رفتن به نوشته‌ها

علوم ورزشی کربوهیدراتهای ساده و پیچیده چیست؟ تفاوت در چیست؟


در این مقاله چه چیزی خوانده اید؟

شما بدون شک با کربوهیدرات ها آشنایی دارید و می دانید که کربوهیدرات ها بخشی از هر رژیم غذایی هستند. کربوهیدرات یک درشت مولکول یا ماکرومولک بیولوژیکی است که از اتم های کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند ، که در فرایند متابولیسم انرژی لازم برای انجام عملکردهای بدن و فعالیت بدنی را تأمین می کند. اما انواع مختلفی از آنها وجود دارد ، کربوهیدراتهای ساده و پیچیده ، شما با هریک از آنها و تفاوت های آنها آشنا خواهید شد.

کربوهیدراتها یک سوخت ایده آل برای عملکردهای بدن و بدن هستند و انرژی را برای ماهیچه ها ، مغز و سیستم عصبی بدن تأمین می کنند. در حقیقت ، مغز انسان به مصرف کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی وابسته است. کربوهیدرات موجود در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات ، محصولات لبنی ، غذاهای تهیه شده از محصولات غلات کامل و شیرین کننده ها مانند: شکر ، عسل ، شربت قند و غیره. پیدا کرده اند.

3 نوع کربوهیدرات

  • کاغذ قند این ماده به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله میوه ها ، عسل ، آب میوه ها ، شیر و سبزیجات یافت می شود.
  • نشاسته این از تعداد زیادی از واحدهای مختلف قند به هم پیوسته ساخته می شود. غذاهای نشاسته ای مانند نان ، برنج ، سیب زمینی و ماکارونی
  • اساسی این ماده فقط در غذاهای گیاهی یافت می شود و در دستگاه گوارش کاملاً تجزیه نمی شود. فیبر به حفظ سلامت روده کمک می کند و برخی از انواع آن برای کاهش کلسترول مفید است.

کربوهیدراتهای ساده

کربوهیدراتهای ساده که از یک یا دو واحد قند تشکیل شده اند به سرعت هضم می شوند. کربوهیدراتهای ساده شامل مونوساکاریدها یا مونوساکاریدها و دی ساکاریدها یا دی ساکاریدها هستند. مونوساکاریدها شامل گلوکز ، فروکتوز و گالاکتوز هستند. این پلی ساکاریدها می توانند مستقیماً جذب شوند و برخلاف پلی ساکاریدها و پلی ساکاریدها ، نیازی به تجزیه بیشتر توسط آنزیم ها ندارند.

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات های ساده هستند می توانند سطح قند خون را افزایش داده و همچنین ترشح انسولین را افزایش دهند. این می تواند منجر به افزایش اشتها ، تجمع چربی اضافی و افزایش چاقی شود. شکر ، شربت ذرت ، آب میوه. نوشیدنی های ورزشی و آب میوه های شیرین منبع کربوهیدرات های ساده هستند.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدراتهای ساختاری پیچیده تر از کربوهیدراتهای ساده هستند و زمان بیشتری برای هضم و جذب نیاز دارند ، بنابراین انرژی را با سرعت کمتری تأمین می کنند ، به این معنی که کربوهیدراتهای پیچیده به تدریج وارد خون می شوند و فقط اندکی سطح انسولین افزایش می یابد. خون را تحریک می کند ، که به نوبه خود اشتها را تنظیم می کند و منجر به تجمع کربوهیدرات های کمتر به شکل چربی می شود.

علاوه بر این ، اگر منابع کربوهیدراتهای تصفیه نشده (فیبر) و محتوای فیبر کافی باشد ، هضم و جذب آنها بسیار بیشتر طول می کشد. کربوهیدراتهای تصفیه نشده و غلات کامل در محصولاتی مانند برنج قهوه ای ، ماکارونی ، ماکارونی گندم کامل و نان سبوس دار یافت می شود.

تفاوت بین کربوهیدراتهای ساده و پیچیده

کربوهیدراتهای ساده قند خون را به سرعت بالا می برند اما نمی توانند قند خون را برای مدت طولانی ثابت نگه دارند خون و انرژی به زبان ساده ، با خوردن کربوهیدراتهای پیچیده ، قند خون شما به آرامی بالا و پایین می رود و به مدت طولانی تری به شما انرژی می دهد.

متابولیسم کربوهیدرات

همه کربوهیدراتها پس از هضم و جذب در دستگاه گوارش به قند (گلوکز) تبدیل می شوند و گلوکز از طریق خون در سراسر بدن حرکت می کند تا برای تامین انرژی وارد سلول ها شود. لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می کند که قند را از جریان خون جمع آوری کرده و وارد سلول های بدن می شود. اگر مقدار زیادی قند وارد جریان خون شود که مورد نیاز سلول های بدن نیست ، به ماده ای به نام گلیکوژن تبدیل می شود و در کبد ذخیره می شود تا در صورت نیاز و استفاده دوباره به قند تبدیل شود.

هرچه ترشح این قندها و هورمونها کندتر باشد ، سطح قند و انرژی در بدن پایدارتر است و میزان قند موجود در کربوهیدراتها سریعتر در جریان خون منتشر می شود و باعث افزایش ناگهانی قند و انرژی خون می شود. افزایش ترشح هورمون انسولین و در مدت کوتاهی دوباره شاهد کاهش قند خون و احساس خستگی خواهیم بود.

بیشتر چه کربوهیدرات هایی می خورید؟

شیرینی ، شکلات ، بیسکویت ، کیک و نوشابه با قند اضافه معمولاً کالری بالایی دارند که در صورت مصرف مداوم ، خطر پوسیدگی دندان و افزایش وزن را افزایش می دهد. میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غذاهای نشاسته ای ، به ویژه غلات کامل ، مقادیر زیادی مواد مغذی (مانند ویتامین ها و مواد معدنی) را که برای بدن مفید هستند ، تامین می کنند.

چرا کربوهیدراتهای پیچیده بهتر از کربوهیدراتهای ساده هستند؟

کربوهیدراتهای پیچیده حاوی مواد مغذی و فیبر بیشتری نسبت به کربوهیدراتهای ساده هستند و دیر هضم می شوند ، که باعث سیری بیشتر از کربوهیدراتهای ساده می شود و آنها را برای کنترل وزن انتخاب مناسبی می کند. این نوع کربوهیدرات ها برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 نیز مفید است زیرا افزایش قند خون را بعد از غذا کنترل می کنند.

تهیه و تنظیم: elmevarzesh.com


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *