برزیل یک وضعیت اضطراری دنگی دارد که نشان دهنده یک بحران بهداشتی برای قاره آمریکا است


برزیل در حال تجربه شیوع گسترده تب دنگی، بیماری گاه کشنده ناشی از پشه است، و کارشناسان بهداشت عمومی می گویند که این امر منادی افزایش آتی موارد در قاره آمریکا از جمله پورتوریکو است.

وزارت بهداشت برزیل هشدار می دهد که انتظار دارد امسال بیش از 4.2 میلیون مورد ابتلا به این بیماری برسد که از 4.1 میلیون موردی که سازمان بهداشت پان-آمریکایی در سال گذشته در همه 42 کشور منطقه ثبت کرده بود، پیشی می گیرد.

برزیل باید سال بد تب دنگی را تجربه کند – تعداد موارد ویروس معمولاً در یک چرخه تقریباً چهار ساله افزایش و کاهش می یابد – اما کارشناسان می گویند تعدادی از عوامل از جمله ال نینو و تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی این مشکل را در سال جاری تشدید کرده اند.

وزیر بهداشت برزیل، نیسیا، گفت: «گرمای رکورد در کشور و میزان بارندگی بالاتر از میانگین از سال گذشته، حتی قبل از تابستان، تعداد مکان‌های پرورش پشه را در برزیل افزایش داده است، حتی در مناطقی که موارد کمی از این بیماری وجود دارد.» تریناد، گفت.

تعداد مبتلایان به دنگی در چند ماه گذشته در آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه در تابستان نیمکره جنوبی افزایش یافته است و این ویروس با فصول سال در قاره‌ها افزایش خواهد یافت.

دکتر آلبرت کو، متخصص بیماری تب دنگی در برزیل و استاد بهداشت عمومی در دانشگاه ییل، می گوید: «وقتی امواج را در یک کشور می بینیم، به طور کلی امواج را در کشورهای دیگر مشاهده می کنیم، به این ترتیب ما به هم مرتبط هستیم.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که تب دنگی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مشکل فوری بهداشت جهانی است، به طوری که در سال گذشته تعداد موارد ابتلا به این بیماری بی سابقه بوده و در مکان هایی مانند فرانسه شیوع پیدا کرده است که در طول تاریخ هرگز این بیماری را گزارش نکرده اند.

در ایالات متحده، دکتر گابریلا پاز بیلی، رئیس شاخه دنگی در بخش بیماری های منتقله از طریق ناقل در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، گفت که او انتظار دارد نرخ بالای عفونت دنگی وجود داشته باشد. در پورتوریکو امسال و همچنین موارد بیشتری در قاره ایالات متحده، به ویژه در فلوریدا، و همچنین در تگزاس، آریزونا و کالیفرنیای جنوبی وجود خواهد داشت.

دنگی توسط Aedes aegypti منتشر می شود، گونه ای از پشه که در مناطق جدید، از جمله مناطق گرمتر و مرطوب تر ایالات متحده، جایی که تا چند سال گذشته هرگز دیده نشده بود، در حال ایجاد است.

به دلیل شیوع تهویه مطبوع و صفحه‌های پنجره، انتظار می‌رود که موارد در ایالات متحده هنوز نسبتاً کم باشد – به صدها نفر، نه میلیون‌ها نفر. اما دکتر Paz-Bailey هشدار داد: «وقتی به روند تعداد موارد در قاره آمریکا نگاه می‌کنید، ترسناک است. به طور مداوم در حال افزایش است.»

فلوریدا بیشترین تعداد موارد محلی را در سال گذشته، 168 مورد، گزارش کرد و کالیفرنیا اولین موارد مشابه خود را گزارش کرد.

سه چهارم افرادی که به تب دنگی مبتلا می شوند اصلاً هیچ علامتی ندارند و در میان افرادی که این بیماری را دارند، بیشتر موارد فقط شبیه آنفولانزای خفیف هستند. اما برخی از عفونت‌های دنگی جدی هستند و باعث سردرد، استفراغ، تب بالا و درد مفاصل می‌شوند که به این بیماری لقب «تب شکستگی» داده است. یک مورد بد دنگی می تواند فرد را برای هفته ها ناتوان کند.

و حدود 5 درصد از افرادی که مریض می شوند به چیزی به نام دنگی شدید پیشرفت می کنند که باعث می شود پلاسما، جزء مایع غنی از پروتئین خون، از رگ های خونی نشت کند. برخی از بیماران ممکن است دچار شوک شوند و باعث نارسایی اندام شوند.

میزان مرگ و میر دنگی شدید در افرادی که علائم آنها با تزریق خون و مایعات داخل وریدی درمان می شود بین 2 تا 5 درصد است. با این حال، در صورت عدم درمان، میزان مرگ و میر 15 درصد است.

در برزیل، دولت های ایالتی مراکز اورژانسی را برای آزمایش دنگی و درمان افراد ایجاد می کنند. شهر ریودوژانیرو روز دوشنبه، چند روز قبل از شروع جشن سالانه کارناوال که ده‌ها هزار نفر را در طول روز و شب به مهمانی‌های خارج از خانه می‌برد، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را به دلیل تب دنگی اعلام کرد.

خانم تریناد، وزیر بهداشت، گفت که تعداد بالایی از موارد در جنوبی ترین ایالت های برزیل گزارش شده است، که معمولاً بسیار سردتر از ریو و ایالت های مرکز و شمال هستند. افراد در آن نواحی نسبت به این بیماری از مواجهه قبلی مصونیت کمی خواهند داشت.

دنگی در چهار سروتیپ مختلف وجود دارد که شبیه به ویروس عموزاده هستند. عفونت قبلی با یکی تنها محافظت کوتاه مدت در برابر عفونت با دیگری را ارائه می دهد، و فردی که در گذشته یک سروتیپ دنگی داشته است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دنگی شدید ناشی از عفونت با سروتیپ دیگر است.

دکتر ارنستو مارکز، دانشیار بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی در دانشگاه پیتسبورگ، می‌گوید: «در حال حاضر سروتیپ‌هایی در برزیل در گردش هستید که طی 20 سال گذشته منتشر نشده‌اند.

برزیل با استفاده از واکسن دو دوز به نام Qdenga که توسط شرکت داروسازی تاکدا ژاپن ساخته شده است، یک کمپین اضطراری برای ایمن سازی کودکان در مناطقی با بالاترین میزان یا خطر انتقال تب دنگی آغاز کرده است. برزیل 5.2 میلیون دوز برای تحویل در سال جاری خریداری کرد، به علاوه نه میلیون دوز دیگر برای تحویل در سال 2025، و این شرکت یک میلیون و 300 هزار دوز اضافی را اهدا کرد که عملاً بیشتر عرضه Qdenga را در سراسر جهان مسدود می کند. سخنگوی شرکت گفت تاکدا در حال کار بر روی طرحی برای افزایش عرضه با تمرکز بر تحویل به کشورهای با شیوع بالا است.

اما با این وجود، این برای پوشش کمتر از 10 درصد جمعیت برزیل در طول دو سال کافی است. تنها خبر خوب در مورد تب دنگی در برزیل در حال حاضر انتشار نتایج کارآزمایی بالینی برای واکسن جدیدی است که توسط مرکز تحقیقات بهداشت عمومی Instituto Butantan در سائوپائولو آزمایش شده است. این واکسن فقط به یک واکسن نیاز دارد و آزمایش نشان داد که 80 درصد از واکسینه‌شده‌ها را در برابر ابتلا به بیماری ویروس دنگی محافظت می‌کند. این مرکز تحقیقاتی از دولت برزیل می‌خواهد که این واکسن را تأیید کند و امکاناتی برای تولید آن دارد و هدف آن آغاز تزریق واکسن در سال 2025 است.

برای این شیوع، برای کمک به واکسیناسیون خیلی دیر شده است، و راه های کمی برای مقامات بهداشت عمومی وجود دارد که سرعت آن را کاهش دهند.

دکتر Paz-Bailey در CDC گفت: “مقاومت به حشره کش ها واقعاً کاری را که می توانید از نظر کنترل جمعیت پشه انجام دهید محدود می کند و مقاومت به حشره کش ها گسترده است.” بدانید چه باید بکنید.»

مراکز پزشکی در برزیل در حال ایجاد تخت های اضافی برای افراد مبتلا به دنگی شدید هستند، به این امید که از نوعی سیستم های بهداشتی که در طول همه گیری کووید-19 رخ داده است جلوگیری کنند و از مرگ و میر ناشی از دنگی جلوگیری کنند.

دکتر کو گفت: “الگوی قدیمی دنگی که کودکان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد در برزیل وجود ندارد – شما باید به فکر افراد مسن باشید که بسیار آسیب پذیر هستند.” او گفت که دریافت پیام آزمایش دنگی در اولین علائم علائم در کودکان و افراد مسن، هم برای پزشکان و هم برای عموم مهم است.

دکتر مارکز گفت: «هر حدس تحصیل کرده این بود که امسال سال بدی خواهد بود، اما اکنون می دانیم که چقدر بد است. خیلی خیلی بد خواهد شد.»

لیس موریکونی ارائه گزارش از ریودوژانیرو.