مادربزرگ دومین بیمار شد که کلیه را از خوک ویرایش شده دریافت کرد


جراحان NYU Langone Health در نیویورک روز چهارشنبه اعلام کردند یک زن 54 ساله به شدت بیمار در اوایل این ماه دومین فردی بود که از یک خوک اصلاح شده ژنتیکی پیوند کلیه دریافت کرد.

به بیمار که هم نارسایی قلبی و هم نارسایی کلیه داشت، این عضو در 12 آوریل، تنها هشت روز پس از دریافت پمپ مکانیکی قلب، به او داده شد. تیم‌های جراحی در NYU Langone این دو عمل را در طول 9 روز انجام دادند.

گیرنده کلیه، لیزا پیزانو، اهل نیوجرسی، در خطر مرگ بدون پمپ قلب قرار داشت، دستگاه پزشکی که در بیمارانی که نیاز به پیوند قلب دارند استفاده می شود.

این کلیه از یک خوک دستکاری شده ژنتیکی تهیه شده توسط United Therapeutics Corporation، یک شرکت بیوتکنولوژیکی تهیه شده است. خوک حامل ژنی برای تولید قندی به نام آلفا گال بود که «ناکاوت» یا مسدود شده بود.

مطالعات NYU Langone Health نشان داده است که حذف ژن خطر واکنش ایمنی شدید را در بیمار کاهش می‌دهد، که می‌تواند منجر به رد فوری عضو پیوند شده از حیوان شود، فرآیندی که به آن پیوند xenotransplantation می‌گویند.

جراحان NYU Langone همچنین غده تیموس خوک را که می تواند سیستم ایمنی بیمار را مجددا برنامه ریزی کند تا اندام خوک را پس نزند، در زیر کلیه پیوندی قرار دادند تا احتمال رد شدن آن کاهش یابد.

این زن که ممکن بود بدون پمپ قلب فوت کرده باشد و به دلیل بیماری پیشرفته خود واجد شرایط دریافت اندام های انسانی نبود که کمیاب هستند، در بیانیه ای که توسط بیمارستان منتشر شد، گفت که مشتاق است زمان بیشتری به دست آورد تا بتواند او را ببیند. نوه ها بزرگ می شوند

خانم پیسانو گفت: «پس از اینکه برای پیوند انسان رد شدم، متوجه شدم که زمان زیادی برایم باقی نمانده است. پزشکان من فکر می‌کردند که این احتمال وجود دارد که بتوانم برای دریافت کلیه خوک اصلاح‌شده ژنتیکی تأیید شوم، بنابراین با خانواده‌ام و شوهرم در میان گذاشتم.»

اولین بیماری که پیوند کلیه را از خوک اصلاح شده ژنی دریافت کرد، مردی 62 ساله در Mass General Brigham در بوستون بود که ماه گذشته تحت این عمل قرار گرفت. آن بیمار، ریچارد «ریک» اسلیمن، قبلاً از بیمارستان مرخص شده است.

مقامات بهداشت NYU Langone گفتند که مورد خانم پیسانو اولین مورد شناخته شده از یک بیمار با پمپ قلب است که دستگاه کمکی بطن چپ نیز نامیده می شود و هر نوع پیوند عضوی را دریافت می کند. نارسایی کلیه معمولاً بیماران را واجد شرایط دریافت پمپ قلب نمی کند، زیرا احتمال مرگ زیاد است.

دکتر نادر معظمی، رئیس بخش پیوند قلب و ریه در دانشکده پزشکی NYU Grossman، گفت که جراحی‌های پشت سر هم بسیار غیرعادی بودند، اگر نگوییم بی‌سابقه. او در 4 آوریل عمل جراحی پمپ قلب را با دکتر دین ای اسمیت انجام داد.

دکتر معظمی گفت: این رویکرد منحصر به فرد برای اولین بار در جهان است که جراحی دستگاه کمکی بطن چپ بر روی یک بیمار دیالیزی با طرح بعدی پیوند کلیه انجام می شود.

پیوند xenotransplant که آزمایشی در نظر گرفته می‌شود، توسط هیئت بررسی نهادی NYU Langone تأیید شد و تحت برنامه استفاده دلسوزانه یا دسترسی گسترده سازمان غذا و دارو برای بیماران مبتلا به شرایط شدید یا تهدید کننده زندگی تأیید شد.

دکتر رابرت مونتگومری، رئیس بخش جراحی و مدیر مؤسسه پیوند لانگون NYU، عملیات پیوند کلیه را رهبری کرد. دکتر مونتگومری اولین پیوند خارجی کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را در سپتامبر 2021 انجام داد، زمانی که این عضو را به بیمار مرگ مغزی که روی دستگاه تنفس مصنوعی قرار داشت وصل کرد و نشان داد که این عضو عمل می کند و ادرار تولید می کند.

او از آن زمان تاکنون چهار پیوند مشابه انجام داده است، از جمله یک پیوند در سال گذشته که در آن یک بیمار مرگ مغزی به مدت 61 روز تحت نظر بود.