رفتن به نوشته‌ها

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


خطرات رژیم بدون کربوهیدرات را درک کنید

بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که در ترکیبی متعادل و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا ، مانند کربوهیدرات ها ، وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی با مقدار محدود کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث انواع بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد ضعیف روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. فیبرها به دو نوع تقسیم می شوند: کلاس I که محلول در آب هستند و کلاس II که در آب نامحلول هستند. فیبر نامحلول در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع نقش اساسی دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارند که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو غنی از فیبرهای محلول و نامحلول را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را به خوردن مقادیر زیاد پروتئین حیوانی که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است ترغیب می کند. مصرف بیش از حد این نوع غذا میزان کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهد که خطر سخت شدن دیواره عروق و سکته قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از کربوهیدرات است ، خطر ابتلا به تصلب شرائین ، گرفتگی و لخته شدن خون را کاهش می دهد و خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 15-10٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. این به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل تغذیه ای باعث پوکی استخوان می شوند. هنگامی که میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بیش از حد زیاد باشد. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم برای مدت طولانی پیروی کنید. خطر پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل یک رژیم متعادل برای همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات رژیم درمانی اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هرگونه رژیم غذایی در دراز مدت بدن را از کالری مورد نیاز خود محروم می کند. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. این منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز است. خوردن رژیم کم کربوهیدرات باعث می شود مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید شود که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را مختل کرده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ها حرکت می کنند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای چند انقباض و انبساط ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع چندان م effectiveثر نیستند ، به همین دلیل احساس خستگی می کنید. و شما نمی توانید ورزش و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های غذایی برای کاهش وزن بر اساس خوردن مقادیر کم کربوهیدرات است. این مورد تایید نشده است و گزینه مناسبی برای کاهش وزن به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی از عدم توانایی در ورزش است. رژیم غذایی کاهش وزن سالم رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی به اندازه کافی وجود داشته باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر.. ردا آتمانی

رژیم درمانی اصفهان


دکتر رضا اطامی با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و روش غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمنانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *