رفتن به نوشته‌ها

علوم ورزشی فواید خوردن موز قبل و بعد از ورزش چیست؟


در این مقاله چه چیزی خوانده اید؟

بعد از ورزش ، بدن شما باید مایعات و مواد مغذی از دست رفته را جایگزین کند. وقتی عرق می کنید مایعات و الکترولیت ها را از بدن خود خارج می کنید و وقتی عضلات منقبض می شوند از گلیکوژن ذخیره شده استفاده می کنند و شما برای جبران آن به کربوهیدرات نیاز دارید. علاوه بر این ، ماهیچه های شما دچار پارگی های کوچکی می شوند که در نتیجه تمرین باید ترمیم شوند. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین به بهبود و رشد ماهیچه ها کمک می کند. بنابراین ، تغذیه بعد از تمرین مهمتر از خود ورزش است و در این مقاله به مزایای خوردن موز بعد از ورزش و همچنین قبل از ورزش می پردازیم.

انواع زیادی از تنقلات بعد از تمرین وجود دارد. از انواع نوشیدنی های ورزشی برای جایگزینی الکترولیت های از دست رفته گرفته تا انواع تنقلات و آب میوه ها برای همه سلیقه ها. اما پس از خواندن این مقاله ، متقاعد خواهید شد که موز برای بعد از تمرین مناسب است و به بهبود شما کمک می کند.

به طور کلی ، خوردن هر نوع میوه بعد از تمرین ایده خوبی است. میوه حاوی قندهای طبیعی است و می تواند ذخایر گلیکوژن را در بدن بازیابی کند ، محتوای آب میوه نیز زیاد است و بدن را به خوبی مرطوب می کند و همچنین حاوی پتاسیم است که در هنگام تعریق از دست می دهد.

به طور متوسط ​​، یک موز حاوی حدود 480 میلی گرم پتاسیم است که بیش از ده درصد نیازهای روزانه بدن را تامین می کند. اما یک نوشیدنی ورزشی مانند Gatorade فقط 30 میلی گرم پتاسیم دارد.

موز سرشار از کربوهیدرات خوب است که یک ورزشکار بعد از تمرین به آن نیاز دارد. این کربوهیدراتها به تجدید سطح گلیکوژن در بدن کمک می کنند ، که به نوبه خود به ترمیم ماهیچه های آسیب دیده کمک می کند.

موز بهتر از نوشیدنی های ورزشی است

موز فاقد رنگ یا طعم مصنوعی است و حاوی قندها و شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشیدنی های ورزشی نیست. این میوه خوشمزه حاوی قندهای طبیعی همراه با فیبر است که از افزایش قند خون جلوگیری می کند. قندهای طبیعی موجود در موز به جایگزینی ذخایر گلیکوژن کمک می کند. در حقیقت ، یک موز متوسط ​​حاوی حدود 27 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر است.

خواص موز در ورزش

محققان دریافتند که خوردن موز و نوشیدن آب کافی پس از یک جلسه ورزش شدید ، سطح متابولیت های ضد التهابی را در خون افزایش می دهد. این متابولیتها فعالیت آنزیمهای COX-2 را مهار می کنند که همان آنزیمهایی هستند که ایبوپروفن و سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی از آنها جلوگیری می کنند. ما می دانیم که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای معده و کلیه مضر هستند ، اما موز همان مزایای ضد التهابی را بدون عوارض جانبی مسکن ها ارائه می دهد.

محققان معتقدند متابولیت هایی که پس از خوردن موز در خون افزایش می یابند می توانند ریکاوری بدن را افزایش داده و توانایی کاهش درد و ناراحتی بعد از ورزش را داشته باشند. موز همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که از سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می کند.

این مهم است زیرا ورزش شدید می تواند عملکرد سیستم ایمنی را برای مدتی پس از ورزش سرکوب کند. خوردن یک میان وعده سالم بعد از تمرین ، عملکرد ایمنی سالم را بازیابی می کند ، اما موز حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند پری بیوتیک ها ، فنول ها و کاروتنوئیدها است که به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند.

محققان ژاپنی به یافته های جالبی در مورد موز دست یافته اند. هرچه موز رسیده تر باشد ، خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطان زایی آن بیشتر است!

موز یک غذای فوق العاده ورزشی است

در حقیقت ، اکثر میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند و شایسته است که آنها را به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر بگیریم. موز حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان مهم برای یک سیستم ایمنی سالم است. موز همچنین یکی از بهترین منابع گیاهی ویتامین B6 است که به بدن کمک می کند غذا را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند.

فواید خوردن موز قبل از ورزش

خوردن موز قبل و بعد از ورزش چه فوایدی دارد؟

موز همچنین می تواند یک میان وعده خوب قبل از تمرین باشد. مطالعات نشان داده است که خوردن موز (خوردن آن) یا نوشیدن یک نوشیدنی ورزشی قبل از دوچرخه سواری می تواند عملکرد دوچرخه سواران را بهبود بخشد. موز همچنین با پایان ورزش التهاب بدن را کاهش می دهد. به نظر می رسد یک راه طبیعی و سالم برای بازیابی بعد از تمرین است ، درست است؟

اما مشکل این است که اگرچه موز یک میان وعده خوب برای پر کردن ذخایر گلیکوژن است و به بدن کمک می کند تا بعد از ورزش به طور قابل توجهی بهبود یابد ، اما هنگامی که ماهیچه ها تحت فشار زیادی هستند ، به پروتئین نیز نیاز دارند. در حقیقت ، شما باید نسبت سه به یک کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید.

خواص موز در بدنسازی و عضله سازی

اگر احساس می کنید که ماهیچه های شما بعد از تمرین درد می کنند یا به سرعت رشد نمی کنند ، ممکن است منیزیم کافی در رژیم غذایی شما وجود نداشته باشد. موز سرشار از منیزیم است که می تواند به انقباض ماهیچه ها ، شل شدن و سنتز پروتئین کمک کند و در نتیجه توده عضلانی بدون چربی افزایش می یابد. مصرف منیزیم تجزیه چربی ها را در بدن افزایش می دهد.

بعد از ورزش موز بخورید

اگر می خواهید منبع خوبی برای تمرینات بدنسازی باشید ، موز را با کره بادام زمینی ترکیب کرده و استفاده کنید ، آنها منبع غنی از پروتئین هستند و به عضله سازی کمک می کنند. بنابراین ، توصیه می کنیم کره بادام زمینی را روی موز بمالید یا یک اسموتی پروتئینی تهیه کنید که حاوی یک موز کامل نیز باشد. همچنین می توانید یک موز با یک فنجان ماست بخورید. عدم جایگزینی ذخایر انرژی بدن بعد از ورزش می تواند منجر به مرحله کاتابولیک و از دست دادن عضلات شود.

اگر بدنبال یک میان وعده خوشمزه بعد از تمرین هستید خوردن موز از هر نظر مفید است. اما حتماً آن را با مقداری پروتئین مصرف کرده و آب بنوشید. خوبی موز این است که می توانید به راحتی آن را با خود ببرید و در هر شرایطی بخورید. هرچه موز کمتر رسیده باشد ، نشاسته هضم تر است.

اما نشاسته قابل هضم ، به ویژه اگر به سرعت در مقادیر زیاد مصرف شود ، می تواند در برخی از افراد باعث نفخ شود. از سوی دیگر ، باکتری ها می توانند نشاسته غیرقابل هضم را به اسیدهای چرب زنجیره ای کوتاه تجزیه کنند که برای سلامت روده بزرگ بسیار مفید است.

در پایان

بعد از تمرین نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید. دلیل اینکه بسیاری از افراد بعد از ورزش احساس خستگی می کنند این است که بدن آنها نسبتاً کم آب است و نمی توانند از دست دادن مایعات را جبران کنند. به رنگ ادرار توجه کنید ، نباید تیره تر از زرد روشن باشد.

اگر ادرار شما تیره است ، باید آب بیشتری بنوشید. همچنین می توانید قبل و بعد از ورزش وزن خود را وزن کنید. به ازای هر پوند کاهش وزن بعد از تمرین ، باید 500 میلی لیتر آب بنوشید تا آب از دست رفته را جبران کند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *