادی که در چادرهای کوچک یا سالن های شلوغ بزرگ زندگی می کنند جایی برای آویزان کردن آنها ندارند. این کشور برای کنترل پشه ها و تجویز انبوه داروهای ضد مالاریا به سمپاشی حشره کش متکی است.

پاکستان تا کنون 2.3 میلیون مورد مالاریا را در سال جاری تایید کرده است و انتظار می‌رود که این رقم حتی از کل موارد از سال 2022 بیشتر باشد.

دکتر مختار گفت: “اگر خدای ناکرده بلای طبیعی دیگری رخ ندهد، یک تا دو سال دیگر طول می کشد تا وضعیت عادی شود.”

در پاکستان، مانند سایر نقاطی که شرایط اضطراری آب و هوایی باعث گسترش مالاریا شد، زیستگاه پشه های جدید تنها بخشی از مشکل بود. این سیل به 2200 مرکز بهداشتی آسیب رساند و میلیون ها نفر را در مناطق آسیب دیده به درمان محروم کرد.

تعداد مرگ و میر ناشی از مالاریا در سراسر جهان بین سال‌های 2021 و 2022 تا حد زیادی ثابت ماند، اما در حدود 608000 نفر تخمین زده می‌شود که هنوز به طور قابل توجهی بیشتر از مجموع 576000 نفر در سال 2019، قبل از همه‌گیری کووید، بود.

مرگ و میرها از سال 2000 تا 2015 به طور پیوسته کاهش یافته بود، زیرا تلاش گسترده برای تشخیص و درمان بهتر، و همچنین تورهای تخت درمان شده با حشره کش، که به طور گسترده در مناطق مالاریا در جنوب صحرای آفریقا در دسترس است. اما مقاومت فزاینده در برابر این داروها و حشره کش ها، به علاوه راکد ماندن بودجه و تغییرات در رفتار پشه ها، این پیشرفت را متوقف کرده است. کووید بیشتر هم خدمات بهداشتی و هم زنجیره تامین را مختل کرده است.

دکتر نگامیجه از WHO گفت که تغییر آب و هوا حداقل تا حدی عامل افزایش مالاریا در اتیوپی (با 1.3 میلیون مورد بیشتر از سال قبل) و اوگاندا (با 600000 مورد بیشتر) بوده است. مناطق مرتفعی که مدت‌ها برای حمایت از پرورش پشه‌های ناقل مالاریا بیش از حد خنک و خشک بودند، مواردی را در این دو کشور گزارش کرده‌اند.

در اتیوپی، درگیری‌های داخلی بزرگ که میلیون‌ها نفر را آواره کرد، آنها را به تازگی در برابر مالاریا آسیب‌پذیر کرد. درگیری باعث گسترش مالاریا در مناطق دیگر نیز شد: به عنوان مثال، موارد در میانمار بیش از هفت برابر شد.

و اتیوپی از جمله کشورهای آفریقایی است که در آن یک گونه پشه مهاجم به نام Anopheles stephensi که در مناطق شهری که زمانی عمدتاً عاری از مالاریا بود رشد می کرد، اکنون در حال گسترش این بیماری است.

در اوگاندا نیز علائم نگران کننده ای وجود دارد که نشان می دهد انگل مالاریا نسبت به داروهای اصلی که برای درمان این بیماری استفاده می شود، مقاوم شده است.

نیجریه، کشوری که بیشترین بار مالاریا را دارد، در سال 2022 نیز شاهد سیل شدید بود. این کشور موفق شد نرخ عفونت های جدید را ثابت نگه دارد، اما نرخ رشد سریع جمعیت آن باعث شد که 1.3 میلیون مورد دیگر وجود داشته باشد.

دکتر نگامیجه گفت که تغییرات آب و هوایی همچنین باعث ایجاد موارد مالاریا می شود که در آن مردم به دلیل خشکسالی، امواج گرما و طوفان آواره شده و آنها را در مسکن های نامرغوب رها می کند. بلایای آب و هوایی زنجیره تامین آزمایشات، درمان و حشره کش مالاریا را مختل می کند. ناامنی غذایی که در جنوب صحرای آفریقا به دلیل سیل و خشکسالی در حال افزایش است، به این معنی است که تعداد بیشتری از کودکان دچار سوءتغذیه هستند و در نتیجه بیشتر مستعد ابتلا به مالاریا شدید هستند. عفونت های مکرر مالاریا کودکان را از مدرسه باز می دارد و پس انداز خانواده های کم درآمد را در کشورهای آسیب دیده از بین می برد.

گزارش مالاریا حاوی خبرهای خوبی بود. جمهوری آذربایجان، بلیز و تاجیکستان همگی در سال 2022 به عنوان عاری از مالاریا توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شدند.

بیش از دو میلیون کودک در غنا، کنیا و مالاوی حداقل یک دوز از واکسن جدید مالاریا را تا پایان سال 2022 دریافت کرده بودند. پوشش واکسیناسیون در سال آینده به 12 کشور دیگر گسترش خواهد یافت. مرگ و میر کودکان در مناطقی که اولین واکسن مالاریا در آنجا تزریق شده است، 13 درصد کاهش یافته است.

دکتر نگامیجه گفت که امیدوار است که داده های مالاریا در سال 2022 نشان دهد که موارد جهانی به جای افزایش، کاهش می یابد. اما تایید WHO برای دومین واکسن مالاریا که عرضه را به سرعت افزایش می‌دهد، به علاوه دسترسی رو به رشد تورهای بستری که با انواع مختلفی از مواد شیمیایی برای مقابله با اثر مقاومت به حشره‌کش‌ها درمان می‌شوند، او را خوش‌بین می‌کند که در سال آینده پیشرفت قابل‌توجهی وجود خواهد داشت.

او گفت: «اگر معلوم شود که یک سال عادی است.