رفتن به نوشته‌ها

ویتامین های موثر برای باروری مردان


درمان ناباروری می تواند برای بسیاری از زوجین مشکل و گاهی استرس زا باشد. وقتی با ناباروری روبرو می شوید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیر منتظره و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد ، که نسبتاً ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی ، به ویژه ویتامین های باروری که مردان از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنند ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

ویتامین های موثر برای باروری مردان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر کس متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و معنای آنها هنوز در ابتدای راه است. با این حال ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. مطالعات روی مردان نشان داده است که برخی مکمل ها می توانند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهند. با این حال ، مهم است که به یاد داشته باشید که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. در این مقاله ، ما برخی از محبوب ترین مکمل های باروری را با اثربخشی و دوز آنها توضیح می دهیم.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. به تحرک اسپرم کمک می کند. تحقیقات معتبر نشان داده است که ALC و LC می توانند تحرک اسپرم را در مردان افزایش دهند. توصیه های دوز مورد استفاده برای افزایش باروری مردان معمولاً از 1 تا 3 گرم در روز برای ALC و LC متغیر است. با این حال ، قبل از مصرف LC یا ALC برای اطمینان از ایمنی و دوز مناسب ، باید با یک متخصص مشورت کنید.

ویتامین سی

ویتامین C یکی از موثرترین ویتامین ها در باروری مردان است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند آسیب سلولی را در سراسر بدن کاهش داده و جذب آهن ، تعداد اسپرم و تحرک را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تعداد DNA ، حرکت و گاهی انسجام را بهبود می بخشد. میزان توصیه شده روزانه (RDA) برای ویتامین C برای مردان 90 میلی گرم و برای زنان 75 میلی گرم است.

کلسیم

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی احتمال باروری را افزایش دهد. اما مهم است که مردان و زنان به اندازه کافی از این ماده معدنی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که کمبود کلسیم می تواند باعث ناباروری در مردان شود ، زیرا کلسیم در تولید اسپرم نقش دارد. RDA کلسیم برای مردان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

ویتامین های موثر برای باروری مردان

کوآنزیم Q10

مطالعات اخیر نشان می دهد که مکمل CoQ10 می تواند غلظت و تحرک اسپرم را در مردان نابارور بهبود بخشد.

ویتامین دی

تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D ممکن است با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

ویتامین E

ویتامین E یکی از موثرترین ویتامین ها در باروری مردان است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است عملکرد اسپرم را در مردان تقویت کرده و از سلامت باروری کلی حمایت کند. میزان توصیه شده ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم است.

امگا 3

هنگام بررسی الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با افزایش باروری در مردان و زنان ارتباط دارد. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، مصرف مکمل ها در هنگام بارداری ممکن است مفید باشد.

بیایید با: ژل نرم امواج 3 Visibility آشنا شویم

سلنیوم

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای کیفیت پایین منی و تحرک ضعیف اسپرم باشد. از آنجا که سلنیوم برای تولید اسپرم در بدن مردان ضروری است ، برخی تحقیقات نشان داده است که ترکیب سلنیوم و ویتامین E می تواند کیفیت مایع منی و تحرک اسپرم را بهبود بخشد. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

روی

تعدادی از تحقیقات نشان داده اند که کمبود روی ممکن است منجر به کیفیت پایین اسپرم شود. با این حال ، ارتباط بین این ماده معدنی و باروری مردان ثابت نشده است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مکمل های حاوی روی و اسید فولیک تعداد و عملکرد اسپرم یا میزان تولد زنده را بهبود نمی بخشد. RDA برای روی 8 میلی گرم برای زنان و 11 میلی گرم برای مردان است.

آیا می توانم ویتامین بخورم؟

به دلیل ویتامین های زیادی که بر باروری مردان تأثیر می گذارد ، استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر است. بدنبال مولتی ویتامین با آنتی اکسیدان های مناسب باشید که تقریباً 100٪ نیاز روزانه شما را برای موارد زیر تامین کند:
ویتامین C ، ویتامین E و ویتامین D.
روی ، کوکسی ، سلنیوم ، امگا 3

اقدامات احتیاطی برای مصرف مکمل ها

در حالی که اکثر ویتامین ها بدون نسخه فروخته می شوند ، لزوما بی خطر نیستند. بسیاری از مکمل ها می توانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند ، بنابراین اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید ، قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه مصرف بیش از حد ویتامین ها دور از ذهن به نظر می رسد ، اما مصرف بیش از حد دوزها می تواند به بدن آسیب برساند. برای جلوگیری از این مشکل ، دستورالعمل های دوز موجود در برچسب مکمل را بررسی کنید.

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *