رفتن به نوشته‌ها

ویژگی های گیلاس و راه های افزایش مصرف غذا


گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل مختلفی از جمله نوع گیلاس ، میزان و دفعات مصرف بستگی داشته باشد. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- برای التهاب مفید است

التهاب پاسخ طبیعی بدن به بیماری یا آسیب است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما داشتن گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه ای که روی گیلاس و التهاب در سال 2018 انجام شد ، از هر 16 نفری که گیلاس می خوردند ، التهاب در 11 مورد از آنها کاهش می یافت. این مطالعه بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- در موارد نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس می تواند برای نقرس نیز مفید باشد. نقرس باعث درد شدید و ناگهانی مفاصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد بیان کرد که خوردن گیلاس می تواند سطح اسید اوریک بدن را در تعادل نگه دارد.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا خوردن گیلاس به طور مستقیم منجر به کاهش 35 درصدی نقرس در یک دوره دو روزه می شود. تأثیر گیلاس بدون در نظر گرفتن جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین ها ، الکل و داروهای ضد نقرس مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و چربی های اشباع شده کم برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس ممکن است از ارزش ویژه ای برای سلامت قلب برخوردار باشد زیرا توانایی کاهش فشار خون را دارد.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان عامل کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قدیمی بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه 40 گرم عصاره گیلاس به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه گسترده در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول ها می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از میزان مصرف روزانه پتاسیم فرد است.  مصرف کافی پتاسیم برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و سلامت قلب و عروق

4- برای خواب مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع طبیعی و غنی از ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در یک مطالعه شرکت کردند و محققان خواب افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از مواد مخدر استفاده می کردند ، بررسی کردند. در میان شرکت کنندگانی که محصولات مرتبط با گیلاس را مصرف می کردند ، خواب و استراحت شب به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بهبود خواب شرکت کنندگان مسن چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت چه می خورید؟

5- برای ریکاوری بعد از ورزش مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، تمرینات ممکن است باعث درد عضلانی شوند یا فرد ممکن است به گونه ای ورزش کند که باعث کشیدگی و آسیب عضلات شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از ورزش در پودر یا آب مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص گلایسمیک پایین و خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده جریان خون است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا ببینند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از ورزش را کاهش دهد یا خیر.

حقایق تغذیه گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی موارد زیر است:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوبی از فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالت اوهایو ، اگر به دنبال خرید گیلاس تازه هستید ، باید آن گیلاس هایی را انتخاب کنید که سفت ، چرب و براق به نظر می رسند. از خرید گیلاس های نرم ، نازک و کوچک خودداری کنید زیرا این نشان می دهد که احتمالاً نادر است.

گیلاس ها را در ظرفی کم عمق در یخچال نگهداری کنید تا تازه بمانند و با فشار دادن گیلاس بالا ، گیلاس پایینی خرد نمی شود. گیلاس را درست قبل از خوردن در آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • راه های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس به اشکال مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه خام موز
  • میوه خشک شده
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ای که می توان با آب رقیق کرد

پودر

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوطی از میوه ها ، آجیل ، غلات ، موزلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوش طعم مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت مخلوط کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس مانند سایر حساسیت های غذایی رایج نیست ، اما می تواند باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اولیه و ثانویه طبقه بندی کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. در حساسیت های ثانویه ، شما نیز به گرده خانواده خاصی از میوه ها حساسیت خواهید داشت.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *