رفتن به نوشته‌ها

چگونه از سرماخوردگی جلوگیری می کنید؟


انتشار: 07 اکتبر 1400

جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد حامل ویروس ، استنشاق هوای حاوی ویروس یا لمس تجهیزات آلوده به ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی می توانند برای مدتی در مجاری تنفسی خفته بمانند و زمانی که فرد تحت تأثیر عواملی مانند سرما ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. بنابراین ، برای سرماخوردگی ، لزوماً به دنبال بردار در اطراف خود نباشید. با توجه به شیوع بالای این بیماری در فصول سرد ، در مجله پزشکی اپل به روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه اشاره می کنیم.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کنید و چند نکته را در شیوه زندگی خود پیاده کنید. مشاهده آن می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی ، به ویژه در فصول سرد کمک کند.

جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

همچنین بخوانید: از سرماخوردگی گرفته تا ویروس کرونا

برای جلوگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید

به طور کلی بهداشت شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد:

تمیز کردن دست ها

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی شستن مرتب دستان شماست. افرادی که ویروس را منتقل می کنند ، این ویروس را با عطسه یا سرفه به چیزهایی منتقل می کنند که می تواند روزها تا هفته ها روی آنها باقی بماند و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستشوی منظم با آب و صابون این ویروس ها را از دست شما پاک می کند. وسایلی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً شسته نمی شوند بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از لمس دستان خود را بشویید. همچنین ، هنگام سرماخوردگی از سرماخوردگی و سرخجه خودداری کنید تا از آلوده شدن دیگران جلوگیری کنید و به سادگی دلیل عدم تماس خود با دیگران را توضیح دهید. اصطکاک و تکان دادن خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشم ها ، دهان و بینی مهم ترین راه های ورود ویروس ها به بدن هستند و این یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است ، بنابراین با دست های آلوده به صورت خود دست نزنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راه های سرماخوردگی آنها یا برعکس سرماخوردگی آنها به والدین است. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. بهداشت خوب دست ها می تواند از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری کند.

سبک زندگی مناسب

به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. استرس ، استرس و کم خوابی می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال بیماری را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی داشته باشد.

خارج از کشور

بسیاری از افراد در پاییز دچار سرماخوردگی می شوند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، بیرون آمدن از منزل و استفاده از فضای باز در صورت امکان است. بسیاری از مردم برای جلوگیری از سرما ، جریان هوای در معرض خانه و محل کار خود را در فصول سرد مسدود می کنند. تنفس در محیط داخلی تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از تنفس در هوای آزاد در کنار فردی که سرما خورده است خودداری کنید و اگر نمی توانید از این امر جلوگیری کنید ، حداقل تهویه مناسب را انجام دهید.

جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه

سیگار

سیگار نکش. رطوبت مخاط بینی و مجاری تنفسی ، همراه با حرکت موهای ظریف به سمت خارج در مجاری تنفسی (مژه های تنفسی) ، مهمترین عامل در به دام انداختن ویروس ها و باکتری ها و جلوگیری از سرایت آنها به دستگاه تنفسی تحتانی و ریه ها است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد. سیگار کشیدن راه های هوایی را خشک کرده و موها را موقتاً فلج می کند و باعث می شود که ویروس ها از سیستم ایمنی بدن راحت تر منتقل شده و باعث بیماری شوند. سیگار کشیدن مژه ها را بیش از نیم ساعت فلج می کند و می تواند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش ها

ورزش را فراموش نکنید. ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریوی را افزایش می دهد و احتمال وجود و گسترش ویروس ها در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در شریان ها و کلیه ها از ایجاد سرماخوردگی جلوگیری می کند. با کمک ورزش می توانید از سرماخوردگی در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

مایعات شربت نوشیدن مقدار مناسب مایعات میکروب ها را از بدن خارج می کند. چای سبز یا چای ساده با آب ساده بهترین انتخاب برای فصول سرد است. لیمو شیرین و آب پرتقال طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه های طبیعی موجود نیست ، می توانید پودرهای ویتامین C و قرص های جوشان را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: سرماخوردگی ویروس کرونا

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. در فصول سرد سال ، بدن نیاز به کالری بیشتری برای تولید گرما دارد. شروع رژیم های شدید مانند نوشیدن آب به تنهایی یا کاهو می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در این زمان تضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای با رنگهای مختلف و گوجه فرنگی حاوی ویتامین C نیز هستند. ماست و باکتری های مفید موجود در آن به پاکسازی دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه و سبزی از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کند.

منابع:

وب سایت رسمی Healthline
وب سایت webmd

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *