چگونه هنر می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد


زمانی که دکتر فرانک کلارک در دانشکده پزشکی مشغول تحصیل برای روانپزشکی بود، تصمیم گرفت اولین شعر خود را بنویسد.

او با یادآوری افکار خود در آن زمان گفت: «تمام آن پچ پچ و حرفی که در ذهنم است، هر آنچه را که احساس می‌کردم، اکنون می‌توانم آن را روی کاغذ بیاورم و قلمم می‌تواند حرف بزند.

در آن زمان، او با افسردگی دست و پنجه نرم می کرد و برای دوری از آن به چیزهای زیادی متکی بود، از جمله دویدن، درمان، دارو و ایمانش.

او گفت: «من باید چیز دیگری برای پر کردن جای خالی پیدا می کردم. معلوم شد که شعر قطعه گمشده در «پازل سلامتی» او بود.

دکتر کلارک، که اکنون بیماران را در گریر، SC می‌بیند، گفت: «من بهبودی در خلق و خوی خود دیدم.

این تصور که هنر می‌تواند بهزیستی ذهنی را بهبود بخشد، چیزی است که بسیاری از مردم به طور شهودی آن را درک می‌کنند، اما می‌توانند آن را از دست بدهند – به‌ویژه اگر ارتباطمان با رقص، نوشتن خلاق، نقاشی و آوازی که در دوران کودکی از آن لذت می‌بردیم قطع شده باشد.

جیل سونکه، مدیر تحقیقات مرکز هنرهای پزشکی دانشگاه فلوریدا، گفت: اما “مجموعه ای واقعا قوی از شواهد” وجود دارد که نشان می دهد ایجاد هنر و همچنین فعالیت هایی مانند شرکت در یک کنسرت یا بازدید از موزه می تواند برای سلامت روان مفید باشد. .

در اینجا چند راه ساده برای بالا بردن روحیه خود با هنر آورده شده است.

دکتر جیمز اس. گوردون، روانپزشک و بنیانگذار مرکز پزشکی ذهن-بدن، پیشگام چیزی به نام “تکنیک سه نقاشی” بود. این در کتاب جدید “مغز شما در هنر: چگونه هنرها ما را متحول می کنند” به نمایش گذاشته شده است.

دکتر گوردون در کتاب می‌گوید: «طبق تجربه من، چنین هنری فراتر از کلمات است و به ما کمک می‌کند بفهمیم چه اتفاقی برای خودمان می‌افتد و بفهمیم که باید با آن چه کنیم.

نیازی نیست در طراحی خوب باشید – شکل های چوبی مشکلی ندارند.

با ترسیم سریع خود شروع کنید. زیاد بهش فکر نکن نقاشی دوم باید بزرگترین مشکل شما را به شما نشان دهد. نقاشی سوم باید بعد از حل مشکل شما را نشان دهد.

سوزان مگسامن، استادیار عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز و یکی از همکارانش، گفت: این تمرین برای تشویق خودیابی و کمک به افراد در بهبودی خود – و شما می‌توانید آن را با یا بدون درمانگر انجام دهید. -نویسنده کتاب

اگر شما یکی از بسیاری از افرادی هستید که به کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان روی آورده‌اند، ممکن است جای تعجب نباشد که تحقیقات نشان می‌دهد این فعالیت می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

رنگ آمیزی در خطوط – برای مثال یک الگوی پیچیده – به نظر می رسد به ویژه موثر باشد. یک مطالعه که دانشجویان کالج را ارزیابی کرد و دیگری که بزرگسالان مسن‌تر را ارزیابی کرد، نشان داد که صرف 20 دقیقه برای رنگ‌آمیزی ماندالا (یک طرح هندسی پیچیده) در کاهش اضطراب مفیدتر از رنگ‌آمیزی آزاد برای مدت زمان مشابه است.

سوزان آلبرز، روانشناس بالینی در کلینیک کلیولند و نویسنده کتاب “50 راه برای تسکین خود بدون غذا”، رنگ آمیزی را به عنوان “تعطیلات ذهنی کوچک” توصیف کرد. او گفت وقتی روی بافت کاغذ تمرکز می‌کنیم و رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنیم که ما را خوشحال می‌کنند، حذف حواس‌پرتی‌ها و ماندن در لحظه آسان‌تر می‌شود.

“این یک شکل عالی از مراقبه برای افرادی است که از مدیتیشن متنفر هستند.”

تحقیقات نشان می دهد گوش دادن به موسیقی، نواختن ساز یا آواز خواندن همگی می توانند مفید باشند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2022، بیش از 650 نفر را در چهار گروه سنی مورد بررسی قرار داد و از آنها خواست تا فعالیت‌های هنری را که به آنها در «احساس بهتر» در طول قرنطینه‌های همه‌گیر سال 2020 کمک می‌کرد، رتبه‌بندی کنند. جوانترین شرکت کنندگان، 18 تا 24 ساله، به طور عمده فعالیت های موسیقی را موثرترین ارزیابی کردند. در تمام گروه‌های سنی، «خوانندگی» در میان فعالیت‌های برتر رتبه‌بندی شد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که آواز خواندن سطح کورتیزول را کاهش می دهد، هورمونی که بدن در هنگام استرس ترشح می کند. به عنوان نمونه، مادرانی که به تازگی زایمان کرده بودند و مرتباً برای نوزادان خود آواز می خواندند، اضطراب کمتری داشتند.

خانم مگسامن خاطرنشان کرد که موسیقی می‌تواند در کاهش استرس موثر باشد، زیرا چیزهایی مانند ریتم و اشعار و آکوردهای تکراری بخش‌های مختلفی از مغز را درگیر می‌کنند.

خانم مگسامن گفت: “من زیر دوش می خوانم.” “من در بالای ریه هایم برای رادیو آواز می خوانم.”

دکتر کلارک از زمان فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی به سرودن شعر ادامه داد و نکاتی را برای علاقه مندان به تلاش ارائه کرد.

ابتدا، افکاری را که به اندازه کافی خلاق نیستید، دور کنید. او گفت: «بسیاری از مواقع ما بدترین منتقد خودمان هستیم. “من معتقدم هر کسی می تواند شعر بنویسد.”

دکتر کلارک پیشنهاد کرد با یک هایکوی ساده شروع کنید. هایکو فقط از سه خط تشکیل شده است – سطر اول و آخر پنج هجا و وسط هفت هجا دارد.

دوستان خود را نیز در نظر بگیرید – پیشنهادی از مقاله ای در سال 2020 در مجله علوم انسانی پزشکی که «قدرت شفابخش» شعر را بررسی می کرد.

همانطور که نویسندگان نوشتند، “به سادگی با خواندن یک شعر در هفته، به اشتراک گذاشتن یک شعر با یک دوست، یا صرف پنج تا ده دقیقه برای نوشتن رایگان در مورد یک خاطره مورد علاقه، یک ایده فعلی، یک نگرانی یا امید، همه می توانند ابتدا موثر باشند. قدم‌هایی در تجربه‌ی فواید شعر.»