رفتن به نوشته‌ها

فشار خون بالا و درمان آن


انتشار: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله به بررسی اثرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی ، حملات قلبی و سکته مغزی ، و شاید م effectiveثرترین آنها ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. در این مقاله از مجله اپل با ما همراه باشید تا با فشار خون و راه های درمان آن آشنا شوید.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

ضربان قلب انسان 70 تا 75 بار در دقیقه است که 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز است. با یک محاسبه ساده ، می بینیم که در سن 50 سالگی ، قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد شگفت انگیز نشان دهنده مقدار زیادی از کار است که ماهیچه های قلب باید انجام دهند. با توجه به اینکه قلب معمولاً تا پنجاه سالگی این کار را بدون شکایت انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما این عامل ممکن است باعث نادیده گرفتن ظاهر مشکلات قلبی شود. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما وقتی مشکل را متوجه می شویم که خیلی دیر شده است.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری قلب و عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا عاملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج آثار مخرب خود را بر قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها برجای می گذارد. از آنجا که وظیفه اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اعضای بدن است ، هر عاملی که مانع این عملکرد شود ، کار قلب را افزایش می دهد.
فشار خون ، به عبارت ساده ، در بسیاری از موارد نتیجه افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون است. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این وضعیتی است که عروق را باریک کرده و قلب مجبور می شود خون را با قدرت بیشتری پمپاژ کند ، به طوری که خون کافی مانند قبل به تمام اندام ها می رسد.
بنابراین ، در مورد فشار خون بالا ، مقاومت عروق افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با افزایش فشار می زند و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (cmHg) یا 120 (mmHg) است. حالا در نظر بگیرید که فشار 16 است. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهد که برابر است با افزایش مقاومت عروقی حداقل 30 درصد ، که باید با افزایش 30 درصدی کار و توان پمپ جبران شود. قلب.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال را در نظر بگیریم و تعداد سال هایی که فرد دارای فشار خون بالا است و آن را تا 30 درصد افزایش داده است ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون یک است. این یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب صافی و کشش طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج باریک می شود.
از این نقطه به بعد ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیری از آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که بافت قلب او آسیب دیده است ، به عنوان مثال ، به مدت دو سال ، حتی اگر تحت درمان پزشکی فشار خون بالا قرار گرفته باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی در عضله قلب را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماری های مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بسته به نوع بیماری شامل موارد زیر است:

  • حمله قلبی: درد یا ناراحتی قفسه سینه ، درد گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، حالت تهوع یا استفراغ ، خستگی مفرط ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی: احساس سوزن سوزن شدن در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم در پاها ، مچ پا ، شکم و وریدهای گردنی

در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش این راه حل ها را مرور می کنیم.

کاهش وزن

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه است. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
بزرگ بودن بیش از حد کمر علاوه بر وزن کلی بدن ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش حداقل 150 دقیقه در هفته به طور منظم می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. البته بسیار مهم است که ورزش خود را به طور منظم حفظ کنید زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، به احتمال زیاد فشار خون شما به جای اول باز می گردد.
از سوی دیگر ، رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین ، تا آنجا که ممکن است چربی اشباع و کلسترول بد را کاهش دهید. این می تواند فشار خون را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون بین 5 تا 6 میلی لیتر جیوه می شود. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

ترک الکل و ترک سیگار

الکل می تواند هم برای فشار خون مفید باشد و هم مضر. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز ممکن است فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار به همراه سایر آثار روانی مخرب منجر به فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه افزایش می یابد. ترک سیگار می تواند فشار خون را به حالت عادی برگرداند ، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ روشهای تشخیص و درمان

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. ممکن است باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون خود را تا 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین آن را افزایش می دهد یا خیر.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید منبع استرس خود را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت آن را از بین ببرید.

اخرین حرف

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب کار بیشتری برای تأمین خون اندام ها انجام دهد ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، خوردن غذای سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا یا کنترل فشار خون را کاهش دهید.

دکتر.. فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *