رفتن به نوشته‌ها

راهنمای کامل خرید محصولات لبنی ، قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن به امری عادی تبدیل شده است. مصرف لبنیات در کشور ما ریشه تاریخی دارد و مدت هاست جزء ثابت سفره ایرانی بوده است ، با این حال فرهنگ شهری ما تا حدودی از اصول تغذیه مناسب منحرف شده است. اما اطلاعات صحیحی که هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار عموم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی در تولید انواع محصولات لبنی دخیل هستند و ما در مقایسه با دهه 1960 شاهد تفاوت بی نظیری در تنوع محصول هستیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه انواع محصولات گاهی اوقات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها دچار سردرگمی می کند. به خصوص که تبلیغات مختلف و نامه های تجاری بیش از هر چیز ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، مطابق با رژیم غذایی و کیفیت روزانه ، محصول مناسب را برای هر مورد انتخاب کنید ، بنابراین هنگام خرید راهنمای خود به نکات کلیدی توجه کنید در انتخاب مناسب ترین محصول

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. مانند بستنی و برخی دیگر ، سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی استفاده کنید که حاوی 30 درصد کالری از چربی ها و 10 درصد کالری اسیدهای چرب باشد. همچنین ، رژیم غذایی شما باید حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز داشته باشد.

شیر نر

تنوع شیر موجود در بازار باعث می شود تا مدتی چشم شما به یخچال های سوپرمارکت خیره شود. بسیاری از مردم فقط از شیر یارانه ای دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نیست. این لبنیات حاوی 2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی است. بسته به میزان چربی ، شیر بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی هستند و برای افرادی که از رژیم خاصی پیروی می کنند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر خشک بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی A و D. نیست محصولات کم چرب معمولا 1.5 درصد چربی دارند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افرادی که به لاکتوز حساسیت ندارند می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا با مقداری ماست شیر ​​بنوشند. شیر با طعم میوه و شیر کاکائو برای بیماران دیابتی مناسب نیست ، زیرا معمولاً مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای جدول ارزش غذایی است ، می توانید میزان قند موجود در جدول را بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در مواد یا ترکیبات ذکر شده روی بسته بندی مطلع می شود.


بیشتر بدانید : مکمل هایی برای مدیریت پوکی استخوان


طبق قوانین سازمان غذا و دارو ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان آن را غنی توصیف کرد. ممکن است با محصولاتی که دارای برچسب غنی از ویتامین ها یا برخی مواد معدنی هستند ، برخورد کنید یا برعکس با برخی ادعاهای تغذیه ای. تفاوت دیگر آن با شیر پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ ادعا شده توسط سازنده و ممکن است کمتر از 5 روز باشد).

شیرهای استریل Fradima (UHT) می توانند چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری شوند ، اما تنها پس از باز شدن حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری می شوند. ارزش تغذیه ای این شیر کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اساسی شیر در حین عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

محصولات لبنی تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک در این گروه قرار می گیرند. ماست ، ماست و کشک پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. میزان چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و در بسته بندی آنها گنجانده شده است. در گروه ماست پرچرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و شیر خامه ای با 9 درصد چربی مشاهده شد. توصیه می کنیم در صورت ابتلا به بیماری های عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت یا داشتن افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در نزدیکی خود ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند که در حفظ سلامت شما و کمک به درمان برخی بیماری ها فواید خوبی دارد. البته ، استفاده از چنین ماست هایی در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرفته و همچنین ایمنی ضعیف باید با احتیاط انجام شود. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک در آن برای سلامتی مفید است. کفیر حاوی ویتامین B ، ویتامین K ، کلسیم ، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

این خمیر درصد کمی چربی دارد ، اما میزان نمک آن ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات معمولی و غیر پاستوریزه خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید محصولات لبنی متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیر در جهان آسان نیست. پنیرها بر اساس میزان رطوبت به انواع سخت و نرم تقسیم می شوند. پارمزان ، چدار و آمانتال سخت هستند و کامبر و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از انواع پنیر ، مانند گودا ، حاوی حفره های ناشی از باکتری ها در حین تولید هستند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر رنده شده ، افزودن مواد امولسیون کننده و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یک عامل تغذیه ای مهم است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

میزان چربی و سدیم مصرف کننده معمولاً در جدول ارزش غذایی گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از عوامل پنیر تولید شده در ایران بر اساس استاندارد ملی را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی تا حدودی شوری آن را کاهش دهید. به آب موجود در بسته های برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ و حفظ کیفیت پنیر دارد. بنابراین ، پنیر را تا انتها دور نریزید.


دکتر.. ردا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمنانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

آلرژی غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *