رفتن به نوشته‌ها

10 فایده رژیم کتوژنیک – نکات تغذیه ای تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 مزیت رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سال ها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم های کم کربوهیدرات دارای ارزش زیادی هستند و برای سلامتی مفید هستند.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش بیشتر وزن می شود ، بلکه باعث بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده اثبات شده رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک را برای سلامتی ارائه می دهد.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات اشتهای شما را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد در رژیم های دشوار احساس ناتوانی کنند و در نهایت تسلیم شوند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کم به طور خودکار اشتها را کاهش می دهد. مطالعات مداوم نشان می دهد که وقتی افراد کربوهیدرات مصرف نمی کنند و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

حذف کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش ها برای کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات دارند در مدت زمان کمتری نسبت به افرادی که رژیم های کم چربی دارند وزن بیشتری از دست می دهند ، اگرچه در رژیم های کم چرب به طور فعال کالری می سوزانند.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات شروع به دفع آب اضافی در بدن می کنند و سطح انسولین کاهش می یابد و این منجر به کاهش سریع وزن در یکی دو هفته اول می شود.

در مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات را با رژیم های کم چرب مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کنند ، گاهی اوقات 2-3 برابر بیشتر وزن خود را کاهش می دهند و این بدون گرسنگی اتفاق می افتد.

در مطالعه ای که روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های معمولی به طور موثر وزن را تا شش ماه کاهش می دهد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از شکم شما خواهد بود

چربی در قسمت های مختلف بدن متفاوت است. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت شما و خطر بیماری تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد ، یکی چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی است و دیگری چربی احشایی ذخیره شده در حفره شکم است ، زیرا اکثر افرادی که اضافه وزن دارند این نوع چربی را دارند.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین ممکن است عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش این چربی مضر شکم بسیار مثر است. در حقیقت ، به نظر می رسد که اکثر افراد چربی در رژیم های کم کربوهیدرات از حفره شکمی ناشی می شوند. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها به شدت کاهش می یابد

تری گلیسیریدها ذرات چربی موجود در جریان خون هستند. به خوبی ثابت شده است که سطح بالای تری گلیسیرید در طول روزه داری یک عامل بسیار خطرناک برای بیماری های قلبی عروقی است. مصرف کربوهیدرات یکی از عوامل اصلی افزایش تری گلیسیرید در افرادی است که ورزش نمی کنند ، به ویژه به شکل ساده فروکتوز.

هنگامی که افراد از خوردن کربوهیدرات دست می کشند ، به وضوح متوجه کاهش قابل توجه سطح تری گلیسیرید خود می شوند. از سوی دیگر ، رژیم های کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شوند.

  1. صعود به بالا HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هرچه سطح HDL در مقایسه با LDL که “کلسترول بد” است بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL خوردن چربی است و رژیم های کم کربوهیدرات دارای چربی زیادی هستند.

بنابراین تعجب آور نیست که در رژیم های سالم کم کربوهیدرات ، سطح HDL به میزان قابل توجهی افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم های کم چرب معمولاً به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش می یابد ، یا حتی کاهش می یابد.

  1. قند خون پایین و سطح انسولین

میلیون ها نفر در سراسر جهان از دیابت و مقاومت به انسولین رنج می برند و رژیم ها و رژیم های کم کربوهیدرات می تواند به ویژه مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که حذف کربوهیدرات ها قند خون و مقاومت به انسولین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است بلافاصله پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات ، دوز خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد افراد مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون را متوقف کردند یا بعد از 6 ماه مصرف آنها را متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، قبل از ایجاد تغییر در مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  1. امکان کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم های کم کربوهیدرات یک روش م toثر برای کاهش فشار خون است و می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک شرایطی است که با خطر بالای بیماری های قلبی عروقی و دیابت همراه است. در واقع ، سندرم متابولیک گروهی از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • سطح قند خون بالا در زمان ناشتایی
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان این پنج علامت بسیار مثر است. تحت این رژیم ، شرایط سندرم متابولیک تقریباً از بین می رود.

  1. اوضاع را بهبود بخشد LDL کلسترول بد

افرادی که سطح LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. آنچه اهمیت دارد اندازه ذرات LDL است. مولکولهای کوچکتر با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند ، در حالی که مولکولهای بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش داده و تعداد کل ذرات LDL را در جریان خون کاهش می دهد. به طور مشابه ، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان بسیاری از اختلالات مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا فقط برخی از قسمتهای آن می توانند این نوع قند را بسوزانند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما از پروتئین گلوکز تولید می کند. در عین حال ، بیشتر مغز شما می تواند کتون هایی را بسوزاند که در هنگام گرسنگی یا خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتو دهها سال است که برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد ، این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، بیش از 50 درصد در تعداد تشنج ها کاهش یافتند ، در حالی که 16 درصد تشنج را تجربه نکردند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای درمان سایر اختلالات مغزی از جمله بیماری آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

در پایان

در رژیم درمانی ، موارد کمی در مورد مزایای بی نظیر رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و سطح قند خون را بهبود بخشند ، بلکه باعث کاهش اشتها ، بهبود کاهش وزن و کاهش تری گلیسیرید نیز می شوند. اگر به دنبال بهبود سلامت خود هستید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

healthline.com

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *