رفتن به نوشته‌ها

چای یا قهوه! کدام یک صحیح تر است؟ نکات تغذیه تلفنی


چای یا قهوه! کدام یک صحیح تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. در حالی که این دو مزایای سلامتی مشابهی دارند ، تفاوت هایی با هم دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در مطالعات نشان داده شده است که بیشتر تحریک کننده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل تاثیرات مفید آن بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، با این حال ، در مقدار مساوی چای و قهوه ، قهوه دارای دو برابر کافئین بیشتر از چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونسی (240 میلی لیتر) حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار وجود دارد.

اگرچه دانشمندان در درجه اول روی تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی – اگرچه حاوی مقادیر متفاوتی از این ماده هستند – می توانند مزایای سلامتی مشابهی را ارائه دهند. مصرف کافئین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ، خلق و خو و هوشیاری ورزش را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین یک تقویت کننده عملکرد در ورزش است.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را 12 درصد در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان داده است که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه دریافت کننده این نوشیدنی از نظر زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی 9 مطالعه علمی در 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف متوسط ​​کافئین دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از برخی بیماری های مزمن جلوگیری می کنند. هر دو چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و سرشار از پلی فنول ها هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کنند. گروه های زیادی از پلی فنول ها در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، t-rubigine و catechins مهمترین ترکیبات چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان می دهد که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است که نشان می دهد چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان سیستم گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت انسانی و تحقیقات مجدد که شواهد بیشتری را تجزیه و تحلیل کردند نشان می دهد که قهوه و چای همچنین ممکن است بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. این می تواند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کند.

  • گشاد کننده عروق: رگ های خونی را شل می کند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد حساسیت زایی: آنها از تشکیل عروق خونی جدید که سلولهای سرطانی ممکن است از آنها تغذیه کنند جلوگیری می کند.
  • اثر ضد آترواسکلروتیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

قهوه و چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد و خواص اعتیادآور قهوه را افزایش می دهد. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر غلظت کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را زمانی ترجیح می دهند که به انرژی فوری نیاز دارند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine ممکن است با افزایش امواج آلفا در مغز ، به شما در آرامش کمک کند و دارای استرس باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون خواب آلودگی به شما آرامش و هوشیاری می بخشد. مطالعات نشان داده است که مصرف L -theanine با کافئین – مانند چای – می تواند به شما کمک کند هوشیار ، متمرکز ، متمرکز و سریع بمانید. این ترکیب به همین دلیل است که چای انرژی را افزایش می دهد و آرامش بیشتری نسبت به قهوه دارد.

مزایای احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه ممکن است به کاهش وزن کمک کند. کافئین ممکن است تعداد کالری های سوزانده شده شما را 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، این امر باعث می شود که شما بین 150 تا 179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با سوزاندن چربی ارتباط دارد. برخی از مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند T-flavin در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم لیپیدها دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای ممکن است سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

کدام یک از دیگری بهتر است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا مرتبط است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف اعتدال بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه منابع عالی این ترکیبات مهم هستند که ممکن است در برابر بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و برخی از انواع سرطان محافظت کنند.

سایر ادعاهای مربوط به قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای ممکن است بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه مقدار کافئین بیشتری نسبت به چای دارد ، که ممکن است برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود.

همچنین ، به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف زیاد قهوه ممکن است منجر به وابستگی یا اعتیاد شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است بهترین گزینه باشد. چای حاوی L-theanine است که باعث آرامش شما در هنگام بیداری می شود.

علاوه بر این ، می توانید به سراغ گزینه های بدون کافئین بروید ، که شامل سایر نوشیدنی های گیاهی و نوشیدنی های طبیعی بدون کافئین است. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را در برابر برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقادیر زیاد کافئین در قهوه ممکن است منجر به افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه منجر به افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین ممکن است بسته به ترجیح شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش یابد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *