رفتن به نوشته‌ها

گلوتن و چاقی با رژیم غذایی بیماری سلیاک آشنا شوید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، تشخیص یا جلوگیری از علل بسیاری از اختلالات و انواع حساسیت های غذایی که گاه منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شود ، امکان پذیر شده است. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما همه چیز را در مورد آن نمی دانید. در واقع ، بیماری سلیاک ممکن است برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی از غلات و نان دچار درد و سوء هاضمه شدید ، ممکن است حساسیت روده ای کوچک به غذاهای حاوی گلوتن داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در زیر ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامت شما ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری لاعلاج یا مسری نیست و منبع این اختلال اغلب ژنتیکی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی سلامت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی نان و غلات را به درستی جذب کند ، که منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک ، رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی برای جلوگیری از آسیب به روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، به آرد بافتی چسبناک می بخشد. این خاصیت چسبناک به نان هنگام پخت حجم می دهد ، بنابراین بافت ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو ، چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. همچنین ، برخی از مردم نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آونین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم غذایی بدون گلوتن ، توصیه می شود تا آنجا که ممکن است غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن مصرف نکنید ، که عموماً شامل غلات ، گندم ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو و چاودار است. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی و بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه ، سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است گیج کننده باشند زیرا با گندم تهیه می شوند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. بنابراین به گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی توجه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، لبنیات ، تخم مرغ ، گوسفند ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، روغن زیتون ، چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج و برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جاتهمه گیاهان و ادویه جات تازه و خشک شده به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه هاهمه انواع ، از جمله: بادام ، بادام هندی ، کتان ، هلو ، مغز کاج.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان فاقد گلوتن است.

گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهایی که فاقد گلوتن هستند را انتخاب کنید. یک برنامه جدید به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن را در مواد غذایی شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید که برخی از نان ها و گندم های بدون گلوتن نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و بیسکویت هایی که در سوپرمارکت ها ، فروشگاه های مواد غذایی سالم و ارگانیک یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید از رژیم غذایی بدون گلوتن یا سلیاک پیروی کنید ، از انواع نان تهیه شده با گندم اجتناب کنید. از طرف دیگر ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت عدم وجود گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا و غذا / آرد بادام بخورید ، و آرد نارگیل.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه ها و نوشیدنی های الکلی.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند که ممکن است به گلوتن حساس باشند. حتی افراد چاق علاوه بر حساسیت به گلوتن وجود دارند ، اما ارتباط بین گلوتن و چاقی می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای بررسی اینکه آیا آنها مبتلا به بیماری سلیاک هستند ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. چند هفته پس از ابتلا به بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن علائم را بهبود ندهد ، چیز دیگری ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن کمک کند. هنگام شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای بدون گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد رژیم گرفتن با این رژیم را دارید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات خودداری کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه های خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا پارچ مرطوب. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید …

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *