رفتن به نوشته‌ها

چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی یک روزه چیست؟

چاقی نه تنها در اثر پرخوری ایجاد می شود ، بلکه عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله این علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری جدی است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته این است که تقریباً بسیاری از مردم نمی دانند چرا اضافه وزن دارند و چاق هستند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل است که در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کردیم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده باشد ، بررسی کنیم ، اما شما از آن آگاه نیستید. با ما بمان

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

اول از همه ، باید بگوییم که چاقی بدون علت وجود ندارد و اگر فکر می کنید که علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، پس عمیقا در اشتباه هستید. علت چاقی به شیوه زندگی یا شرایط سلامتی شما مربوط می شود و در واقع شما تنها دلیل افزایش وزن خود را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و به دنبال دلیل افزایش وزن بدون پرخوری هستند ، اما این فقط نشان دهنده مشکل است و کمکی نمی کند.

موارد زیر به احتمال زیاد یک یا چند علت اضافه وزن و چاقی هستند ، اما شما از آنها آگاهی ندارید.

پایدار باشد

بی تحرکی در روز و به اصطلاح بی حالی عامل مهمی در افزایش وزن و بیماری های مزمن هستند. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت های کم تحرک است.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. مشاغل به دنبال تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کردند.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک و پیشگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی تنها یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل توده چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد پشت پرده می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات کوچکی مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش ، استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

شکر و شیرینی زیاد بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی باعث افزایش تجمع چربی در بدن شما شود. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون پرخوری است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با اضافه وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش یک کیلوگرم در دو سال می شود.

اگرچه خوردن مقدار زیادی شکر و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما توصیه نمی شود که ناگهان خوردن شکر را متوقف کنید و ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون پرخوری هستند و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل خوردن غذاهای فرآوری شده است. غذاهای کامل فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی مجموعه ای از ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی شما مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد کسانی که غذاهای فرآوری شده می خوردند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند ، چاق تر بودند.

غذاهای فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند ، که باعث احساس سیری می شود ، که می تواند به راحتی منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه ای بر روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) در مقایسه با زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن 7 ساعت یا بیشتر در شب با 33 درصد احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب شما ضعیف است ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مختلف صفحه نمایش (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان کافئین خود را کاهش دهید و در زمان خاصی به خواب بروید.

عدم مصرف کافی غذاهای کامل و سالم

عدم خوردن غذاهای سالم و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن غذا بهتر از خوردن آن است و همین باعث می شود بدون پرخوری وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که حداکثر مصرف سبزیجات ، کاهش مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده ، غذاهای کامل با حداقل تعداد غذاهای غنی از مواد مغذی را بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در دو گروه رژیم غذایی مقادیر مشابهی را از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. این یافته نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز است و می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

بدون پرخوری وزن خود را افزایش دهید

جالب اینکه مدیریت استرس ممکن است منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که در تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق شرکت کردند نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً به دلیل شیوه زندگی اشتباه و نکاتی است که ذکر کردیم ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع ، افزایش وزن بدون خوردن غذای زیاد و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد می تواند مربوط به این مشکل باشد و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. به بدن از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر فعالیت غده تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و باعث افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این شرایط روانی رایج با اضافه وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با ایجاد اختلال در تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن و کاهش وزن شود.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک دوره مکرر پرخوری غیرقابل کنترل است و می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله افزایش وزن بر سلامتی شود.

سایر بیماریها مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با اضافه وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف دارو اضافه وزن پیدا کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اخرین حرف

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. محرومیت از خواب ، بی تحرکی و مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی است که ممکن است خطر افزایش وزن را افزایش دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، تغییرات ساده مانند تغذیه سالم ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *