رفتن به نوشته‌ها

چند نکته در مورد رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به آسم


اگرچه توصیه های تغذیه ای زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد ، تحقیقات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی را تقویت کرده و علائم بیماری را کاهش می دهد. برخی غذاها همچنین علائم آسم را بدتر می کنند یا شانس ابتلا به آن را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا ، حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند و یک پنجم آنها کودک هستند.

بر اساس مقاله ای در Nutrition Reviews ، آسم بیشتر در بین آمریکایی های آفریقایی تبار و افراد طبقه پایین اقتصادی اجتماعی شایع است.

مقاله ای که در حال حاضر می خوانید در مورد غذاهایی است که افراد مبتلا به آسم باید از آنها اجتناب کنند و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از بروز آنها جلوگیری کنند ، و همچنین عواملی که می توانند به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک کنند ، مورد بحث قرار می گیرد.

غذاهایی که می توانند مفید باشند

غذاهای زیر ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند شانس ابتلا به حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند به طور قابل توجهی خطر حمله حاد آسم را که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود ، کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • زرده
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

خوردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 در نتیجه مطالعات متعدد منتشر شد نشان داد که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و علائم آسم کمتر مانند خس خس سینه ارتباط وجود دارد.

همچنین بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر که ممکن است به بافت های بدن آسیب برساند کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را کنترل می کند.

در اینجا لیستی از منابع غنی از ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • طالبی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگیها

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • آجیل هایی مانند بادام ، بادام زمینی و فندق
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال و میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • کدو تنبل
  • فلفل قرمز و زرد
  • طالبی
  • زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. مانند:

  • یک سیب
  • انواع توت ها
  • عصبانیت
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • مرغداری
  • یک تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • نان
  • غلات صبحانه

همه غلات

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل بلغور جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، گندم سیاه و بلغور گندم است.

همچنین بخوانید: تاثیر چاقی بر COPD یا COPD

غذاهای مفید برای آسم

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که ممکن است علائم آسم را تشدید کنند ، شناسایی کرده است ، از جمله:

مواد غذایی حاوی سولفیت

سولفیت ها معمولاً در غذاها و نوشیدنی های بسته بندی شده با ماندگاری طولانی مانند الکل ، ترشی ، لیموناد کارخانه ای ، آب لیمو و میوه های خشک یافت می شوند.

مصرف زیاد سولفیت ها در رژیم غذایی افراد مبتلا به آسم می تواند علائم را بدتر کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت ، به ویژه شراب ، حتی می توانند باعث حمله آسم شوند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که شراب سفید می تواند در افراد مبتلا به این بیماری واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع مختلف چای ، قهوه و غذاهای تند یا غذاها یافت می شوند. در موارد نادر ، برخی از افراد مبتلا به آسم به این ترکیبات حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف علائم تکراری داشته باشند.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین ، که حاوی سالیسیلات ها است ، در برخی افراد آسم را بدتر می کند.

فست فود

مطالعه ای در سال 2013 که مصرف فست فود را در کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد ، نشان داد ؛ افرادی که این غذاها را سه بار در هفته یا بیشتر می خورند بیشتر در معرض ابتلا به آسم و بیماری های دیگر هستند.

عوامل دیگر برای اجتناب از آنها

بیماران مبتلا به آسم باید محرک هایی را که علائم آنها را تشدید می کند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از توصیه ها و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را ارائه کرده است:

  • داروهای قابل خرید بدون نسخه ؛ مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • سیگار کشیدن؛ مانند دود سیگار ، دود آتش سوزی و شومینه های چوبی.
  • آب و هوای نامساعد مانند هوای بادی ، بادی ، سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، دود خروجی خودرو و بخارات شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیوانات با خز یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، دانه های قارچ و اسپورها

سایر نکات مفید برای کنترل علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران این بیماری را به طور م manageثر مدیریت کنند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها در برنامه ریزی برای اجتناب از استروئیدها و مصرف داروهای م effectiveثر در زمان مناسب کمک کند.

توجه و ثبت علائم به بیماران کمک می کند تا بفهمند چگونه از غذاها ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث حمله آسم می شوند اجتناب کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. فعالیت سالم و خوردن چربی کم و غنی از میوه و سبزیجات به افراد در کنترل وزن کمک می کند.

یک مقاله در سال 2019 نشان می دهد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از ابتلا به ویروس مانند شستن دست و واکسیناسیون می تواند خطر حملات آسم را کاهش دهد.

خلاصه

اگرچه هیچ رژیم غذایی دقیقی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، اما غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم آسم را کاهش داده یا بدتر کند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و چربی و غذاهای سرخ شده کم می تواند به کنترل علائم کمک کند.

ردیابی عوامل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به کنترل موثرتر بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای حفظ سلامتی مادام العمر

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *