رفتن به نوشته‌ها

سردرد پس از زایمان (10 علت اصلی ، درمانهای موقت و دائمی)


اگر صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید ، بدانید که تنها نیستید. از هر 13 نفر 1 نفر دچار سردرد صبحگاهی می شود. این سردردها معمولاً زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند و در افراد بین 45 تا 64 سال بیشتر شایع است.

برخی اختلالات خواب ، بیماری ها و عادات شخصی می توانند باعث سردرد بعد از خواب شوند. آپنه خواب ، سردردهای میگرنی و بی خوابی از عوامل اصلی این بیماری هستند. البته دندان قروچه ، الکل و برخی داروها می توانند بعد از بیدار شدن از خواب سردرد ایجاد کنند. گاهی سردردهای صبحگاهی شما به دلیل ترکیبی از اختلالات یا عادات ایجاد می شود.

10 علت اصلی سردرد صبحگاهی

با گذر از خواب به بیداری ، بخش هایی از مغز شما شروع به “بیدار شدن” می کند. در این شرایط ، مغز شما به تغییرات موقعیت بدن ، لمس و صدا واکنش نشان می دهد. در این دوره ، زمانی که مغز حساس تر می شود ، شما بیشتر مستعد سردرد هستید.

علاوه بر این ، هیپوتالاموس مغز هم در خواب و هم در درد نقش دارد. هیپوتالاموس ریتم های طبیعی شبانه روزی و چرخه خواب شما را تنظیم می کند ، همچنین احساسات و درد را در بدن شما تسکین می دهد. اختلالات هیپوتالاموس هنگام خواب بر استقامت شما تأثیر می گذارد. در نتیجه ، اگرچه ممکن است هنگام خواب احساس درد نکنید. اما وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ، احساس درد می کنید.

اختلالات خواب معمولاً باعث سردرد صبحگاهی می شود ، اما علاوه بر این ، چندین علت دیگر سردرد بعد از بیدار شدن از خواب نیز وجود دارد که در زیر فهرست شده است.

1- آپنه خواب

افرادی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) هستند در هنگام تنفس دچار مشکل شده و یا هنگام خواب تنفس خود را متوقف می کنند. 2 تا 9 درصد از بزرگسالان دچار آپنه خواب می شوند. یکی از شایع ترین علائم این عارضه سردرد صبحگاهی است. مطالعه بر روی افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) نشان داد که 29 درصد از آنها سردرد صبحگاهی داشتند.

اگرچه علت دقیق سردردهای آپنه خواب مشخص نیست ، اما اغلب به خروپف شدید و طولانی مدت ، یکی دیگر از علائم آپنه ، نسبت داده می شود. شما می توانید آپنه خواب را با دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) درمان کنید. درمان آپنه خواب می تواند سردردهای صبحگاهی را کاهش داده یا از بین ببرد.

2. خروپف

همه کسانی که خروپف می کنند دچار آپنه خواب نمی شوند ، اما خروپف به تنهایی می تواند باعث سردردهای صبحگاهی زیادی شود. مطالعه ای روی 268 نفری که مرتباً بو می کشیدند نشان داد که 23.5 درصد از آنها به طور منظم صبح با سردرد از خواب بیدار می شوند و سابقه میگرن ، بی خوابی یا ناراحتی های روانی خطر ابتلا به سردردهای صبحگاهی را در این گروه از افراد افزایش می دهد.

3. بی خوابی

همانطور که کم خوابی علت شایع سردردهای صبحگاهی است ، افرادی که از بی خوابی رنج می برند نیز بیشتر دچار سردرد صبحگاهی می شوند. افراد مبتلا به بی خوابی در خوابیدن یا خواب ماندن مشکل دارند. به همین دلیل است که چنین افرادی اغلب خواب کافی ندارند و در طول روز احساس بیقراری و بی حالی می کنند. مشکلات بی خوابی را با این ترفندهای ساده حل کنید

4. اختلالات ریتم شبانه روزی

افرادی که دچار اختلال ریتمیک هستند بیشتر از افراد سالم دچار سردرد صبحگاهی می شوند. اختلالات ریتم شبانه روزی هنگامی رخ می دهد که بدن شما 24 ساعت شبانه روز با ریتم های استاندارد خواب و بیداری هماهنگ نیست. به دلیل این تناقض ، شما به اندازه کافی نمی خوابید و این باعث سردرد هنگام بیدار شدن می شود.

5. خواب زیاد

خواب بیش از حد یا خواب بیش از حد نیز می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود. بی خوابی و خواب زیاد هم در ایجاد سردردهای شدید بعد از خواب مثر است. اگر زیاد می خوابید ، به احتمال زیاد دچار سردرد صبحگاهی می شوید.

6. میگرن

میگرن ، یا سردردهای مکرر ، متوسط ​​تا شدید ، اغلب در صبح رخ می دهد. میگرن معمولاً با سردرد شروع می شود و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می یابد. حدود 12 درصد از آمریکایی ها از میگرن رنج می برند و این بیماری بیشتر در زنان و افرادی که خواب نامنظم دارند شایع است. در واقع اکثر مبتلایان به میگرن از اختلالات خواب رنج می برند و در صورت تکرار این روند ، وضعیت آنها بدتر می شود. شیوع این سردرد شدید در افراد میانسال به دلیل احتمال وجود آدنوئیدهای بدخیم باید با دقت بیشتری در این افراد بررسی شود. بهترین رژیم غذایی برای میگرن

7. دندان قروچه یا دندان قروچه (هنگام خواب)

دندان قروچه یا دندان قروچه در هنگام خواب می تواند باعث بیدار شدن شما با سردرد شود. همچنین اگر بدتر شود و عود کند ، می تواند باعث پوسیدگی دندان ، درد ماهیچه ها و آسیب لثه شود. علل ایجاد دندان قروچه در خواب شامل ناهنجاری های استخوان فک ، استرس ، اضطراب ، اختلالات خواب و مصرف الکل و قهوه است.

برای تشخیص پروکسمی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان رایج این اختلال معمولاً استفاده از محافظ دندان قبل از خواب است. دندانپزشک شما همچنین ممکن است داروهایی برای تسکین درد تجویز کند و رفتار درمانی را برای کاهش اضطراب و استرس توصیه کند.

8. استرس (استرس)

خواباندن شما می تواند منجر به استرس ، بی خوابی احتمالی و سردرد شود. استفاده از بالش مناسب یا تغییر وضعیت و شکل خواب می تواند در بهبود این تنش بسیار مثر باشد. انواع و راه های درمان اضطراب در اینجا

9-خماری (اولین خماری صبحگاهی به دلیل مصرف زیاد الکل)

مصرف بیش از حد الکل حداقل 6 وعده در عصر با سردرد صبح همراه است. البته ، نوشیدن کمتر از این مقدار الکل نیز بر خواب تأثیر می گذارد و در غیر این صورت می تواند منجر به سردرد صبحگاهی شود. بعد از نوشیدن مشروبات الکلی ، سریعتر از حالت معمول احساس خواب آلودگی می کنید ، اما این خواب مختل می شود و زودتر از حد معمول از خواب بیدار می شوید. مصرف الکل همچنین باعث افزایش ادرار و از دست دادن بیش از حد مایعات می شود که می تواند منجر به دهیدراتاسیون خفیف شود.

سردرد یکی از شایع ترین عوارض جانبی کم آبی بدن است. علاوه بر این ، مصرف الکل یک عامل خطر برای میگرن است.

10- داروها و مکملهای دارویی خاص

یکی از علل سردرد می تواند عوارض جانبی استفاده از داروهای بدون نسخه یا حتی عوارض جانبی داروهای تجویزی باشد. هنگامی که از دارو برای تسکین سردرد استفاده می کنید ، ممکن است ناخواسته یک قسمت سردرد مزمن ایجاد کنید. از سوی دیگر ، اعتیاد به برخی از داروها در شب می تواند علت سردردهای صبحگاهی باشد.

داروهایی که می توانند باعث سردرد شوند عبارتند از:

  • تریاک یا مسکن بسیار قوی
  • تریپتان ها (داروهای سردرد میگرنی حاد)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • آسپرین
  • انواع استامینوفن
  • قرص های اضطراب

سردرد تنشی چگونه است؟ روشهای پیشگیری و درمان

درمان سردرد صبحگاهی

اگر سردردهای مکرر یا روزانه در صبح دارید ، با پزشک خود مشورت کنید و علت آن را دریابید. ساعت خواب و بیداری خود را پیگیری کرده و بررسی کنید که آیا علائم یا عادت های بد خواب دارید یا خیر ، و در مورد این گزارش ها با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علت دقیق مشکل یا مشکلاتی که باعث سردرد صبحگاهی شما می شوند را تعیین کرده و درمانی برای آن برنامه ریزی کنند.

جدا از درمان های خاصی که برای حل این مشکل در دسترس است ، می توانید با بهبود عادات خواب خود نیز آن را درمان کنید.

  • یک برنامه منظم برای خواب تنظیم کنید: هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
  • ورزش منظم روزانه: سعی کنید هر شب حداقل چند ساعت قبل از خواب ورزش کنید. هرچه فاصله بین این تمرینات و زمان خواب شما کوتاهتر باشد ، استراحت بیشتری خواهید داشت و دیرتر بیدار می شوید.
  • کاهش مصرف قهوه (کافئین) و الکل: نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از ظهر یا یک لیوان الکل قبل از خواب باعث می شود تا مدت طولانی از خواب بیدار شوید و خواب شما را مختل کند.
  • شرایط مناسب را برای محیط خواب خود ایجاد کنید: شما به فضایی تاریک با دمای راحت و کمترین سر و صدای ممکن برای اتاق خواب خود نیاز دارید. سعی کنید از اتاق خواب فقط برای رابطه جنسی و خواب استفاده کنید.
  • برای آرامش از یک برنامه معمول روزانه استفاده کنید: سیگنال هایی را در پایان روز مشخص کنید که بدن شما به استراحت و خواب نیاز دارد. سعی کنید در این زمان دوش ملایم ، مطالعه یا مدیتیشن بگیرید.
  • با ایجاد شرایط مناسب برای داشتن یک خواب سالم با درمان مشکلاتی که منجر به سردرد می شوند ، می توانید شدت سردردهای صبحگاهی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید یا آنها را به طور کلی از بین ببرید. برای یافتن درمان مناسب برای حل مشکل خود ، با ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید.

منبع 1 منبع 2

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *