رفتن به نوشته‌ها

7 تا از بهترین غذاها برای سلامت چشم


این مقاله را لیست کنید

مروری بر این مقاله

حفظ رژیم غذایی متعادل و سالم برای حفظ سلامت چشم مهم است و ممکن است به کاهش خطر بیماری های چشمی کمک کند. اگر از غذاهایی استفاده کنید که دارای طیف وسیعی از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی معروف به آنتی اکسیدان هستند ، می توانید از بیماری های جدی چشم جلوگیری کنید.

بیماریهای چشمی که ممکن است بتوانید با رژیم غذایی سالم از آنها جلوگیری کنید عبارتند از:
  • آب مروارید ، که منجر به تاری دید می شود
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ، که می تواند بینایی شما را محدود کند
  • گلوکوم
  • خشکی چشم
  • دید در شب ضعیف است

این آنتی اکسیدان ها با اکسیدان هایی که می توانند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارند مقابله می کنند.

چشمان شما برای سالم ماندن به انواع زیادی آنتی اکسیدان نیاز دارند. این شامل:

بهترین رژیم متعادل با انواع پروتئین ها ، محصولات لبنی ، میوه ها و سبزیجات. سعی کنید در طول روز غذاهای رنگارنگ بخورید و انواع مختلف غذاها را با رنگ های مختلف ترکیب کنید. شما باید مصرف غذاهای ناسالم و فرآوری شده خود را که دارای چربی اشباع یا قند زیاد هستند ، محدود کنید.

در اینجا هفت مورد از بهترین غذاها برای سلامت چشم شما آورده شده است. اکثر آنها به طور کلی در تمام طول سال با نرخ مناسب در دسترس هستند. می توانید به تنهایی یا در دستور العمل های پیچیده تر از آن لذت ببرید.

1- ماهی

ماهی ، به ویژه ماهی قزل آلا ، می تواند یک غذای عالی برای سلامت چشم باشد. ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اینها چربی های “سالم” هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به افزایش بینایی و سلامت شبکیه چشم کمک کنند. آنها همچنین می توانند از خشکی چشم جلوگیری کنند.

چند روز در هفته ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. هنگام خرید ماهی آزاد ، یک نوع ماهی وحشی را به جای ماهی آزاد پرورشی انتخاب کنید. این به این دلیل است که ماهی قزل آلا پرورش یافته در مزرعه منبع بالاتری از چربی اشباع شده و امگا 3 کمتری نسبت به ماهی آزاد دارد.

ماهی قزل آلا و اکثر ماهی ها را می توان کباب کرد. آن را با گیاهان تازه ، لیمو ، نمک و فلفل برای یک شام ساده و خوشمزه امتحان کنید.

ماهی برای سلامت چشم
ماهی برای سلامت چشم

خواندن:

آیا خوردن پوست ماهی مشکلی ندارد یا خیر؟


2 عدد تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای عالی برای سلامت چشم است. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین A ، لوتئین ، زآگزانتین و روی است که همه آنها برای سلامت چشم ضروری هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند. قرنیه سطح چشم است. لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مربوط به سن را کاهش می دهند. روی به سلامت شبکیه کمک می کند. شبکیه پشت چشم. روی همچنین به چشم ها در دیدن شب کمک می کند.

تخم مرغ بسیار متنوع است و می تواند برای صبحانه ، ناهار و شام استفاده شود. یک راه آسان برای لذت بردن از تخم مرغ ، جوشاندن آن است. آنها را روی سالاد و ساندویچ امتحان کنید. حتی می توانید یک تخم مرغ آب پز را به عنوان میان وعده بخورید.

تخم مرغ برای سلامت چشم
تخم مرغ برای سلامت چشم

خواندن:

خواص بی نظیر تخم بلدرچین برای بدن


3- بادام

بادام ، مانند دیگر مغزها و دانه ها ، به طور کلی برای سلامت چشم مفید است. بادام حاوی ویتامین E است. این ویتامین در برابر مولکول های ناپایدار که بافت سالم را هدف قرار می دهند محافظت می کند. مصرف منظم ویتامین E می تواند از دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و همچنین آب مروارید جلوگیری کند. شما باید حدود 22 واحد بین المللی (IU) یا 15 میلی گرم ویتامین E در روز هدف بگیرید. یک وعده بادام حدود 23 آجیل است ، یا یک فنجان حاوی 11 واحد بین المللی است. سایر آجیل ها و دانه ها حاوی ویتامین E هستند ، از جمله تخمه آفتابگردان ، فندق و بادام زمینی.

می توانید در هر زمان از بادام به عنوان میان وعده لذت ببرید. همچنین در غلات صبحانه ، ماست یا سالاد خوشمزه است. فقط به یاد داشته باشید که در مورد اندازه سرو دقت کنید. بادام کالری بالایی دارد ، بنابراین سعی کنید میزان مصرف خود را به یک یا دو وعده در روز محدود کنید.

بادام برای سلامت چشم
بادام برای سلامت چشم

خواندن:


4- محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر و ماست می توانند برای چشم مفید باشند. حاوی ویتامین A و همچنین ماده معدنی روی است. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند در حالی که روی از طریق کبد به چشم ها کمک می کند. روی در سراسر چشم ، به ویژه در شبکیه و کوروئید ، که بافت عروقی زیر شبکیه است ، یافت می شود. این ماده معدنی مهم به دید در شب و همچنین جلوگیری از آب مروارید کمک می کند. گاوهای شیری که از علف تغذیه می کنند بیشترین مزایا را دارند.

محصولات لبنی را می توان در طول روز خورد. می توانید یک فنجان همراه با غذا میل کنید یا از آن در قهوه ، چای یا غلات صبحانه لذت ببرید. ماست یک صبحانه یا میان وعده سالم است.

محصولات لبنی برای سلامت چشم
محصولات لبنی برای سلامت چشم

5- هویج

هویج برای سلامت چشم مفید است. هویج ، مانند زرده تخم مرغ ، حاوی ویتامین A و بتاکاروتن است. ویتامین A و بتاکاروتن به سطح چشم کمک می کند و همچنین می تواند از عفونت چشم و سایر بیماری های جدی چشم جلوگیری کند.

خوردن هویج در سفر آسان است. یک جو هویج کامل یا یک کیسه کوچک هویج را برای یک میان وعده بعد از ظهر یا عصر آماده نگه دارید. برای مقداری تغذیه اضافی ، آنها را به سالاد و سوپ اضافه کنید ، یا آنها را خرد کنید و به مافین یا مخلوط پنکیک اضافه کنید.

هویج برای سلامت چشم
هویج برای سلامت چشم

خواندن:

فواید خوردن هویج برای چشم ها + سایر خواص معجزه آسا

آیا هویج برای دیابت مفید است؟


6- برگ کلم

کلم به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی مهم است. برای سلامت چشم بسیار مفید است ، زیرا حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است که در تخم مرغ و سایر غذاها نیز یافت می شود. این مواد مغذی ممکن است به جلوگیری از بیماری های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید وابسته به سن کمک کند. لوتئین و زآگزانتین در بدن ساخته نمی شوند ، بنابراین باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. یک وعده 100 گرم کلم پیچ ، حدود 1.1 فنجان ، حاوی 11.4 میلی گرم لوتئین است و مصرف روزانه 10 میلی گرم توصیه می شود. سایر سبزیجات سرشار از فلفل قرمز ، لوتئین و اسفناج هستند.

از برگ کلم می توان چیپس میان وعده تهیه کرد. ابتدا برگها را بشویید ، سپس آنها را به قطعات کوچک خرد کنید. آن را در روغن زیتون بریزید و 20 دقیقه یا بیشتر بپزید تا شلغم ترد شود. می توانید آن را با کمی نمک بپاشید. همچنین می توانید کلم را سرخ کنید تا یک غذای فرعی درست کنید یا آن را در سالاد سرو کنید.

برگ کلم برای سلامت چشم
برگ کلم برای سلامت چشم

7- نارنجی

پرتقال و سایر مرکبات حاوی ویتامین C هستند که برای سلامت چشم ضروری است. این ویتامین که عمدتاً در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود ، به سلامت عروق خونی چشم کمک می کند. می تواند با آب مروارید ناشی از افزایش سن همراه با ویتامین ها و مواد مغذی دیگر مقابله کند.

برای لذت بردن از پرتقال ، می توانید آب پرتقال بنوشید و آن را به عنوان میان وعده پوست بگیرید یا به سالاد میوه اضافه کنید.

نارنجی برای سلامت چشم
نارنجی برای سلامت چشم

نتیجه

رژیم غذایی سالم برای سلامت چشم ضروری است. حفظ رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها از بیماری های جدی چشم جلوگیری می کند و عملکرد مطلوب چشم را تضمین می کند.

سعی کنید هر روز انواع غذاهای کامل و فرآوری نشده بخورید. در صورت داشتن مشکل چشمی به پزشک مراجعه کنید ، زیرا مداخله زودهنگام می تواند از موارد جدی تر جلوگیری کند.

نکات بهداشت چشم

مراقبت منظم از چشم ها برای حفظ سلامت چشم بسیار مهم است. خوردن غذاهای سالم برای چشم تنها راه محافظت از چشم ها نیست. راههای دیگر برای حفظ سلامت چشم عبارتند از:

  • هر یک تا دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید
  • در خارج از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • هنگام ورزش ، سرگرمی ، پروژه های خانه یا فعالیت های مربوط به کار ، از محافظ چشم استفاده کنید
  • مدیریت قند خون

پرسش و پاسخ

یک سوال:

الان عینک می زنم آیا غذاهایی وجود دارد که بتوانم برای بهبود بینایی خود بخورم تا نیازی به عینک نداشته باشم؟

{بیمار ناشناس}

پاسخ:

بهبود بالقوه بینایی با خوردن غذا به وضعیت چشم پایین بستگی دارد. دژنراسیون ماکولا و شب کوری نمونه هایی از شرایطی هستند که با خوردن غذاهای غنی از ویتامین A ، آنتی اکسیدان های لوتئین ، زئاتانکسین و اسیدهای چرب امگا 3 بهبود یافته یا کند می شوند. نزدیک بینی و بینایی نقطه مقابل رژیم غذایی سالم نیست. با این حال ، یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی ذکر شده در این مقاله می تواند از چشم ها در برابر از دست دادن زودرس بینایی محافظت کند.


پست های مرتبط:

قانون 20-20 چیست و چگونه از خستگی چشم جلوگیری کنیم؟

تمرینات چشم: چگونه می توان چشمان خود را سالم و قوی نگه داشت

علت قرمزی چشم: عوارض و درمان


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *