سندرم پیش از قاعدگی و مواد معدنی – منگنز

سندرم پیش از قاعدگی به دلیل تفاوت در سبک زندگی و ساختار اجتماعی، بیش از ۷۰ تا ۹۰ درصد زنان پیش از یائسگی را در ایالات متحده و کمتر بر زنان در آسیای جنوب شرقی تأثیر می گذارد. بروز سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در طول ۵۰ سال گذشته به دلیل پذیرش آن به عنوان یک بیماری پزشکی ناشی از یک رژیم غذایی ناسالم و غنی از غذاهای اشباع دو برابر شده است. سندرم پیش از قاعدگی به عنوان اختلال در عملکرد تخمدان ها مرتبط با چرخه قاعدگی زنان تعریف می شود که بر وضعیت جسمی و احساسی زن تأثیر می گذارد و گاهی اوقات در نتیجه نوسانات هورمونی در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند. این سندرم یک تا دو هفته قبل از قاعدگی رخ می دهد و سپس با شروع قاعدگی کاهش می یابد. در این مقاله به چگونگی کمک معدنی منگنز به درمان PMS می پردازیم.

I. تعریف

منگنز یک عنصر شیمیایی با نماد منگنز و عدد اتمی ۲۵ است. اغلب در ترکیب با یک یون یافت می شود. همچنین یک ماده معدنی کم مصرف است که در مقادیر بسیار کم در بدن وجود دارد. برای کمک به تشکیل بافت های همبند استفاده شده است.

دوما منگنز چگونه بر زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی تأثیر می گذارد؟

۱. متابولیسم کربوهیدرات

منگنز به سوخت و ساز کربوهیدرات ها در بدن کمک می کند و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه بدن را افزایش می دهد. کمبود منگنز باعث تنش های عصبی مانند خستگی، خستگی و خواب آلودگی می شود.

۲. تنظیم قند خون

علاوه بر کمک به متابولیسم کربوهیدرات، همچنین با تحریک تولید سطوح صحیح انسولین به تنظیم سطح قند در جریان خون کمک می کند که منجر به کاهش خطر هوس غذایی، افزایش وزن و دیابت در برخی از زنان مبتلا به PMS می شود.

۳. به جذب کلسیم کمک می کند

منگنز و ویتامین D همچنین به جذب کلسیم کمک می کند که منجر به افزایش عملکرد سیستم عصبی در کنترل حرکت عضلات در ناحیه شکم و کاهش خطر درد و گرفتگی قاعدگی می شود. با افزایش سطح کلسیم در بدن، خطر ابتلا به پوکی استخوان را در برخی از زنان مبتلا به PMS کاهش می دهد.

۴. آنتی اکسیدان ها

منگنز جزء آنتی اکسیدان سوپراکسید دیسموتاز منگنز (Mn-SOD) است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند و همچنین از تشکیل آنها جلوگیری می کند و عملکرد ایمنی را در برابر عفونت و التهاب اندام تناسلی افزایش می دهد.

۵. سیستم عصبی

همچنین به افزایش متابولیسم چربی ها و پروتئین کمک می کند که منجر به کاهش علائم تنش عصبی از جمله افسردگی، اضطراب، استرس عاطفی و فیزیکی می شود.

سطوح بالای منگنز در مغز ممکن است باعث اختلالات عصبی مشابه بیماری پارکینسون شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر