معجزه غذایی به نام بلغور جو دوسر



به گزارش همشهری آنلاین، تامین انرژی در طول روز بسیار مهم است که با یک صبحانه سالم و رژیم غذایی مناسب می توان به آن دست یافت. در این باره دکتر گفت. Candida Rebelo، مدیر برنامه تحقیقات تغذیه و بیماری های مزمن در موسسه تحقیقات بیولوژیکی پنینگتون در دانشگاه لوئیزیانا، جو دارای خواص بسیار خوبی است.

مطالعات گسترده جو دوسر و بلغور جو دوسر را با بسیاری از فواید سلامت قلب، مانند کاهش کلسترول (کلسترول کل LDL و کلسترول بد) و کمک به کنترل وزن مرتبط دانسته‌اند. بلغور جو دوسر ویتامین و مواد معدنی زیادی دارد.

دو مثال: بر اساس USDA، یک فنجان بلغور جو دوسر پخته حاوی ۱.۸ میلی گرم ویتامین B1 یا تیامین است. این مقدار تقریباً ۱۵ درصد از نیاز روزانه غذای بزرگسالان است.

همچنین دارای ۱.۳۶ میلی گرم منگنز است که ۵۹ درصد توصیه روزانه برای مردان و ۷۶ درصد برای زنان است. منگنز در سیستم ایمنی، گردش خون و متابولیسم کلسترول و قند خون نقش دارد. اما چیزی که جو دوسر را خاص می کند این است که یک فنجان بلغور جو دوسر پخته تنها ۱۶۶ کالری و تقریبا ۴ گرم فیبر رژیمی دارد. این فیبر بتا گلوکان نام دارد که فیبر محلول است. یعنی در آب داغ حل می شود.

Rebello می گوید: “وقتی بلغور جو دوسر می خورید، به دلیل ویسکوزیته ناشی از بتا گلوکان، نازک تر می شود. این فیبر به شما کمک می کند احساس سیری کنید و به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کند.”

جو همچنین سرشار از مواد مغذی گیاهی است. مواد مشتق شده از گیاهان که ممکن است سلامتی را تقویت کنند. یکی از این مواد مغذی گیاهی، آونانترامیدها است که فقط در جو دوسر یافت می شود. Rebello گفت که آوانترامیدها ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند، اگرچه مزایای آنها به اندازه بتا گلوکان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

جو دوسر از دهه ۱۹۶۰ با فواید سلامت قلب همراه بوده و به اشکال مختلفی وجود دارد. تفاوت در سطح فرآوری و استفاده از آن است.جو دوسر در یک پوسته غیر خوراکی رشد می کند. درون بدن دانه مانند دانه است. این غلات با سبوس پوشیده شده است.

Rebello می گوید با سایر غلات کامل، مانند گندم، می توانید لایه سبوس را حذف کنید. اما با جو دوسر، دانه آنقدر نرم است که لایه سبوس را نمی توان جدا کرد. این بدان معنی است که جو تقریباً یک غذای غلات کامل است که بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است.

Rebello می گوید: تفاوت کمی در تغذیه بین مدل های مختلف با استفاده از جو وجود دارد. به عنوان مثال، جو فوری دارای شاخص گلیسمی بالاتری است، به این معنی که قند خون شما را به سرعت بالا می برد.

Rebello می گوید: شیر جو دوسر حاوی فیبر رژیمی است. معمولاً ۲ گرم در هر فنجان، اما محتوای بتا گلوکان نسبتاً کم است. متاسفانه، Rebello شیرینی شیرین را به عنوان یک غذای سالم رد کرده است. (اگرچه گاهی اوقات از خوردن آن بدم نمی آید)

Rebello پیشنهاد می کند که بلغور جو دوسر با میوه مورد علاقه شما می تواند راهی برای تقویت یک وعده غذایی سالم به خصوص در صبح باشد. اگر یک صبحانه مغذی مانند جو میل کنید، اما در بقیه روز با شکر و چربی پر کنید، به رژیم غذایی شما کمکی نمی کند.