رفتن به نوشته‌ها

راهنمای متخصص تغذیه برای تغذیه برای بیماری سلیاک


اگر بیماری سلیاک تشخیص داده شده است ، به احتمال زیاد سوالات زیادی در مورد آنچه می توانید در حال حاضر بخورید خواهید داشت. این نمای کلی تغذیه برای بیماری سلیاک را از یک متخصص تغذیه ثبت شده بخوانید-پر از نکاتی در مورد نحوه پیروی از رژیم بدون گلوتن است تا بتوانید بلافاصله مسیر بهبود خود را آغاز کنید.

پس از بیش از یک دهه تمرین به عنوان یک متخصص تغذیه ، می دانم که تشخیص بیماری مزمن به زمان نیاز دارد. و هنگامی که یک بیماری از شما می خواهد که نحوه غذا خوردن خود را تغییر دهید ، مانند بیماری سلیاک ، این می تواند سازگاری بیشتری داشته باشد.

بنابراین بیایید با یک نفس عمیق شروع کنیم. من شما را گرفتم با کمک تیم مراقبت خود متوجه خواهید شد.

اگر پزشک شما هنوز شما را به متخصص تغذیه ارجاع نداده است ، من اکیداً توصیه می کنم مدتی به صورت خصوصی رزرو کنید زیرا احتمالاً س aالات زیادی دارید که یک متخصص حرفه ای بهتر به آنها پاسخ می دهد – نه دکتر گوگل.

با این حال ، در حالی که شما منتظر ملاقات با یک متخصص تغذیه هستید ، من می خواستم این راهنمای مبتدی در زمینه تغذیه برای بیماری سلیاک را ارائه کنم تا بتوانید از همین حالا یادگیری را شروع کرده و با اعتماد به نفس بیشتری به جلو حرکت کنید.

بیماری سلیاک چیست؟

بیماری سلیاک یک حساسیت به گلوتن یا یک عدم تحمل غذایی ساده نیست. این یک بیماری خود ایمنی است که پس از فعال شدن در بدن ، به دلیل وجود گلوتن در رژیم غذایی ایجاد می شود. حتی کوچکترین خرده گلوتن-از جمله قرار دادن یک تکه نان تست بدون گلوتن در نان تست خانوادگی-برای حفظ آبشار خود ایمنی کافی است ، بنابراین برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند ، حذف دقیق گلوتن ضروری است.

بیماری سلیاک در حدود 1 the از جمعیت رخ می دهد و به نظر می رسد در حال افزایش است ، مانند سایر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و کولیت اولسروز.

گلوتن چیست؟

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در گندم ، جو ، چاودار و همه غلات + محصولات غلات مرتبط با آن ، مانند کوسکوس ، اسپتل یا ماکارونی یافت می شود.

گلوتن چیزی است که به خمیر حالت ارتجاعی می دهد و به نان اجازه رشد می دهد. گلوتن همچنین یک پروتئین گیاهی ارزشمند است که معمولاً نامیده می شود سیتان در لیست مواد تشکیل دهنده جایگزین های گوشت گیاهی.

در حالی که خوردن گلوتن برای مبتلایان به بیماری سلیاک مضر است ، گلوتن علیرغم آنچه در اینترنت می گوید باعث التهاب برای افراد مبتلا به روده سالم نمی شود.

بیماری سلیاک چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری سلیاک می تواند علائم و نشانه های روده و غیر روده را ایجاد کند ، از جمله:

  • درد شکم ، اسهال ، علائم شبیه IBS ، یبوست ، استفراغ
  • کاهش وزن بدون دلیل ، خستگی ، افسردگی ، تحریک پذیری یا بثورات پوستی
  • کم خونی فقر آهن یا اسید فولیک ، آرتریت ، پوکی استخوان و ناباروری

بیماری سلیاک را می توان با استفاده از آزمایش خون ساده ای به نام IgA anti-tissue transglutaminase (TTG) غربالگری کرد. هنگامی که یک نتیجه مثبت به دست آمد ، شما باید برای معاینه بافت روده خود به متخصص گوارش مراجعه کنید تا بافت روده خود را بررسی کنید ، که هنوز استاندارد طلا برای تشخیص محسوب می شود ، اگرچه برخی پزشکان بیماری سلیاک را با آزمایش خون تشخیص می دهند که توسط سلیاک کانادایی تشویق نمی شود. اتحادیه.

تغذیه برای بیماری سلیاک

بیماری سلیاک تنها بیماری خود ایمنی است که 100٪ با تغذیه درمان می شود. هنگامی که گلوتن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف می کنید ، آنتی بادی ها کاهش می یابد و انتظار می رود که فرآیندهای خود ایمنی متوقف شوند (آنتی بادی ها برای برخی از افراد ممکن است بالا بمانند ، به این بیماری سلیاک مقاوم می گویند).

البته حذف شدید گلوتن معمولاً به معنی تغییر بزرگی در نحوه غذا خوردن ماست. بنابراین مهم است بدانید که رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن سخت زمان بر است. خوردن گلوتن به طور تصادفی وجود خواهد داشت. اما شما به آنجا خواهید رسید!

در چند روز آینده وقت بیشتری برای خرید مواد غذایی بگذارید زیرا برای خواندن برچسب مواد اولیه و یافتن نسخه های بدون گلوتن از غذاهای مورد علاقه خود ، باید مقداری چرت بزنید. شما همچنین باید دستور العمل های مورد علاقه خود را تغییر دهید! خوشبختانه اکثر دستور العمل های گیاهخواری در این وبلاگ فاقد گلوتن هستند و 100٪ دستور العمل های کتاب آشپزی Eat More Plant نیز فاقد گلوتن هستند.

اگرچه این یک وبلاگ تغذیه گیاهخواری است ، اما من این پست را برای همه خورندگان غذا می نویسم. اگر قبلاً رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری دارید ، من یک پست ویژه برای شما در مورد حذف گلوتن و حفظ رژیم گیاهخواری شما دارم.

کمبودهای تغذیه ای در بیماری سلیاک

گذشته از تغییر رژیم غذایی بدون گلوتن ، ذکر این نکته ضروری است که برخی کمبودهای مغذی در بیماری سلیاک شایع است زیرا آسیب به روده ها باعث سوء جذب مواد مغذی می شود. آهن یک کمبود شایع است. شما ممکن است به بیماری سلیاک مبتلا شده باشید زیرا پزشک شما در حال بررسی علت کم خونی شما بوده است.

سایر کمبودهای مغذی رایج در بیماری سلیاک ، ویتامین B12 ، روی ، کلسیم و ویتامین D است.

علاوه بر سوء جذب ، که باید مانند روده شما بهبود یابد ، خوردن رژیم غذایی بدون گلوتن-به ویژه رژیم غذایی که به شدت به غذاهای بدون گلوتن وابسته است-ممکن است منجر به کاهش مصرف برخی مواد مغذی مانند آهن ، ویتامین B ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فیبر.. بنابراین باید مطمئن شوید که غذاهای غنی از آهن و غذاهای غنی از فیبر ، ویتامین B و مواد معدنی مانند غلات کامل ، گلوتن ، آجیل و دانه ها بیشتر مصرف می کنید.

فیبر یک جزء مهم است ، زیرا فیبر برای حمایت از میکروبیوم سالم روده که به جلوگیری از التهاب کمک می کند ، ضروری است. با این حال ، استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی کامل مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل بدون گلوتن ، حبوبات ، آجیل و دانه ها به شما در دستیابی به یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی کمک می کند که به شما کمک می کند بهترین احساس را داشته باشید.

بیماری سلیاک: چه بخوریم

اگر این 20 سال پیش بود ، توصیه من واقعا متفاوت به نظر می رسید. گزینه های بسیار کمی برای کسانی که رژیم بدون گلوتن داشتند وجود داشت. در حال حاضر ، شما برای انتخاب خراب شده اید! خوشبختانه ، هر چیزی که می خواهید بخورید دارای مبادله بدون گلوتن است. بنابراین واقعاً در مورد پیدا کردن محصول مناسب است که از آن لذت می برید.

همانطور که در بالا اشاره کردم ، من کاملاً شما را تشویق می کنم که غذاهای گیاهی کامل را پایه و اساس رژیم غذایی بدون گلوتن خود قرار دهید. سپس ماکارونی ، نان و میان وعده هایی را که بیشتر دوست دارید ، اضافه کنید. این روش خوردن همچنین به شما در جلوگیری از یبوست به دلیل رژیم کم فیبر کمک می کند.

لیست غذاهای رژیمی بدون گلوتن

برای همه غذاهای بسته بندی شده ، حتماً برچسب مواد را بخوانید تا مطمئن شوید که هیچگونه محتوی حاوی گلوتن یا هشدارهای حساسیت زا در مورد گندم یا گلوتن وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان ممکن است مواد حاوی گلوتن را بسته بندی کنند.

  • میوه و سبزیجات کامل
  • حبوبات کنسرو شده و خشک شده
  • آجیل و دانه های کامل مانند تخم کتان یا بادام هندی
  • غلات بدون گلوتن + آرد: ارزن ، کینوا ، گندم سیاه ، سورگوم ، برنج ، سورگوم ، آمارانت ، پیکان ، تاپیوکا ، سیب زمینی
  • نان بدون گلوتن که از آردهای بدون گلوتن مانند برنج ، سیب زمینی و ارزن تهیه می شود
  • ماکارونی بدون گلوتن که با نخود ، عدس ، برنج و ذرت تهیه می شود
  • غلات ، کراکرها و میان وعده های بدون گلوتن
  • جو دوسر و محصولات جو دوسر بدون گلوتن*
  • روغن ها و چربی های خالص مانند روغن زیتون ، روغن آووکادو یا کره گیاهی
  • گیاهان و ادویه جات خالص مانند زیره ، زردچوبه یا آویشن خشک شده
  • ادویه و سس های بدون گلوتن
  • گوشت معمولی و غذاهای دریایی (اگر آنها را بخورید!)
  • جایگزین های معمولی شیر لبنی و جایگزین شیر گیاهی GF (اکثر آنها!)

موضوع داغ: اگر سلیاک دارید می توانید جو بخورید؟

جو دوسر می تواند برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده می شوند باعث سردرگمی شود. جو دوسر موجود در بازار حاوی گلوتن است – اما نه به این دلیل که گلوتن به طور طبیعی در جو دوسر وجود دارد. بلکه به این دلیل است که جو دو سر در هر مرحله از چرخه زندگی خود از دانه تا بسته بندی به گلوتن آلوده است.

از سال 2000 ، جو دوسر بدون گلوتن در دسترس است که باورنکردنی است زیرا تنوع غلات را در رژیم غذایی بدون گلوتن بسیار افزایش می دهد. با این حال ، هنوز توصیه می شود که مردم حتی از جو دوسر GF خودداری کنند تا آنتی بادی های آنها پس از تشخیص کاهش یابد. چرا؟ تصور می شود که درصد بسیار کمی از مردم ممکن است به پروتئینی که در جو دوسر به نام آونین وجود دارد واکنش نشان دهند. شایان ذکر است که افزودن جو دوسر به رژیم غذایی GF به معنای افزودن فیبر است ، بنابراین افزایش گاز یا نفخ برای چند روز طبیعی است. با مقدار کمی (شاید ½ فنجان جو دوسر خشک) شروع کنید و مقدار بیشتری به آن اضافه کنید.

بیماری سلیاک: غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

رژیم غذایی بدون گلوتن این روزها بسیار محدود کننده نیست … معاملات زیاد است! با این حال ، شما باید بدانید گلوتن کجاست. چون او یک روباه کوچک زیرک است.

  • کلیه محصولات ساخته شده از گندم ، جو و چاودار شامل غلات ، نان ، محصولات پخته شده ، کراکر و تنقلات
  • غلات مربوط به گندم
    • دوروم ، ایینکورن ، امیر ، فارو ، گراهام ، خراسان/کاموت ، بلغور ، گندم ، تریتیکاله
  • بسیاری از سس ها و چاشنی ها (از گندم به عنوان عامل غلیظ استفاده می شود) مانند سس های کبابی ، سس های خامه ای ، سس سالاد و سس تریاکی
  • سس سویا و تاماری استاندارد (نسخه های GF موجود است!)
  • مخلوط های دنباله دار و میوه های خشک (از آرد گندم برای کاهش چسبندگی استفاده می شود)
  • همبرگر ، سوسیس ، سوسیس (حیوانات و گیاه خواران)
  • موارد پخته + روکش شده مانند تمپورا ، ناگتز و غیره
  • بستنی طعم دار ، چیپس سیب زمینی ، آب نبات
  • نوشیدنی های آبجو و مالت
  • گوشت ناهار (حیوانی + سبزیجات)
  • ظروف چاشنی و آبگوشت

همچنین می خواهید یک فایل را ببینید بالم لب و رژ لب (ما رژ لب زیادی می خوریم!) همچنین ، در مورد هرگونه دارو + مکمل هایی که استفاده می کنید و حاوی گلوتن هستند ، با داروساز خود مشورت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که آسیب روده ناشی از بیماری سلیاک فعال می تواند توانایی شما در هضم لاکتوز را کاهش دهد. ممکن است با بهبود روده بهبود یابد ، اما برخی متوجه می شوند که عدم تحمل لاکتوز پس از بهبودی همچنان ادامه دارد.

من در حال کار بر روی پست بعدی در مورد ویتامین ها + مکمل های سلیاک هستم ، بنابراین در جریان باشید ، اما فعلاً اجازه دهید بگویم که اگر می خواهید لاکتوز بخورید ، قرص لاکتاز از شما حمایت می کند … با این فکر که قرص آنزیم گلوتن نخرید. به شما اجازه می دهد بدون خطر گلوتن بخورید. نه ، رد نشو!

چگونه از آلودگی متقابل جلوگیری کنیم

بیماری سلیاک به این معنی است که در مورد اجتناب از آلودگی متقابل بسیار سخت گیر باشید.

این یک مشکل است ، اما یک واقعیت نیز هست.

نانوایی مورد علاقه شما که کروسان های “گلوتن دوست” درست می کند ، اگر از پروتکل های تمیز کردن مناسب استفاده نکنند ، ایده خوبی نخواهد بود زیرا آرد گندم می تواند در هوا آویزان شده و غذاهای دوستدار گلوتن را آلوده کند.

اگر حساسیت به گلوتن غیر سلیاک دارید ، ممکن است رژیم بدون گلوتن بخواهید ، اما نیازی نیست که در بخش آلودگی متقابل دقیق باشید.

در اینجا چند نکته + سناریوهای رایج برای جلوگیری از تخمیر تصادفی آورده شده است.

  • اگر از یک کافی شاپ معمولی میان وعده یا محصولات پخته بدون گلوتن خریداری می کنید ، بپرسید که آیا آنها خودشان آن را تهیه می کنند یا از یک مرکز GF خریداری شده اند. اگر آنها را درست می کنند ، باید قبل از محصولات حاوی گلوتن خود و پس از پروتکل تمیز کردن کامل ، اقلام بدون گلوتن را تهیه کنند. علاوه بر این ، موارد بدون گلوتن باید در پلاستیک پیچیده یا در جعبه مخصوص خود نگهداری شوند تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود.
  • از هر چیزی که در جعبه های فله یا وان های بسته قرار دارد اجتناب کنید مگر اینکه برچسب آن فاقد گلوتن باشد. همینطور برای اقلام خوشمزه
  • همیشه به سرور خود در یک رستوران بگویید که بیماری سلیاک دارید ، بنابراین بدون گلوتن یک “ترجیح” نیست بلکه یک “آلرژی” است – این زبان نادرست اما رایج در رستوران ها است.
  • از غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده استفاده نکنید مگر اینکه در ماهیتابه جدا از غذاهای سرخ شده سرخ شده باشند.
  • اگر تمام اعضای خانواده شما فاقد گلوتن هستند ، یک توستر جداگانه ، تخته برش و تابه نچسب و همچنین هر وسیله آشپزخانه متخلخل و تمیز کردن دیگری تهیه کنید. برچسب ها را روی آنها نگه دارید (لاک ناخن را امتحان کنید) و آنها را در یک کمد جدا کنید.
  • چاشنی های جداگانه ای مانند کره ، مربا یا کاسه کره بادام زمینی بخورید ، زیرا معمولاً بعد از پهن شدن چاقو دوباره آن را فرو می کنید.
  • غذاهای بدون گلوتن را در یک کمد جدا از غذاهای حاوی گلوتن نگه دارید.
  • حتی غذاهایی که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند می توانند در حین فرآوری آلوده شوند. بنابراین مطمئن شوید نخود یا آرد برنج شما دارای برچسب بدون گلوتن است.

آیا سوالی در مورد تغذیه بیماری سلیاک یا رژیم بدون گلوتن دارید؟ چیزی را از دست داده ام؟ با خیال راحت آن را در نظرات بنویسید!

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *