دوک مجموعه عظیم گیاهان را تعطیل می کند و باعث سر و صدای علمی می شود


دانشگاه دوک تصمیم گرفته است هرباریوم خود را تعطیل کند، مجموعه ای از 825000 نمونه از گیاهان، قارچ ها و جلبک ها که بیش از یک قرن پیش تأسیس شده است. این مجموعه که یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه‌ها در کشور است، به دانشمندان کمک کرده است تا تنوع حیات گیاهی را ترسیم کنند و تأثیر انسان بر محیط‌زیست را ترسیم کنند.

تصمیم این دانشگاه محققان را متحیر کرده است. اریکا ادواردز، متصدی هرباریوم ییل، گفت: «این یک ضربه مخرب برای علم تنوع زیستی است. “کل جامعه به طور همزمان شوکه و خشمگین است.”

انجمن های علمی نیز به این اقدام اعتراض کرده اند. اتحاد مجموعه‌های علوم طبیعی جمعه گذشته در نامه‌ای به دانشگاه نوشت: «تصمیم دوک برای چشم پوشی از مسئولیت نمونه‌های هرباریوم خود، یک سابقه وحشتناک ایجاد می‌کند.

این اتحاد، همراه با شش انجمن علمی دیگر، طوماری را تأیید کردند که از دوک خواسته شده بود در بستن هرباریوم تجدید نظر کند. تا روز چهارشنبه، بیش از 11000 امضا به دست آورده بود.

رجینا باوکوم، متخصص ژنتیک گیاهی در دانشگاه میشیگان، گفت: «بسیار تکان دهنده است که چنین مجموعه بزرگی در یک دانشگاه ثروتمند غیرقابل استفاده تلقی شود.

سوزان آلبرتز، رئیس علوم طبیعی در دوک، در ایمیلی که هفته گذشته برای کارکنان هرباریوم ارسال شد، گفت که دانشگاه تصمیم گرفته است که این مجموعه در دو تا سه سال آینده به جای دیگری منتقل شود.

او در مصاحبه ای با تایمز گفت: “این یک ضرر برای دوک است.” ما آن را وظیفه‌ای می‌دانیم که باید مطمئن شویم که این مجموعه برای آیندگان در مکانی که برای نگهداری آن طراحی شده است حفظ شود.»

با این حال، تا کنون هیچ مکانی با دادن خانه به آن موافقت نکرده است. کاتلین پرایر، مدیر هرباریوم گفت: “هیچ گیاهی وجود ندارد که بتواند چنین چیزی را جذب کند.” “من بسیار نگران هستم که در یک انباری در جایی قرار گیرد و فراموش شود.”

هرباریوم ها برای قرن ها پایه اصلی زیست شناسی بوده اند. گیاه‌شناسان با برگ‌ها، گل‌ها، ساقه‌ها و دانه‌های خشک شده از سفرها برمی‌گردند و سپس برای آیندگان ذخیره می‌شوند. برخی از نمونه ها حتی مبنای نامگذاری گونه های جدید بوده اند.

اما هرباریوم‌ها نیز ارزشمند هستند زیرا شامل گیاهانی هستند که در مدت زمان طولانی جمع‌آوری شده‌اند و به دانشمندان کمک می‌کنند تا تأثیر انسان بر محیط‌زیست را ردیابی کنند. به عنوان مثال، برخی مجموعه ها نشان داده اند که با گرم شدن سیاره، گیاهان محدوده خود را تغییر داده اند.

با پیشرفت تکنولوژی، مجموعه ها حتی مفیدتر شده اند. با بهبود توالی DNA، محققان شروع به استخراج مواد ژنتیکی از نمونه‌های گیاهی خشک کرده‌اند و به پرسش‌های علمی قدیمی مانند منشاء محصولات در جهان رسیدگی می‌کنند.

گیاه شناسان هنوز نتوانسته اند تنوع گیاهان را ثبت کنند. و هر سال، آنها گونه های جدیدی را شناسایی می کنند که باید ذخیره شوند، زیرا بسیاری از آنها در حال حاضر در معرض خطر انقراض هستند.

در دهه‌های اخیر، برخی از دانشگاه‌های دیگر به دلیل عدم تمایل به حفظ فضای مورد نیاز مجموعه‌ها یا پول مورد نیاز برای نگهداری، هرباریوم‌های خود را تعطیل کرده‌اند. در سال 2017، دانشگاه لوئیزیانا مونرو نیم میلیون نمونه را پاکسازی کرد تا فضایی برای فضاهای ورزشی جدید ایجاد کند.

این نمونه ها در ساعت یازدهم از نابودی نجات یافتند، زمانی که به مجموعه های دیگری منتقل شدند که برای آنها جا پیدا کرد.

دوک هرباریوم در سال 1921 تاسیس شد و در 103 سال پس از آن به طور پیوسته رشد کرده است. محققان نه تنها گیاهان، بلکه سایر گونه ها مانند گلسنگ ها را نیز برای بررسی اثرات آلودگی هوا بر محیط زیست مطالعه می کنند.

در ماه مارس گذشته، دانشگاه دوک در یک ویدیوی تبلیغاتی درباره تحقیقات آب و هوایی انجام شده در هرباریوم به رخ کشیدند.

اما Rytas Vilgaly، متخصص قارچ‌ها در هرباریوم، گفت که مدتی است مشخص شده بود که دوک در نظر دارد آن را ببندد. او گفت: «ما سال‌هاست که نوشته‌های روی دیوار را می‌بینیم.

دکتر پرایر گفت که سال گذشته، مدیران دوک از او خواستند تا گزارش‌هایی بنویسد تا حمایت مستمر از هرباریوم را توجیه کند. اما پس از اینکه مذاکرات با یک اهداکننده بالقوه در ژانویه به نتیجه نرسید، دکتر آلبرتس به دکتر پرایر اطلاع داد که بسته خواهد شد.

دکتر پرایر گفت: «این واقعاً یک وضعیت غم انگیز است.

دکتر آلبرتز گفت که بخش زیست شناسی دوک باید حمایت خود را در بسیاری از زمینه ها گسترش دهد. او گفت: «ما به وزارتخانه دیکته نمی کنیم که آنها باید دائماً در این مناطق استخدام شوند. ما دانشگاهی با منابع محدود هستیم.»

دانشگاه دوک 11.6 میلیارد دلار سرمایه دارد.

دکتر آلبرتز همچنین تاکید کرد که برنامه دوک انتقال هرباریوم به جای دیگری بود. او گفت: «ما چیزی را از بین نمی بریم.

جاناتان شاو، زیست‌شناس در دوک، گفت که در حال مذاکره برای جذب خزه‌ها و گیاهان مربوطه توسط یک گیاه دارویی دیگر است. او گفت: “امیدوارم که بتوانیم مجموعه ها را به مکان هایی با تعهد واقعی به تنوع زیستی منتقل کنیم.”

اما دکتر پرایر گفت که حتی مؤسساتی که ابراز علاقه کرده‌اند مطمئن نیستند که می‌توانند پولی برای گرفتن بخشی از مجموعه پیدا کنند. او می‌ترسید که بخش‌هایی از گیاه هرباریوم در این مخلوط گم شود.

برنت میشلر، سرپرست سابق هرباریوم در دوک که به مدت 30 سال در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، هرباریوم را اداره می کرد، گفت که تصمیم دوک همچنین به معنای از بین رفتن سنت قوی تحقیقات آکادمیک در مورد تنوع گیاهان است.

او گفت: «برای دوک شرم آور است که تحقیقات و آموزش در زمینه مطالعات تنوع زیستی را کنار بگذارد.