رفتن به نوشته‌ها

دکتر متخصص تغذیه انوشه: غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بستگی به حس بویایی و چشایی دارد. اما یک ویژگی م effectiveثر در انتخاب غذا ، رنگ غذا است. فرآیند علمی حرارت و زمان پخت در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه تأثیر بسزایی دارد ، رنگهای مورد استفاده در غذا ممکن است منبعی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیری ندارند ، اما به جذابیت و اشتها آورتر شدن غذاها کمک می کنند. برای افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها برای تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. برای کودکان لاغر و سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذاها ، رنگین کمان میوه ها در بشقاب و استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همه در جذابیت غذا و سفره مثر است. در حقیقت ، یک بشقاب یا یک پلاک را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. یک خانم خانه دار یا استاد آشپز ، مانند یک نقاش ، معمولاً از همه این رنگهای زیبا استفاده می کند. رنگهای زیبا در میوه ها و سبزیجات می تواند ویژگی های مشترکی را در غذا ایجاد کرده و ایجاد کند. و هر بار که به گروهی از رنگ ها در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور و کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود فرنگی ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر ، سبزیجاتی مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت ، کدو تنبل ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها. NS این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی ، بنفش و بنفش: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش و انواع توت ها و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ها که باعث ایجاد رنگ آبی و بنفش این مواد می شود ، همراه با مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد پیری حافظه و سلامت دستگاه ادراری را تقویت می کند و به کاهش ویژگی های طعم کمک می کند.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی و خربزه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکین سلامت قلب را افزایش می دهد ، بینایی را افزایش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.وقتی غذاها پخته یا کنسرو شوند ، لیکور برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر یافت می شود. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در هر یک از این غذاها یافت می شود.

رنگهای مورد استفاده در ناحیه غذا بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. از آنجا که این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیرقابل تحمل شده و چشم ها را خسته کند ، میزها زودتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث آرامش و آرامش می شوند. بنابراین ، طراحان داخلی معمولاً از این رنگ ها در تزئین آشپزخانه و ناهار خوری محل استفاده می کنند.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *