رفتن به نوشته‌ها

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اتمانی متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبلی سایت ، دکتر رضا آتمانی ، متخصص تغذیه در اصفهان در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد و در این قسمت به منابع تغذیه ای آنتی اکسیدان ها می پردازیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی قابل توجهی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمتهای سبز این سبزی سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که معمولاً در رژیم های آسیایی یافت می شود. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم در میوه شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه متفاوت است. به نظر می رسد میوه هایی با رنگهای روشن تر دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند و علاوه بر میوه ها یا سبزیجات رنگارنگ داخل ، حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه هایی هستند که فقط پوست رنگی آنهاست.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات کامل درصد بیشتری از آنتی اکسیدان ها نسبت به محصولات تصفیه شده دارند. فرآیندهای انجام شده بر روی دانه ها می تواند تأثیر مهمی بر میزان آنتی اکسیدان آنها داشته باشد. اما امروزه برخی از غذاها حاوی غلات غنی شده مانند غلات صبحانه با برخی آنتی اکسیدان های مفید هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی محصولات غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که نگهداری چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو ، چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته نیز هستند. زمان دم کردن چای نیز ممکن است بر محتوای آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر.. ردا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطامی با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و روش غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمنانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *