نمک ممکن است جریان خون به قلب را محدود کند


رژیم غذایی کم نمک عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد

توسط سالین بویلز
WebMD Health News

بررسی شده توسط الیزابت کلوداس، MD، FACC

۲۲ ژانویه ۲۰۰۹ — کاهش نمک در رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند، اما همچنین می تواند خطر حمله قلبی یا سکته را به روش مهم دیگری کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی کم سدیم نیز می تواند به عملکرد صحیح رگ های خونی کمک کند.

این مطالعه تأثیر محدودیت نمک را بر روی اندوتلیوم، لایه نازکی از سلول‌ها که رگ‌های خونی داخلی را می‌پوشاند و به تنظیم جریان خون کمک می‌کند، اندازه‌گیری کرد.

شرکت کنندگان در مطالعه که اضافه وزن و چاق با فشار خون طبیعی داشتند و سدیم را در رژیم غذایی خود محدود می کردند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که نمک را محدود نکردند، شواهدی از بهبود عملکرد اندوتلیال نشان دادند.

به نظر می رسد این بهبود ارتباطی با تأثیر بر فشار خون ندارد، و نشان می دهد که محدودیت نمک به طور مستقل از عملکرد عروق محافظت می کند.

جنیفر بی، محقق تغذیه و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «ما دریافتیم که اگر نمک را در رژیم غذایی کاهش دهیم، تأثیر مثبت و مستقیمی بر عروق خونی خواهیم دید. Keogh، Ph.D.، برای WebMD.

نمک و رگ های خونی

به طور کلی توصیه می شود که افراد سالم بیش از ۲۴۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند – مقداری که در ۱ قاشق چای خوری (۶ گرم) نمک خوراکی یافت می شود.

جرالد فلچر، متخصص قلب و عروق کلینیک مایو، سخنگوی انجمن قلب آمریکا، می گوید، اما یک آمریکایی به طور متوسط ​​بیش از دو برابر این مقدار غذا می خورد، حتی اگر به ندرت نمکدان خود را برمی دارد.

فلچر به WebMD می گوید: «غذاهای فرآوری شده اغلب مملو از نمک هستند، حتی آنهایی که مزه شوری ندارند. “به همین دلیل خواندن برچسب ها مهم است.”

مطالعه جدید منتشر شده شامل ۲۹ مرد و زن چاق و اضافه وزن بود که به مدت دو هفته ۳ ۱/۲ گرم نمک در روز (کم نمک) یا ۷ ۱/۲ گرم در روز (نمک معمولی) مصرف کردند. سپس به مدت دو هفته به رژیم غذایی دیگر روی آوردند.

هیچ یک از شرکت کنندگان هنگام ورود به مطالعه فشار خون بالا نداشتند.

شرکت کنندگان در مطالعه در حالی که از یک رژیم غذایی محدود با نمک پیروی می کردند، اما نه یک رژیم غذایی معمولی، در آزمایش های طراحی شده برای اندازه گیری آنوریسم و ​​جریان خون، بهبود عملکرد اندوتلیال را نشان دادند.

رژیم کم نمک همچنین فشار خون سیستولیک (تعداد بالا) را کمی کاهش داد اما فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) را کاهش داد.

نتایج در آخرین شماره از مجله آمریکایی تغذیه بالینی.

کیو می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد، اما ثابت نمی‌کند، که نمک در رژیم غذایی تأثیر مستقلی بر عملکرد عروق دارد.

او و فلچر موافق هستند که مطالعات بزرگتری برای تایید یافته ها مورد نیاز است.

فلچر می گوید: «این به ما می گوید که کاهش فشار خون ممکن است تنها مزیت رژیم کم سدیم نباشد. “من فکر می کنم این قطعا چیزی برای کشف است.”

نکاتی برای کاهش مصرف نمک

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه های زیر را ارائه می دهد:

  • برچسب ها را بخوانید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دستورالعمل هایی را برای غذاهای فرآوری شده تهیه کرده است که می تواند به شما در انتخاب عاقلانه کمک کند. محصولی با برچسب «سدیم بسیار کم» باید کمتر از ۳۵ میلی گرم سدیم در هر وعده داشته باشد و غذاهای «کم سدیم» باید کمتر از ۱۴۰ میلی گرم سدیم داشته باشند. ماده غذایی با برچسب “کم سدیم” باید ۲۵ درصد کمتر از محصول اصلی سدیم داشته باشد.
  • مراقب آن ادویه ها باشید سس سویا، مکعب های آب خوری، سس ورسترشایر و حتی شری پخت و پز همه پر از سدیم هستند. گزینه های خوب کم سدیم عبارتند از آب لیمو، سرکه و گیاهان.
  • میوه ها و سبزیجات تازه یا منجمد را به جای کنسروها انتخاب کنید. غذاهای کنسرو شده را قبل از تهیه آبکش کرده و آبکشی کنید یا کنسروهای کم نمک یا بدون نمک را انتخاب کنید.
  • اسامی را بشناسید علاوه بر کلرید سدیم، سدیم موجود در غذاها ممکن است آلژینات سدیم، سولفیت سدیم، کازئینات سدیم، دی سدیم فسفات، بنزوات سدیم، هیدروکسید سدیم، مونوسدیم گلوتامات، MSG یا سیترات سدیم نامیده شود.

منابع: دیکینسون، کیلومتر، مجله آمریکایی تغذیه بالینی، ۲۰۰۹; جلد ۸۹: ص ۴۸۵-۴۹۰. Jennifer P. Keogh، دکترای CSIRO Human Nutrition، آدلاید، استرالیا. جرالد فلچر، متخصص قلب، کلینیک مایو جکسونویل، جکسون ویل، فلوریدا؛ سخنگوی انجمن قلب آمریکا انجمن قلب آمریکا: «نمک را کاهش دهید».

© ۲۰۰۹ WebMD, LLC. تمامی حقوق محفوظ است.



تصاویر

تصویر قلب
مجموعه تصاویر پزشکی ما را مرور کنید تا تصاویر آناتومی و فیزیولوژی انسان را ببینید
مشاهده عکس ها


رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/