نکات تغذیه ای برای ادارات بهبود تغذیه برای دانش آموزان صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است.



به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبدا، در توصیه های غذایی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به دانش آموزان تاکید شده است که صبحانه را به عنوان مهم ترین وعده غذایی روز مصرف کنند، میان وعده های سالم بخورند و مراقب ناهار باشند.

صبحانه یک غذای ضروری و مهم برای حفظ سلامت بدن است

صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است، اما بسیاری از کودکان و نوجوانان صبحانه را به طور منظم نمی خورند. برای یک صبحانه سیرکننده، استفاده از انواع نان ها به ویژه نان سیاه و سبوس دار به همراه غذاهای پروتئینی مانند پنیر و تخم مرغ توصیه می شود. ترکیب این غذاها با شیر و مغزها مانند بادام زمینی به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن دانش آموز کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که خوردن یک صبحانه مغذی عملکرد مغز، به ویژه حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد. خوردن صبحانه باعث کاهش گرسنگی در ساعات مدرسه می شود که می تواند باعث کاهش حواس پرتی و بهبود عملکرد، خلق و خو و رفتار دانش آموزان شود.

کودکان و جوانانی که صبحانه می خورند نسبت به دیگران توانایی های بهتری دارند. علاوه بر این، خوردن صبحانه اشتها را کنترل می کند و میل به شیرینی جات و غذاهای کم مغذی را کاهش می دهد. نخوردن صبحانه با تمایل به خوردن غذای بیشتر از نیاز بدن در وعده غذایی بعدی همراه است که منجر به اضافه وزن و چاقی در فرد می شود. میزان خشونت، افسردگی و سوء تغذیه در بین دانش آموزانی که صبحانه می خورند به طور قابل توجهی کمتر از افرادی است که صبحانه نمی خورند.

خوردن میان وعده های سالم بین کلاس ها بسیار مهم است

دسر که به عنوان خوردن بین وعده های غذایی اصلی تعریف می شود، یکی از منابع کالری است. دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند. دانش‌آموزان در این سن باید از تنقلات استفاده کنند، البته غذاهای سالم، تا قند خون خود را در حد نرمال نگه دارند، تا کار سیستم عصبی و کار «مغز بهترین است». نخوردن تنقلات با کاهش قند خون در این افراد همراه است که ممکن است با پرخاشگری، عدم توجه به درس در کلاس و عدم تمرکز و مطالعه همراه باشد.

بهترین میان وعده برای دانش آموزان نان، پنیر و آجیل، انواع میوه ها (سیب، پرتقال، نارنگی، موز، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و …) و سبزیجات تازه (مانند هویج، کاهو، خیار و غیره) است. …) و میوه های خشک (مانند میوه خشک، کشمش و انجیر خشک، انگور خشک و توت خشک)، آجیل (مانند گردو، فندق، پسته و بادام)، شیر غلات کامل و بیسکویت.

به یاد داشته باشید که تنقلاتی مانند چیپس و غلات حجیم نه تنها ارزش غذایی کمی دارند، بلکه یکی از عوامل موثر در چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان هستند. استفاده از نان محلی از جمله نان خشک و نان آردی می تواند انتخاب مناسبی برای دانش آموزان به عنوان میان وعده باشد.

مراقب ناهار دانش آموزان باشید

ناهار یکی از مهم ترین وعده های غذایی در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن به خصوص برای دانش آموزان بزرگتر است.

یکی از مهم ترین جنبه های ناهار دانش آموز زمان خوردن آن است که نباید خیلی دیر شود. به همه دانش آموزان توصیه می شود که ناهار خود را بین ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۳:۰۰ صرف کنند و غذا خوردن را تا بعد از تعطیلی مدرسه به تاخیر نیندازند.

دانش‌آموزان برای ناهار می‌توانند از غذاهای سنتی فرهنگ ایرانی استفاده کنند، به شرطی که چربی این غذاها زیاد نباشد، از غذاهای سرخ‌کرده استفاده نشود و این غذا حتماً حاوی یک عنصر لبنی و یک عنصر نباشد. گروه آوردن سبزیجات (مانند خوردن سبزیجات یا کاهو یا دو عدد خیار یا گوجه فرنگی).

اگر دانش آموزان ناهار را در مدرسه تهیه می کنند، بهتر است به آنها یاد بدهید که در مدرسه غذای چرب و فست فود بخورند زیرا ناهار حداقل به یک یا دو بار در ماه محدود می شود و بیشتر روزها باید از سایر غذاهای معمولی استفاده کنند. غذای مدرسه مدرسه می تواند از آن استفاده کند.

اگر متوجه شدید که ناهار در مدرسه امکان پذیر نیست یا دانش آموزان اغلب در مدرسه غذای ناسالم می خورند، بهتر است اجازه دهید برای مدت کوتاهی نان و پنیر بخورند. به جای غذا خوردن وقت ناهار است برای ناهار به خانه بروید.

استفاده از انواع سالاد برای ناهار می تواند برای دانش آموزان جذاب باشد. برای گنجاندن این سالاد به عنوان غذای دانش آموزی می توانید از لوبیا پخته، کمی پنیر رنده شده و کمی مرغ در این سالادها استفاده کنید تا دانش آموزان به عنوان غذای اصلی میل کنند.