یافته های مطالعه، رژیم غذایی با آنتی اکسیدان بالا ممکن است از سکته مغزی، زوال عقل جلوگیری نکند


تصویر خبر: رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان نمی تواند از سکته مغزی، زوال عقل جلوگیری کند، یافته های مطالعهتوسط کارینا استورز
خبرنگار HealthDay

چهارشنبه، فوریه ۲۰ (HelthDay News) – آنتی اکسیدان ها به عنوان «غذاهای مغز» و «غذاهای فوق العاده» شناخته می شوند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که همه رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان خطر زوال عقل و سکته را کاهش نمی دهند.

در این مطالعه بیش از ۵۰۰۰ نفر در هلند که ۵۵ سال و بالاتر بودند، شرکت داشتند. محققان امتیاز آنتی اکسیدانی هر شرکت کننده را بر اساس پرسشنامه هایی در مورد غذاهایی که معمولا می خوردند تعیین کردند و پیگیری کردند که آیا آنها در ۱۴ سال آینده دچار زوال عقل یا سکته مغزی شده اند یا خیر.

ما پرسیدیم، “آیا [measure] الیزابت دوور، مدرس پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: میزان کل آنتی اکسیدان، پیش بینی کننده مهم زوال عقل و سکته مغزی است، صرف نظر از اینکه چه غذاهایی در آن نقش دارند؟

اگرچه این مطالعه میزان کمتری از زوال عقل و سکته مغزی را در میان افرادی که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان دارند پیدا نکرد، تحقیقات مشابه در سایر جمعیت ها به نتایج متفاوتی رسیده است. به عنوان مثال، مطالعه ای روی بزرگسالان ایتالیایی مسن نشان داد که سطوح آنتی اکسیدانی بالاتر با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

دوور گفت: تفاوت بین گروه هلندی و ایتالیایی می تواند در انواع آنتی اکسیدان هایی باشد که می خورند.

تقریباً ۹۰ درصد از تنوع سطوح آنتی اکسیدان در میان شرکت کنندگان هلندی به دلیل مصرف قهوه و چای بود، در حالی که آنتی اکسیدان ها در گروه ایتالیایی عمدتاً از خوردن میوه ها و سبزیجات ناشی می شد.

مقدار زیادی وجود دارد [studies] دوور گفت که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با خطر کمتر سکته مغزی مرتبط است. این امکان وجود دارد که اگرچه مطالعه ایتالیایی امتیاز آنتی اکسیدان رژیم غذایی را گزارش کرده است، اما واقعاً توسط آن غذاهای خاص هدایت می شود.

دوور اضافه کرد: «این در مورد سطح کل آنتی اکسیدان نیست، بلکه مربوط به غذاهای خاص غنی از آنتی اکسیدان است.

این تحقیق در جمعیت هلندی در فوریه منتشر شد. ۲۰ در شماره آنلاین مجله عصب شناسی.

“تفسیر این یافته که ظرفیت کل آنتی اکسیدانی رژیم غذایی نقشی ندارد کمی دشوار است، زیرا شواهد فراوانی نشان می دهد که استرس اکسیداتیو [on cells] در این بیماری ها نقش دارد.

باومن گفت: با این حال، “ممکن است آنتی اکسیدان هایی که آنها جذب می کنند، آنهایی نباشند که بازیگران بزرگی باشند.”

او گفت که با این حال، ایده نگاه کردن به ظرفیت آنتی اکسیدانی کل به جای غذاهای غنی از آنتی اکسیدان فردی یک رویکرد جدید و مهم است.

بومن می‌گوید: «ما قبلاً مطالعات مشاهده‌ای بزرگی داشته‌ایم که به ما نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌های خاصی با خطر سکته مغزی و زوال عقل کمتر مرتبط هستند، اما زمانی که این آنتی‌اکسیدان‌ها را در آزمایش‌های بالینی برای کاهش خطر سکته و زوال عقل کمتر می‌دهیم، نتایج ناامیدکننده بوده است.

مطالعه حاضر شامل تقریباً ۵۴۰۰ نفر بود که علائم زوال عقل را نشان نمی دادند و تقریباً ۵۳۰۰ نفر که هرگز سکته مغزی نکرده بودند.

شرکت‌کنندگان به پرسش‌نامه‌هایی درباره میزان دفعات و میزان مصرف ۱۷۰ غذای معمولی هلندی پاسخ دادند. محققان ظرفیت آنتی اکسیدانی هر ماده غذایی را که قبلاً با آنالیزهای شیمیایی تعیین شده بود، بررسی کردند و ظرفیت همه مواد غذایی را برای محاسبه امتیاز آنتی اکسیدانی هر شرکت کننده جمع کردند.

دیور توضیح داد: هزاران آنتی اکسیدان در رژیم غذایی وجود دارد و برخی از آنها ممکن است قدرت آنتی اکسیدانی بیشتری داشته باشند. وی افزود: این محاسبه به گروه اجازه داد تا کل معیار آنتی اکسیدانی را تخمین بزنند، اگرچه در نظر نمی گیرد که چگونه آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی مختلف می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند.

دوور گفت: «رژیم غذایی معمولی هلندی تمایل به مصرف زیاد گوشت، گوشت خوک یا گاو، لبنیات، قهوه و چای زیاد و مصرف کمتر میوه و سبزیجات دارد. وی افزود که رژیم غذایی در این جمعیت مسن احتمالاً در طول ۱۴ سال پیگیری تغییر چندانی نکرده است.

بین سال ۱۹۹۰، زمانی که محققان بررسی های غذایی را انجام دادند و اولین گزارش های سلامتی را جمع آوری کردند، تا سال ۲۰۰۴، ۵۹۹ نفر از شرکت کنندگان دچار زوال عقل شدند و ۶۰۱ نفر سکته کردند. تفاوتی بین گروه هایی که ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا و پایین داشتند و میزان ابتلا به این بیماری ها وجود نداشت.

دوور و همکارانش همچنین نتوانستند ارتباطی بین قدرت کل آنتی اکسیدان رژیم غذایی و اندازه مغز در میان ۴۶۲ شرکت کننده ای که آزمایش MRI را انجام دادند، بیابند.

دیور گفت، این یافته ها نشان می دهد که زمان آن رسیده است که به مطالعه آنتی اکسیدان های فردی بازگردیم، اما به طور جامع تر.

ارتباط بین ویتامین C و ویتامین E و کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل، به ترتیب، در تعدادی از مطالعات یافت شده است، اما احتمالا آنتی اکسیدان های دیگری مانند فلاونوئیدها در غذاها از جمله پیاز، نخود و توت وجود دارد که می تواند مهم باشد. دوور گفت.

به نوبه خود، بومن فکر می کند هنوز هم می تواند ارتباطی بین ظرفیت آنتی اکسیدانی در گروه هلندی و زوال عقل و خطر سکته وجود داشته باشد، اما محققان آن را نمی بینند زیرا آنها از پرسشنامه های غذایی برای ارزیابی سطوح آنتی اکسیدان استفاده کردند.

بومن گفت: «رویکرد جایگزین، بررسی علائم رژیم غذایی در خون است.

او اضافه کرد که اندازه گیری سطوح مواد مغذی در خون نه تنها می تواند نشانه مستقیمی از آنچه در دسترس مغز است ارائه دهد، بلکه می تواند به جلوگیری از نادرستی در آنچه مردم می گویند و تفاوت در نحوه جذب مواد غذایی که می خورند توسط افراد کمک کند.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۲، بومن و همکارانش آزمایشی را برای اندازه گیری سطوح گروهی از مواد مغذی در خون ابداع کردند و بین افراد مسن ارتباطی بین سطوح بالای ویتامین های B، C، D و E و بهبود عملکرد شناختی و بزرگتر یافتند. مغزها




پرسش


اصطلاح اختصاری ADHD به وضعیتی اشاره دارد که معمولاً به عنوان زیر شناخته می شود:
پاسخ را ببینید

منابع

منابع: Elizabeth Devore، Sc.D.، مربی، پزشکی، دانشکده پزشکی هاروارد، و اپیدمیولوژیست، Brigham and Women’s Hospital، بوستون. ژن بومن، MPH، ND، استادیار، اپیدمیولوژی تغذیه، نورولوژی، و پزشک طبیعی، دانشگاه بهداشت و علوم اورگان، پورتلند. فوریه ۲۰، ۲۰۱۳، عصب شناسی


رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/