رفتن به نوشته‌ها

رژیم کتو چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتو یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک که دارای کربوهیدرات کم و چربی زیاد است ، می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتو را به مدت یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده کلی در این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی با کربوهیدرات های حذف شده جایگزین می شود و حدود 75 درصد کالری شما از چربی تأمین می شود. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند.

از آنجا که کربوهیدرات ها در این رژیم محدود هستند ، بدن چربی را به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی در نظر می گیرد – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای درشتی هستند که در هنگام کاهش قند با مصرف چربی در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی ها به دلیل کالری بالای آنها اجتناب کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک برای کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب است. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است یک کار دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتو کار شما را آسان تر می کند. برای رسیدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات را کاهش داد. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. حقیقت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، دسترسی به کتوز و ماندن در آن آسان تر است.

انواع مختلف کتو

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر ذکر شده است:

  • رژیم کتو استاندارد SKD: در این نوع رژیم غذایی ، کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​مصرف می شود ، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: در این روش ، دوره های کوتاه بین وعده های غذایی مجاز به دریافت کربوهیدرات است ، به عنوان مثال ، پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک هدف TKD: در این نوع رژیم غذایی ، هنگام ورزش کربوهیدرات مصرف می کنید.
  • رژیم کتو با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع استاندارد رژیم غذایی است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. میزان مصرف پروتئین در این نوع رژیم ها 35 درصد ، چربی ها 60 درصد و کربوهیدرات ها 5 درصد است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *