آنفولانزای پرندگان هنوز هم باعث ویرانی می شود. در اینجا آخرین است.


در طول سه سال گذشته، یک نوع بسیار مسری و اغلب کشنده آنفولانزای پرندگان تلفات حیرت‌آوری را بر حیوانات در سراسر جهان وارد کرده است.

این ویروس که با نام H5N1 شناخته می شود، پرندگان را در بیش از 80 کشور آلوده کرده است. به گفته وزارت کشاورزی، این بیماری به مزارع بزرگ طیور تجاری و مرغداری های کوچک حیاط خلوت نفوذ کرده است و بر 72 میلیون پرنده پرورشی تنها در ایالات متحده تأثیر گذاشته است. به طیف گسترده ای از گونه های پرندگان وحشی برخورد کرده و هزاران مرغ دریایی و درنا را کشته است. و بارها در پستانداران از جمله روباه، اسکنک، خرس، گربه، شیر دریایی و دلفین دیده شده است. (این همچنین باعث تعداد کمی مرگ و میر در افراد شده است، به ویژه در افرادی که با پرندگان تماس نزدیک داشتند. به گفته کارشناسان، خطر برای عموم مردم کم است.)

ویروس هنوز کامل نشده است. دوباره در اروپا و آمریکای شمالی افزایش یافته و باعث مرگ و میر دسته جمعی حیوانات در آمریکای جنوبی شده است. همچنین به نظر می رسد که برای اولین بار در منطقه قطب جنوب گسترش می یابد.

توماس پیکاک، ویروس شناس در مؤسسه پیربرایت در انگلستان، گفت: «این همچنان بی سابقه است. بر اساس چندین معیار، ما در بدترین وضعیت خود هستیم، به ویژه از نظر گسترش جغرافیایی، میزان شیوع آن در پرندگان و تعداد پستاندارانی که در حال آلوده شدن هستند.

دکتر پیکوک گفت، با این حال، در اروپا، جایی که ویروس طولانی‌ترین گردش را داشته است، علائم اولیه نشان می‌دهد که این زمستان ممکن است به بدی چند زمستان گذشته نباشد. و شواهد بسیار اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد برخی از پرندگان وحشی ممکن است در برابر ویروس مصونیت پیدا کنند.

در اینجا آخرین مورد است:

نسخه فعلی این ویروس با سرعت شگفت انگیزی در سراسر جهان پخش شده است. پس از ظهور در سال 2020، به سرعت شروع به ایجاد شیوع در اروپا، آفریقا و آسیا کرد. در اواخر سال 2021، در آمریکای شمالی ظاهر شد و در کانادا و ایالات متحده طوفانی کرد. در پاییز 2022، ویروس در آمریکای جنوبی ظاهر شد و در عرض چند ماه تا نوک قاره گسترش یافت.

این گسترش سریع به سمت جنوب باعث نگرانی شد که ویروس به زودی به قطب جنوب که زیستگاه حیاتی برای پرورش بیش از 100 میلیون پرنده است، خواهد رسید. و در اکتبر 2023، این ویروس برای اولین بار در منطقه قطب جنوب یافت شد که در اسکواهای قهوه ای در جزیره پرنده، جورجیا جنوبی شناسایی شد. به گزارش شبکه بهداشت و درمان حیات وحش قطب جنوب، از آن زمان، دانشمندان موارد تایید شده یا مشکوک دیگری را در مرغان دریایی و پترل ها و همچنین در فوک های فیل و سایر حیوانات در منطقه شناسایی کرده اند.

اگرچه این ویروس هنوز در سرزمین اصلی قطب جنوب گزارش نشده است، دانشمندان گفتند که انتظار دارند هر روز این خبر منتشر شود. دکتر طاووس گفت: “احتمالاً قبلاً در قطب جنوب بوده است، اما برداشته نشده است.”

بسیاری از پرندگان و پستانداران دریایی در این منطقه در حال حاضر در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و سایر تهدیدات برای بقا در تلاش هستند. دانشمندان می گویند از آنجایی که قطب جنوب قبلاً توسط ویروس آنفولانزای پرندگان بسیار بیماری زا مورد حمله قرار نگرفته است، حیوانات وحشی آن می توانند به ویژه در برابر این ویروس آسیب پذیر باشند.

در ایالات متحده، تابستان مهلتی را برای آنچه که قبلاً به بدترین شیوع آنفولانزای پرندگان در تاریخ این کشور تبدیل شده بود، فراهم کرد. بین ماه های مه و سپتامبر، این کشور فقط چندین مورد شیوع کوچک در طیور ثبت کرد و موارد در پرندگان وحشی کاهش یافت.

ربکا پولسون، کارشناس آنفولانزای پرندگان در دانشگاه جورجیا، گفت: «چند ماه زمانی که اوضاع واقعاً آرام شد، نفس راحتی کشیدیم. اما بازگشته است. یا شاید هرگز ترک نکرد.»

از آغاز ماه اکتبر، ویروس بیش از 1000 گله طیور را در 47 ایالت مورد حمله قرار داده است. بر اساس گزارش USDA، 12 میلیون پرنده پرورشی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند

بر اساس گزارش نظارتی اخیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، اروپا نیز الگوی مشابهی را ثبت کرده است، به طوری که تشخیص ویروس در اواخر اکتبر به شدت افزایش یافته است.

اگرچه این ویروس هنوز نسبتاً جدید است، اما این چرخه های فصلی ممکن است اینجا باقی بمانند. دکتر پولسون گفت: «معده من می‌گوید که ممکن است بخشی از وضعیت عادی جدید باشد.

آب و هوای گرم و مرطوب به طور سنتی برای گسترش ویروس آنفولانزا مساعد نیست و بسیاری از پرندگان در تابستان ساکن هستند و آن ماه ها را در مکان های تولید مثل خود می گذرانند. در پاییز، بسیاری از پرندگان شروع به مهاجرت می کنند و جمعیت پرندگان با پرندگان جوانی که کمتر در معرض آنفولانزا قرار دارند، متورم می شوند. همه این عوامل می توانند به موج های پاییزی دامن بزنند. (این ویروس همچنین می‌تواند در بهار، زمانی که پرندگانی که در جهت دیگر مهاجرت می‌کنند با تراکم بالا جمع می‌شوند، شعله‌ور شود.)

اکنون که ویروس چندین سال است که در گردش است، سؤالات مهمی در رابطه با ایمنی مطرح شده است: آیا پرندگانی که در برابر ویروس جان سالم به در می‌برند در برابر آن مصونیت پیدا می‌کنند – و آیا این می‌تواند خشونت این شیوع را کاهش دهد؟

تاکنون داده‌های کمی وجود دارد، اما در یک مطالعه اخیر، دانشمندان نشانه‌های بالقوه ایمنی را در گانیت شمالی، گونه‌ای پرنده دریایی که در سال 2022 در شیوع H5N1 متحمل تلفات سنگین شد، یافتند. Diann Prosser، بوم شناس تحقیقاتی حیات وحش در مرکز علوم اکولوژی شرقی سازمان زمین شناسی ایالات متحده.

دکتر طاووس گفت که به طور حکایتی تر، در اروپا، به نظر نمی رسد برخی از گونه های پرندگانی که در سال های گذشته به شدت آسیب دیده اند، با همان سرعت از بین بروند.

دانشمندان گفتند که انتظار داشتند پرندگانی که از عفونت جان سالم به در می برند درجاتی از مصونیت در برابر ویروس ایجاد کنند. اما معنای آن برای آینده پانزوتیک – نسخه حیوانی یک بیماری همه گیر – به عوامل مختلفی بستگی دارد که شناسایی آنها دشوارتر است، مانند اینکه چقدر این محافظت ایمنی قوی است، چقدر طول می کشد و چقدر خوب نگه می دارد. در برابر ویروسی که به سرعت در حال تکامل است.

دکتر پروسر گفت: “من انتظار دارم که توسعه ایمنی در جمعیت پرندگان وحشی بر مسیر پانزوتیک تاثیر بگذارد، در حالی که پیش بینی مسیر خاص دشوار است.”

اگرچه این ویروس در درجه اول تهدیدی برای پرندگان است، اما با فراوانی غیرعادی در پستانداران، به ویژه در رفتگران وحشی مانند روباه، خود را نشان داده است. بسیاری از این موارد احتمالاً عفونت های بن بست بوده اند، که در آن پستانداران پس از خوردن پرندگان آلوده به ویروس مبتلا شده و سپس بدون انتقال ویروس می میرند.

اما برخی از شیوع های بزرگتر باعث نگرانی شده است. در پاییز سال 2022، این ویروس به یک مزرعه راسو در اسپانیا برخورد کرد و طی چند ماه گذشته در مزارع خز متعددی در فنلاند که در آن راسو، روباه و سگ راکون نگهداری می‌شود، شناسایی شد. در پرو، H5N1 با مرگ دسته جمعی شیرهای دریایی آمریکای جنوبی مرتبط است.

نمونه‌های ویروسی گرفته‌شده از برخی از این حیوانات حاوی جهش‌هایی هستند که می‌دانند ویروس را بهتر با پستانداران سازگار می‌کند. اگرچه مشاهده این جهش ها هنگام آلوده شدن پستانداران غیرعادی نیست، اما این یافته ها، همراه با اندازه و سرعت شیوع، نگران کننده بوده است. دکتر طاووس گفت: “به نظر می رسد که احتمالاً حداقل در چند مورد انتقال از پستاندار به پستاندار وجود داشته است.”

اگرچه عفونت های انسانی نادر است، اما دانشمندان نگران هستند که نسخه ای از H5N1 که راحت تر در میان راسو یا شیرهای دریایی منتشر می شود نیز می تواند راحت تر در بین انسان ها پخش شود و به طور بالقوه باعث ایجاد یک بیماری همه گیر دیگر شود.

چندین شیوع عجیب در گربه ها نیز در سال جاری گزارش شده است. یکی، در پناهگاه گربه در کره جنوبی، با غذای آلوده مرتبط بود، که همچنین به عنوان یک علت بالقوه عفونت گربه در لهستان پیشنهاد شده است. اگرچه مشخص نیست که آیا ویروس از گربه ای به گربه دیگر سرایت کرده است، نمونه های ویروسی نشانه هایی از سازگاری پستانداران را نشان می دهند. و هر عفونت پستانداران فرصت های بیشتری را برای جهش و تکامل ویروس فراهم می کند و خطراتی را نه تنها برای انسان بلکه برای سایر موجودات وحشی نیز به همراه دارد.

دکتر پولسون گفت: “ما نگران جهش این ویروس ها به پستانداران و سپس به طور خاص به انسان هستیم.” من همیشه دوست دارم به این نکته اشاره کنم که حیات وحش به خاطر خودش مهم است. و ثابت شده است که این یک ویروس واقعا ویرانگر برای گونه های پستانداران و پرندگان است.