رفتن به نوشته‌ها

علوم ورزشی آیا ویتامین D بالا به ظرفیت هوازی و آمادگی جسمانی کمک می کند؟


در این مقاله چه چیزی خوانده اید؟

ویتامین D ، معروف به ویتامین آفتاب ، نقش مهمی در سلامت استخوان ها و حفظ سیستم ایمنی سالم دارد. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن در ادرار به حفظ سطح متعادل کلسیم در بدن کمک می کند و در واقع بیشتر شبیه یک هورمون عمل می کند تا یک ویتامین.

بهترین منبع ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. وقتی اشعه خورشید به پوست شما برخورد می کند ، رگه های ویتامین D در سطح پوست پیش ساز ویتامین D می شوند. سپس پیش سازهای ویتامین D به کبد و کلیه ها می روند و در آنجا فعال می شوند و به ویتامین D فعال تبدیل می شوند که بدن شما می تواند از آنها استفاده کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان ویتامین D در بدن شما می تواند مزایای سلامتی بالقوه ای فراتر از تعدیل کلسیم و سلامت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. به عنوان مثال ، یک مطالعه منتشر شده در مجله Preventive Cardiology می گوید ویتامین D در سلامت هوازی نقش ایفا می کند به عبارت دیگر ، ویتامین D بر نحوه واکنش قلب به تمرینات هوازی تأثیر می گذارد. آیا ممکن است ویتامین D بتواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد؟

ظرفیت هوازی و سلامت قلب و عروق

بهترین شاخص آمادگی قلبی عروقی استانداردی به نام VO2 max است. VO2 max اندازه گیری میزان اکسیژن مصرفی فرد در حین ورزش است. در حین ورزش ، ریه ها و سیستم قلبی عروقی شما باید به طور مداوم اکسیژن را به عضلات فعال ارسال کنند. با افزایش شدت ورزش ، نیاز به اکسیژن افزایش می یابد. اما این انتقال اکسیژن محدودیت هایی دارد.

با افزایش شدت فعالیت ، انتقال و مصرف اکسیژن تا حدودی افزایش می یابد و به اوج می رسد و سپس منظم می ماند. نقطه ای که در آن انتقال اکسیژن یکنواخت باقی می ماند VO2 max نامیده می شود که معیاری برای ظرفیت هوازی یا آمادگی قلبی عروقی است.

برخی از افراد VO2 max بالاتری نسبت به دیگران دارند و در نتیجه می توانند به مدت طولانی تری به تمرینات زیر حداکثر بپردازند. VO2 max یک فرد تحت تأثیر سطح عملکرد قلب قرار می گیرد و ریه ها اکسیژن دریافت می کنند و آن را به ماهیچه های فعال پمپ می کنند. ریه های قوی و قلب سالم برابر VO2 بالاتر و آمادگی هوازی بهتر است.

عامل دیگری که بر VO2 max تأثیر می گذارد این است که سلول های ماهیچه ای چگونه اکسیژن را از جریان خون جذب کرده و آن را به ATP (جریان انرژی در همه سلول ها) تبدیل می کنند. اندامهای درون سلولهای ماهیچه ای به نام میتوکندری ATP تولید می کنند که باعث تحریک ورزش و فعالیت شما می شود.

در نتیجه ، تعداد کل میتوکندری درون سلولهای ماهیچه ای بر حداکثر VO2 تأثیر می گذارد. میتوکندری ها بیشتر و بیشتر میزان آنزیمی را که باعث ATP ، ظرفیت هوازی یا حداکثر VO2 می شود ، افزایش می دهند. یکی از جنبه های مثبت تمرینات استقامتی این است که تعداد کل میتوکندری و آنزیم های میتوکندری را در داخل سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد ، بنابراین می توانید با ورزش حداکثر VO2 خود را افزایش دهید.

پیشنهاد می دهد
خواندنی:

کمبود ویتامین D چه تاثیری بر عملکرد ورزشی ورزشکاران دارد؟

ویتامین D در این میان چه نقشی دارد؟

محققان دانشگاه ویرجینیا گفتند که مقادیر بالای ویتامین D می تواند بر ظرفیت هوازی تأثیر مثبت بگذارد. محققان 1995 افرادی را که از سال 2001 تا 2004 دویدند مورد مطالعه قرار دادند. برخی از این افراد (مردان و زنان) از نظر دیگر سالم بودند و برخی دیگر یا مبتلا به دیابت یا فشار خون بودند.

پس از مقایسه آمادگی قلبی عروقی آنها (با VO2 max) با سطح ویتامین D ، مشاهدات جالبی انجام شد. کسانی که بیشترین میزان ویتامین D را در خون خود داشتند 4.3 برابر حداکثر VO2 max داشتند. البته عوامل دیگری نیز می توانند در این زمینه دخیل باشند و نمی توان نتیجه گرفت که سطوح بالای ویتامین D باعث افزایش VO2 max می شود ، اما مشاهده جالبی است.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه عوامل دیگری می توانند این نتایج را توجیه کنند. به طور کامل مشخص نیست ، اما امکان پذیر است ، اما حتی پس از آنکه محققان عوامل متعددی را که بر ظرفیت هوازی تأثیر می گذارد کنترل کردند ، نتایج مشابهی بود ، اگر کمی متفاوت باشد. تفاوت ظرفیت هوا بین بالاترین و پایین ترین سطح ویتامین D حدود 2.9 برابر بود. قابل توجه است!

تناسب اندام قلبی مهم است!

دریافت VO2 max بیشتر به دلایل دیگری علاوه بر اینکه می توانید تمرینات هوازی را برای مدت طولانی تری ادامه دهید ، مهم است. مطالعات نشان داده است که VO2 max بالاتر با خطر کمتر مرگ همراه است. مطالعه ای که در سال 2009 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نشان داد که VO2 max بیشتر با مرگ و میر کمتر از هر علتی ارتباط دارد.

مطالعه دیگری روی 800 مرد میانسال که به مدت 45 سال آنها را تماشا کردند نشان داد که تناسب اندام هوازی پایین ، دومین عامل پیش بینی کننده مرگ پس از سیگار کشیدن است. تناسب اندام ضعیف با افزایش خطر مرگ در مقایسه با بیماری هایی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا مرتبط است.

پیشنهاد می دهد
خواندنی:

ظرفیت هوازی چیست؟ چگونه می توان ظرفیت هوازی را افزایش داد؟

سطح ویتامین D در بدن شما چقدر است؟

اگر می خواهید بدانید مقدار ویتامین D در بدن شما چقدر است ، بهترین راه این است که آزمایش خون توسط پزشک تجویز شود. بسته به محل زندگی ، چند ساعت در آفتاب ، سن ، رنگ پوست و وزن ، ویتامین D شما ممکن است کمتر از حد مطلوب باشد.

بدن به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

20 نانوگرم بر میلی لیتر یا بیشتر برای سلامت استخوان کافی است ، اما برخی از کارشناسان معتقدند 30 نانوگرم در میلی لیتر یا بیشتر بهتر است. مشکل این است که ما هنوز نمی دانیم میزان ایده آل ویتامین D در بدن چقدر است. برخی مطالعات نشان می دهند که سطح ویتامین D تابعی از منحنی U شکل است: بیش از حد پایین ناسالم است ، اما بیش از حد آن ناسالم است. به عنوان مثال ، نتایج نشان می دهد که سطح ویتامین D بالاتر از 56 نانوگرم بر میلی لیتر با 40 درصد افزایش خطر مرگ همراه است. اما افرادی که سطح ویتامین D آنها بسیار پایین است نیز 200 درصد بیشتر در معرض مرگ هستند.

اخرین حرف

موارد زیادی در مورد سطح مطلوب ویتامین D وجود دارد که ما هنوز نمی دانیم ، اما می دانیم که نباید کمبود ویتامین D داشته باشیم. کمبود ویتامین D همچنین می تواند بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارد ، بنابراین بهتر است میزان ویتامین D خود را بدانید و مطمئن شوید که به اندازه کافی از این ویتامین استفاده می کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *