رفتن به نوشته‌ها

دکتر متخصص تغذیه انوشه آب مهمترین غذا است


شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا وجود نداشته باشد. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و گاهی اوقات آن را از منوی روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا زندگی کنیم ، اما چند روز بدون آب خواهیم بود.

تمام سلولهای انسان حاوی آب هستند ، 60 درصد وزن کل بدن و 70 درصد توده بدون چربی بدن را آب تشکیل می دهد.

بنابراین درصد آب بدن بین 50 تا 75 درصد متغیر است و بسته به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد ، از جمله برخی از آنها.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و ترشح ماده ای که از آن دفع می شود مشارکت می کند.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. آب به صورت عرق از سطح پوست تبخیر می شود که بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند ، زیرا همه مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید برای تغذیه سلول ، که نقش آب است ، به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی درون سلول ، معده ، روده کوچک و محل هضم به عنوان کاتالیزور عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنشهای هضم و متابولیسم غذا ضروری است.
  • آب حرکات مفصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • کمک به تبادل گاز در دستگاه تفسی.

با کم آبی بدن ، کارآیی انسان به طور چشمگیری کاهش می یابد ، کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و بازده بین 20 تا 30 درصد می شود و نشانه اولیه کم آبی بدن تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود 2 درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از احساس تشنگی ، آب بنوشید ، زیرا از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث کم آبی شدید و از دست دادن 20 درصد از آن کشنده است.

بدن آب را به طرق مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد و نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، دما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب بیشتر در نوزادان و کودکان شایع است. کودکان بیشتر از بزرگسالان. در شرایط عادی ، بزرگسالان به ازای هر 1000 کالری مصرفی به 1 لیتر و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند.نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، در حالی که در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه فرد به آب را 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) در نظر بگیریم که 1500 میلی لیتر آن از طریق مایعات آشامیدنی ، 850 میلی لیتر از طریق آب در غذا و 250 میلی لیتر از طریق آب متابولیک تأمین می شود.

آب متابولیک در نتیجه تجزیه غذای خورده شده در بدن تولید می شود و به طور متوسط ​​به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

بنابراین ، ذکر شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در آبرسانی به بدن دارد. بهتر است روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا به بدن هیدراته شود. میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و معمولاً 70-95 درصد وزن آنها آب است و یکی از منابع مناسب تامین آب است.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *