رفتن به نوشته‌ها

دکتر متخصص تغذیه انوشه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً شبیه هم نیستند ، زیرا تفاوت های فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی ، ارثی ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلولی

به گفته یک متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم در اکثر افراد چاق کمتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق بسیار کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک دارند که ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غدد درون ریز که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین باید عملکرد این غده از طریق آزمایشات لازم کنترل شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه به طور مستقیم بر افزایش وزن زنان تأثیر می گذارد. در زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست تخمدان دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم اصلاح رژیم غذایی

آماده سازی غذا ، حذف نکردن برخی وعده های غذایی و نخوردن یک وعده تأثیر مستقیمی بر تنظیم متابولیسم دارد. یکی از دلایل آن تأثیر انرژی (حرارتی) غذا است. با هر وعده غذایی که مصرف می کنیم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن آن صرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش نیابد) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد ، زیرا بدن برای حفظ بقای خود میزان سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد تا انرژی دریافت شده را حفظ کند. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذا می خورند و معمولا بیشتر در یک وعده غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کالری کمتری در بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در طول روز از آن استفاده نکند.

عادات غذایی نامناسب و شیوه زندگی نامناسب

نداشتن برنامه غذایی عادت به گلابی خار حتی زمانی که گرسنه نیستیم سریع غذا خوردن بیشترین میزان کالری روزانه در عصر و شب ساعت های نامنظم خواب نخوردن به موقع و به موقع عدم فعالیت بدنی نداشتن ورزش و خوردن بیش از حد در حالت های احساسی مانند استرس ، ناراحتی ، شادی و … می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی تجویز می شوند ، می توانند باعث چاقی شوند.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *