مزایا و معایب ویتامین B3 (نیاسینامید)

ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند که بدن برای عملکرد خوب به آنها نیاز دارد. آنها مواد شیمیایی آلی هستند که برای حفظ وضعیت عالی بدن ضروری هستند. اما در مقادیر غیر ضروری و غیر قابل کنترل ممکن است منجر به نتایج نامطلوب شود. این در مورد یک ترکیب ویتامین رایج به نام نیاسینامید صادق است.

نیاسینامید یا ویتامین B3 یک ویتامین محلول در آب است که در سبزیجات سبز رنگ، گوشت، شیر، تخم مرغ، لوبیا، مخمر و غلات یافت می شود. از آنجایی که نیاسینامید از ویتامین B مشتق شده است، در بسیاری از مکمل های ویتامین B نیز یافت می شود. به عنوان یک عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است که کلسترول بد و بد را هدف قرار می دهد و در عین حال سطوح بالای کلسترول خوب را حفظ می کند.

مقدار توصیه شده رژیم غذایی نیاسینامید برای بزرگسالان ۱۶-۱۸ میلی گرم و حداکثر تا ۳۵ میلی گرم در روز است. می توان آن را از منابع غذایی یا از مکمل های ویتامین B کمپلکس به دست آورد. در این مقدار کنترل شده از مصرف نیاسینامید، می توان به مزیت بهینه دست یافت. مزایای ثابت شده شامل عملکرد طبیعی سیستم گوارش، درمان پلاگر، تنفس سلولی، متابولیسم کربوهیدرات، بهبود گردش خون، کاهش سطح کلسترول و تقویت حافظه است. همچنین به بیماران مبتلا به اختلالات التهابی پوست به ویژه آکنه ولگاریس کمک می کند زیرا خواص ضد التهابی نیاسینامید مانع از عملکرد ید می شود که می تواند شرایط التهابی آکنه را تشدید کند. نیاسینامید به عنوان یک آنتی اکسیدان از بدن در برابر آلاینده ها و سمومی که ممکن است روزانه با آن ها روبرو شود محافظت می کند. پیشرفت در مطالعات اخیر نقش نیاسینامید را به عنوان یک درمان کمکی در درمان سرطان مشخص کرده است، زیرا نیاسینامید به عنوان یک عامل شیمیایی و حساس به پرتو که هیپوکسی تومور را در طول شیمی درمانی کاهش می دهد، عمل می کند.

کمبود نیاسینامید یا مصرف ناکافی نیاسینامید در رژیم غذایی می تواند منجر به اختلال در تمرکز ذهنی، تحریک پذیری و در موارد شدید، هذیان، اسهال، بی تفاوتی و افسردگی بالینی شود. راش، زخم، بوی بد دهان و بی خوابی نیز به عنوان علائم کمبود نیاسینید در بدن گزارش شده است.

بدون توجه به مزایای زیادی که می توانید به آن نسبت دهید، مقدار زیاد قطعاً خوب نیست. در دوزهای بیش از حد، نیاسین می تواند باعث خشکی پوست، بیماری های مختلف گوارشی، سطح قند خون بالا و آسیب شدید کبدی شود.

توجه به این نکته ضروری است که نیاسینامید را می توان همراه با ویتامین B مصرف کرد تا اثرات آن را افزایش دهد و اگر همراه با ویتامین C باشد، ممکن است بسیار موثر باشد.

در مجموع، تا زمانی که اثرات آن را می دانید، هیچ نگرانی ایمنی در مورد مصرف نیاسینامید وجود ندارد و اینکه چه مقدار از آن را می توانید در روز تحمل کنید به طور مناسب در نظر گرفته می شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر