دیابت و ورزش – چرا ارتباط بسیار مهم است

تقریباً بیست و یک میلیون نفر در ایالات متحده با دیابت زندگی می کنند و حدود ۶.۲ میلیون نفر از این افراد نمی دانند که دیابت دارند زیرا تشخیص داده نشده است. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، افراد مبتلا به دیابت به طور متوسط ​​۲.۳ برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی هزینه های پزشکی دارند. مطالعه دیگری در اداره بهداشت جمعیت تخمین می زند که دیابت سالانه ۲۱۸ میلیارد دلار برای مراقبت های بهداشتی کشور ما هزینه دارد. با این حال، اکثر موارد دیابت را می توان از طریق ورزش، کاهش وزن و زندگی سالم پیشگیری کرد یا معکوس کرد.

من خودم را در تعجب می بینم. اگر ۶.۲ میلیون نفر تشخیص داده نشده بدانند که دیابت دارند چه می شود؟ یا حدود ۵۷ میلیون آمریکایی مبتلا به پیش دیابت که در مورد چگونگی مدیریت سلامت خود و اجتناب از دیابت نوع ۲ آموزش دیده اند؟

تشخیص دیابت نوع ۲ به این معنی نیست که دیابت نوع ۲ اجتناب ناپذیر است. اگر وزن کم کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، می توانید از دیابت جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازید و حتی سطح گلوکز خون را به حالت عادی برگردانید (ACSM 2006). (برای اصطلاحات دیابت به نوار کناری مراجعه کنید)

این نکته بسیار مهمی است که بسیاری از مردم آن را درک نمی کنند – اگر ورزش کنید و وزن کم کنید، می توانید از دیابت پیشگیری کنید یا آن را به تاخیر بیندازید.

آیا علائم دیابت را می شناسید؟ به اطرافت نگاه کن آیا در حال حاضر علائم دیابت را در دوستان و خانواده خود می بینید؟ (به نوار کناری برای علائم رایج دیابت مراجعه کنید) به احتمال بسیار زیاد افرادی هستند که هر روز در اطراف شما دیابت دارند (یا خواهند داشت). مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زند که از هر سه آمریکایی یک نفر ممکن است در طول زندگی خود به دیابت مبتلا شود. این آمار برای اکثر مردم حیرت آور و قابل پیشگیری است.

در مورد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که تشخیص داده شده اند چطور؟ اگر به آنها بیاموزیم که از طریق رژیم غذایی و ورزش می توانند داروهای خود را کاهش یا حذف کنند، چه؟ این با بحران مراقبت های بهداشتی ما چه خواهد کرد؟ می دانم که ابتدا باید بسیاری از اسطوره ها، راه حل های جادویی و باورهای محدود کننده را بشکنیم. شرکت های داروسازی نیز خوشحال نخواهند شد که این راز را فاش کنم. اما، چه حق، سیستم بهداشت و درمان ما در بحران است! ملت ما مریض است! اونجا گفتم پس بیایید با مسئولیت شخصی در قبال سلامتی خود دست به کار شویم.

بسیاری از شما که سعی در درک دیابت دارید و مسئولیت فوری سلامت خود را بر عهده می گیرید چندین سوال دارید:

س: آیا باید از شکر پرهیز کرد؟

س: آیا وزن شما شما را در معرض خطر قرار می دهد؟

س: اگر لاغر هستید، لازم نیست نگران باشید، درست است؟

س: آیا ورزش و رژیم غذایی واقعا می توانند به شما کمک کنند؟

س چگونه سطح قند خون خود را کنترل کنم؟

سپس برخی از مسائل وجود دارد که ممکن است ندانید درباره آنها بپرسید:

o ابتلا به دیابت برای بیش از پنج سال ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد

o ورزش منظم ممکن است شما را نسبت به انسولین حساس تر کند، که ممکن است دوز دارو را کاهش دهد

ابتدا بیایید در مورد انسولین صحبت کنیم، داروی اولیه ای که بیماران دیابتی را به کار نگه می دارد و سپس می توانید به وضوح پاسخ سوالات خود را ببینید.

انسولین چگونه کار می کند؟ انسولین هورمون اصلی است که ورود قند خون از جریان خون به سلول های بدن را برای استفاده به عنوان انرژی کنترل می کند. ورزش چگونه بر هورمون انسولین تأثیر می گذارد؟ ورزش اثری شبیه انسولین بر بدن دارد. زمانی که ورزش می کنید، ماهیچه های شما برای حفظ انقباض و حفظ حرکت شما به یک جریان ثابت قند نیاز دارند. ورزش سرعت جذب قند از جریان خون توسط عضلات را افزایش می دهد. بنابراین ورزش با ریختن قند اضافی در جریان خون به عضلات شما مانند انسولین عمل می کند. بنابراین این عمل باعث کاهش قند خون می شود. بیست دقیقه پیاده روی در روز می تواند سطح گلوکز را تا بیست امتیاز کاهش دهد.

در اینجا یک مثال عالی برای توضیح عملکرد انسولین در بدن شما آورده شده است. برای لحظه ای انسولین را به عنوان یک اتوبوس در نظر بگیرید. گلوکز (قند) مسافر است. دو نوع دیابتی وجود دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین تولید نمی کنند (یا اتوبوس ندارند)، که طبق CDC، ۵٪ تا ۱۰٪ از همه موارد تشخیص داده شده است. نوع دوم (نوع ۲)، مقاومت به انسولین دارد، به این معنی که اتوبوس آنجاست، اما مسافر حمل نمی کند، و اتوبوس های کمتری در جاده وجود دارد. بر اساس CDC، دیابت نوع ۲ ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد تشخیص داده شده را تشکیل می دهد.

هنگامی که ورزش می کنید، عضلات شما سخت تر از حد معمول کار می کنند و به سوخت بیشتری از حد معمول نیاز دارند. بنابراین ماهیچه های شما اتوبوس های خود را می فرستند تا قند موجود در جریان خون شما را جمع آوری کرده و آن را به ماهیچه های شما برگردانند. ماهیچه های فعال کار انسولین را بر عهده می گیرند و (برای بیماران دیابتی نوع ۲) حتی می توانند به اتوبوس ها (انسولین) نحوه کار مجدد (مسافران) را نشان دهند.

ورزش فواید زیادی برای دیابتی ها دارد. جذب گلوکز سلولی را افزایش می دهد، با بهبود متابولیسم گلوکز، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. کاهش سطح گلوکز خون با موثرتر کردن آن، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. ورزش ممکن است نیاز به دوز یا نیاز به دارو را کاهش دهد و توانایی کاهش و/یا حفظ وزن بدن را در صورت ترکیب با یک رژیم غذایی بصری بهبود بخشد. (برای چک لیست تمرین ایمن به نوار کناری مراجعه کنید)

افسانه های رایج زیادی در مورد دیابت وجود دارد. در اینجا چند مورد است که من اغلب می شنوم.

افسانه شماره ۱ – دیابتی ها نمی توانند قند یا شیرینی بخورند و تنها دلیل ابتلا به دیابت این است که قند زیادی می خورند. بله، کربوهیدرات های ساده یا شیرینی ها سطح گلوکز خون شما را افزایش می دهند، اما اگر آنها را در حد اعتدال مصرف کنید و آنها را جزئی از برنامه غذایی خود قرار دهید، می توانید با خیال راحت یک دسر گهگاهی بخورید.

افسانه شماره ۲ – اگر من لاغر هستم، خوب هستم. دیابت بیماری است که فقط افراد چاق به آن مبتلا می شوند.

این کاملا درست نیست، ۲۰ درصد از دیابت نوع ۲ دچار کمبود وزن هستند. بله، چاقی شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و کلسترول بالا قرار می دهد. نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ نوع بدن، ویژگی ژنتیکی، نژاد، سن یا جنسیت غیر معمول “دیابت” وجود ندارد. دیابت نوع ۲ ناشی از انتخاب سبک زندگی است و دیابت بیماری است که باید جدی گرفته شود.

باور غلط ۳: هیچ درمان طبیعی برای دیابت وجود ندارد. اگر انسولین یا داروهای حساسیت به انسولین مصرف کنم، می‌توانم به همان سبک زندگی ادامه دهم و خوب باشم. خوب، یک درمان طبیعی به نام ورزش و تغذیه متعادل وجود دارد. شما می توانید دیابت خود را با نظارت بر سطح گلوکز خود، ترکیب ورزش با تغذیه متعادل یا استفاده از داروها کنترل کنید.

افسانه شماره ۴ – خوب، من فقط در محدوده هستم و ۱۷۰ میلی گرم در دسی لیتر قند خون برای من طبیعی است. ممکن است احساس کنید که به طور معمول دیابت دارید اما سطوح بالای گلوکز بی خطر نیست. چیزی به نام مرز وجود ندارد. یا دیابت دارید یا ندارید. این یک بیماری جدی است که شما را ملزم به مسئولیت شخصی در قبال بدن خود می کند. عوارض سلامتی جدی در ارتباط با دیابت وجود دارد، به خصوص زمانی که بدن خود را با سطوح بالای قند خون تحت فشار قرار دهید. شما باید تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا بتوانید در دراز مدت زندگی خوبی داشته باشید.

افسانه شماره ۵ – ورزش کنید! چه کاری می تواند با من انجام دهد؟ بلا بلا سبک زندگی سالم! بله، بله، می دانم. انجمن دیابت آمریکا ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته را توصیه می کند. مدت زمان این تمرین ۶۰-۲۰ دقیقه در جلسات مداوم و ۳ تا ۵ بار در هفته می باشد. مطالعه پیشگیری از دیابت نشان داد که ورزش به مدت دو ساعت در هفته می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۰ درصد کاهش دهد که می تواند تا ۲۰ دقیقه، ۶ روز در هفته باشد. قبل و بعد از کار، ده دقیقه پیاده روی کنید و می توانید از دیابت پیشگیری کنید یا سطح گلوکز خود را کاهش دهید.

حقیقت این است که بیش از ۹۰ درصد موارد دیابت قابل پیشگیری هستند و می‌توان با برخی از درمان‌های طبیعی مانند ورزش، تغذیه سالم و/یا ترکیب با دوزهای پایین دارو بدون سودی برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما به میزان ۲۱۸ میلیارد دلار آن را حفظ کرد. به تدریج شروع کنید و هر روز ورزش کنید تا زمانی که به دستورالعمل های توصیه شده برسید. یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید و رویکرد همه یا هیچ را از دست بدهید. در مورد بیماری خود آموزش ببینید، باورهای خود را در مورد دیابت تعریف کنید و سبک زندگی خود را از امروز تغییر دهید. (نوار کناری را ببینید می خواهید بیشتر بدانید)

دیابت خطرناک است اما می توانید کاری برای آن انجام دهید!

ریلهای کناری:

اصطلاحات دیابت را تعریف کنید

نوع ۱ = یک بیماری خود ایمنی که سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس را از بین می برد. بدن نمی تواند انسولین خود را بسازد زیرا سلول های بتا در پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند از بین می روند. حدود ۵-۱۰٪ از همه موارد تشخیص داده شده (CDC 2005)

o نوع ۲ = بدن حساسیت خود را به انسولین از دست می دهد و بنابراین سلول های بدن نمی توانند به درستی از انسولین استفاده کنند (که به عنوان مقاومت به انسولین یا دیابت بزرگسالان نیز شناخته می شود). حدود ۹۰٪ – ۹۵٪ از همه موارد تشخیص داده شده (CDC 2005)

o پیش دیابت = اگر آزمایش گلوکز پلاسما (FPG) ناشتا انجام دهید و سطوح شما بین ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد، تشخیص داده می شود که علائم دیابت را نشان می دهید، مگر اینکه تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید.

o دیابت بارداری = زمانی که هورمون های بارداری با انسولین مادر تداخل کرده و باعث افزایش سطح گلوکز می شود. این نوعی مقاومت به انسولین است که در بیشتر موارد با تولد نوزاد پایان می یابد.

o سندرم متابولیک = گروهی از اختلالات پزشکی که عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی، چاقی، فشار خون بالا، لیپوپروتئین با چگالی پایین (HDL)، سطح کلسترول بالا و سطوح بالای تری گلیسیرید پلاسما را افزایش می دهد.

o هیپوگلیسمی = سطح قند خون پایین غیر طبیعی است که می تواند ناشی از انسولین بیش از حد یا رژیم غذایی شما باشد. علائم ممکن است عبارتند از: لرزش یا لرزش، عصبی بودن، ضربان قلب سریع، افزایش تعریق، سردرد، تمرکز یا توجه ضعیف، از دست دادن هوشیاری و کما.

o هیپرگلیسمی = سطح قند خون بالا غیر طبیعی است. علائم ممکن است عبارتند از: تکرر ادرار، تشنگی شدید، حالت تهوع، درد شکم، خشکی پوست، گیجی، مشکل در تنفس، خواب آلودگی.

آیا علائم دیابت را می شناسید؟ برخی از علائم بسیار گویا عبارتند از:

o تشنگی زیاد، گرسنگی و ادرار

o کاهش وزن

یا خسته

اوه عجیب

o عفونت های مکرر

o تاری دید

o بریدگی ها/ کبودی هایی که دیر التیام می یابند

گزگز و بی حسی در دست و پا

عفونت های مکرر پوست، لثه و مثانه

چک لیست ورزش ایمن

o قبل از شروع هر برنامه ورزشی، تأیید پزشک خود را دریافت کنید

o قند خون خود را قبل از ورزش، بلافاصله بعد از ورزش و مجدداً ۲ ساعت بعد از ورزش آزمایش کنید

o دستورالعمل های کلی را برای یک جلسه ورزش ایمن دنبال کنید. گرم کردن، خنک کردن، کشش، نگه داشتن قدرت نوع ۱ (۳ تا ۵ RPE) و نوع ۲ (۳ تا ۶/۷ RPE)، مقدار زیادی آب بنوشید.

o کفش‌های مناسب، بالشتک‌کننده و حمایت‌کننده بپوشید

o جوراب های پلی استر یا پنبه ای پلی استر بپوشید تا پاهای خود را خشک نگه دارید و ضربه های پا را کاهش دهید

o از انجام فعالیت‌های شدید، با ضربه زیاد یا ساکن خودداری کنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تأیید شده باشد

o یک میان وعده کربوهیدرات با ۱۰-۱۵ گرم کربوهیدرات همراه داشته باشید

o در پاسخ به قند خون از شناسه استفاده کنید و به دیگران بگویید که دیابت دارید http://www.n-styleid.com

o علائم هیپوگلیسمی ناشی از ورزش را بشناسید و کنترل کنید

o اگر سطح قند خون شما ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است یا اگر کتون در ادرار دارید ورزش نکنید.

o اگر نوروپاتی اتونومیک، نوروپاتی محیطی، نوروپاتی، رتینوپاتی، یا هر بیماری دیگر مرتبط با دیابت دارید، باید قبل از شروع یک برنامه ورزشی، تأیید پزشک خود را دریافت کنید. این شرایط نیازمند دستورالعمل های خاص و دقیق است.

o با یک شریک تمرین کنید تا پاسخ خود را به تمرین بدانید

o همیشه پاهای خود را قبل و بعد از ورزش از نظر ضایعات بررسی کنید

o آب فراوان بنوشید. یک قانون خوب این است که هر پانزده دقیقه حداقل یک یا دو لقمه بخورید

میخواهی بیشتر بدانی؟ منابع اضافی:

o رایگان زندگی کنید! سیستم سی دی و کتاب کار http://www.livingfreediabetes.com

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر