رفتن به نوشته‌ها

هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح آنها در بدن


هورمون های شادی هورمون های شادی محصول ترشحات شیمیایی در مغز هستند که بر بهبود کیفیت زندگی افراد تأثیر بسزایی دارد.

فواید هورمون های شادی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از تجربیات و افراد به ما احساس آرامش ، شادی و نشاط می دهند؟ یک عنصر کلیدی این امر این است که ارتباطات مثبت و تجربیات ما با ترس و شادی در واقع یک واکنش شیمیایی در مغز ما ایجاد می کند.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما رخ می دهد که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی در ایجاد این احساسات خوب دخیل هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تعدیل می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهمترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و راه های افزایش این هورمون ها در بدن را توضیح می دهید:

اندورفین اساساً به فرد در مقابله با استرس و کاهش درد کمک می کند.

تثبیت کننده سروتونین باعث آرامش و شادی می شود.

دوپامین هورمون لذت است و نقش محرکی در سیستم پاداش مغز دارد.

هورمون اکسی توسین برای عشق و اعتماد ترشح می شود.

دوپامین

این هورمون پاداش شیمیایی را در مغز شما هدایت می کند. وقتی کاری زیبا انجام می دهید منتشر می شود. این هورمون می تواند هنگام خوردن یک وعده غذایی عالی ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، ماساژ دادن یا انجام تمرینات ورزشی ترشح شود.

فرد با ترشح دوپامین احساس خوشبختی می کند و این انگیزه در او ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که از آن لذت می برد و به خوبی انجام می دهد.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ما و احساس خوشبختی و شادی ما را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش ترس و استرس ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین به طور طبیعی توسط فعالیت های عادی که می توانیم هر روز انجام دهیم تولید می شود – پیاده روی در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، گذراندن وقت در طبیعت یا فعالیت های مراقبتی که سطح استرس را کاهش می دهد.

اندورفین

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما در مقابله با دردهای جسمانی کمک کنند. آنها در پاسخ به درد یا استرس آزاد می شوند ، اما در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش یا رابطه جنسی نیز رها می شوند.

اندورفین ها هورمون کوتاه مدت ترشح می کنند که احساس درد را پنهان می کند. ورزشکاران اغلب در مورد میزان “بالای” اندورفین دریافتی خود هنگام رسیدن به نقطه ناراحتی یا درد واقعی صحبت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین در درجه اول با لمس محبت آمیز و روابط نزدیک ارتباط دارد. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک کرده و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات زیادی دارد.

هورمون های شادی را تقویت می کند

5 راه برای افزایش هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربیات مرتبط است. هرچه مواد شیمیایی عصبی در بدن بیشتر باشد ، نورون های بیشتری با این موضوع مسیرهای عصبی ایجاد می کنند.

این آزمایش به مغز می آموزد که مواد شیمیایی خود را به همان شیوه قبلی ترشح کند.مغز در سنین جوانی به راحتی مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما ایجاد مسیرهای عصبی جدید با افزایش سن چندان آسان نیست.

ساخت مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین ، یک عادت جدید شاد انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید ، تا زمانی که عادت جدید شما مانند عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

نحوه افزایش دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. اطمینان حاصل کنید که چیزهایی را که دوست دارید در زندگی خود قرار دهید و به طور منظم خوب انجام دهید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری مهم دوپامین را آزاد می کند و به مغز شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری زیبا انجام دهید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین طبیعی آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

نحوه افزایش سروتونین

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید به طور طبیعی سطح سروتونین خود را افزایش دهید. بیرون آمدن از خانه و راه رفتن زیر نور آفتاب راه موثری است. همه در یک روز آفتابی احساس بهتری دارند.

برای تقویت باور خود نسبت به ارزش های زندگی خود تلاش کنید. این درست است که همه می توانند پیروزی و باخت را در زندگی خود تجربه کنند.

اگر بر ضررهای خود تمرکز کنید ، سطح سروتونین در بدن شما کاهش می یابد. همیشه با تمرکز بر پیروزی های خود – بزرگ یا کوچک – ذهن خود را مثبت نگه دارید.

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و شادی است. یک پیاده روی سریع 10 دقیقه ای برای روحیه شما معجزه می کند ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم شما به همراه خواهد داشت.

تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

نحوه افزایش اندورفین

ورزش یک راه بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است ، با این حال ، راه های دیگری نیز برای ترشح اندورفین وجود دارد – خندیدن یا کشش می تواند اندورفین را آزاد کند.

هورمون های شادی را افزایش دهید

چگونه اکسی توسین را تقویت کنیم

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق در همه اشکال آن آزاد می شود. با شرکت در یک کلاس جامع یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی ، میزان این هورمون را در بدن خود بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای کسانی است که به آنها اهمیت می دهید. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا فقط با شخص خاصی صمیمی باشید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی خود را افزایش دهید.

شادی درونی در بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس خوشبختی در زندگی شما رو به کاهش است ، می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری را تجربه کنید.

اولین مرکز پرستاری سلامت دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاری است و با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران سالمندان ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات پرستاری و مراقبتی و راحتی و ایمنی شما عزیزان را در اولویت اصلی خود قرار داده اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید از پزشک یا متخصص مشورت کرد.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *