رفتن به نوشته‌ها

خواص دانه چیا اگر می خواهید چاق بمانید ، برای چاقی چای دانه چیا نخورید!


نحوه مصرف دانه های چیا

آیا از خواص دانه های چیا اطلاع دارید؟ دانه های چیا به سلامت قلب کمک می کنند و علاوه بر مزایای دیگر ، به کاهش وزن نیز کمک می کنند. بنابراین شک نکنید که آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. دانه های چیا فواید بیشماری دارند. آنها منابع عالی فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فسفات هستند. در این مقاله آموزنده پزشکی ، برخی از فواید دانه چیا را به شما معرفی می کنیم. این مزایا قطعاً شما را ترغیب می کند که دانه های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص دانه چیا

به گفته انجمن رژیم غذایی آمریکا ، دانه های چیا به دلایل زیر برای بدن مفید هستند:

  • آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا موز هستند.
  • همچنین ، این دانه ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
  • این غلات حاوی دو برابر فیبر نسبت به جو دوسر است.
  • این دانه ها سه برابر آهن و اسفناج آهن دارند.
  • آنها همچنین سه برابر آنتی اکسیدان های کرن بری دارند.
  • دانه های چیا پنج برابر بیشتر از شیر کلسیم دارند.

1- خواص دانه چیا برای لاغری:

دانه های چیا به تسریع متابولیسم و ​​سوزاندن چربی کمک می کند. دانه های چیا وقتی با آب و لیمو ترکیب شوند ، بدن را تمیز کرده و با یبوست مبارزه می کنند. تحقیقات علمی خواص دانه های چیا را در کاهش وزن اثبات کرده است. در اینجا یک راه ساده و م toثر برای استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن آمده است:

مواد تشکیل دهنده:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا (5 گرم).
  • یک فنجان آب گرم (200 گرم).
  • 1 لیمو (100 گرم)

آماده کردن:

  • ابتدا آب را به دو فنجان تقسیم کرده و دانه های چیا را در یکی از آنها خیس کنید.
  • اجازه دهید لوبیا حداقل 40 دقیقه خیس بخورد (این مخلوط باید به میزان قابل توجهی ضخیم تر باشد).
  • بعد از 40 دقیقه ، آب لیمو را بردارید و آن را در یک لیوان آب دیگر بریزید.
  • دو مایع را با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا مخلوط یکدست شود.

برای استفاده از خواص کاهش وزن نوشیدنی ، سعی کنید این دستور غذا را با معده خالی بنوشید.

بیشتر بدانید: بهترین راه ها برای جلوگیری از چاقی

خواص شربت تخمه عسل

این دانه ها منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به حفظ عملکرد صاف سیستم گردش خون کمک می کند.

  • این قرص ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.
  • علاوه بر این ، آنها خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهند.
  • این دانه ها همچنین خطر عوارض جانبی سیستم عصبی را کاهش می دهند.

2- تأمین سطح بالای انرژی:

با خوردن دانه های چیا می توانید دوز مناسب کربوهیدراتهای پیچیده را در اختیار بدن خود قرار دهید. این مواد مغذی به مدت طولانی انرژی بدن شما را تامین می کنند.

اگر از کمبود انرژی رنج می برید و معمولاً خیلی زود خسته می شوید ، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما ممکن است ایده خوبی باشد. علاوه بر این ، اگر ورزش می کنید یا به طور طبیعی در طول روز فعال هستید ، دانه های چیا به افزایش استقامت شما کمک می کند.

3- خواص دانه چیا و درد مفاصل:

از آنجا که دانه های چیا آنتی اکسیدان های عالی هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، به تسکین درد آرتروز کمک می کنند.

در عین حال ، به دلیل سطح بالای روی و مس ، تولید کلاژن را تحریک می کند. به همین دلیل است که دانه های چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می کنند. همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان ، آرتریت و دررفتگی استخوان ها یا مفاصل را کاهش می دهد.

4- اندازه ماهیچه:

دانه های چیا یکی از مواد مغذی توصیه شده برای افزایش حجم ماهیچه ها هستند زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر ، امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 هستند.

در عین حال ، آنها دارای یک اثر بازسازی کننده و شفابخش هستند که برای تمرینات با شدت بالا بسیار مفید است.

5- مرطوب کردن بدن:

این دانه ها می توانند بین 10 تا 12 برابر وزن خود در آب جذب کنند. بنابراین ، خوردن آنها به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کند و همچنین بدن را برای مدت طولانی تری هیدراته نگه می دارد.

6- خواص دانه چیا با عسل برای تقویت روحیه:

این دانه ها سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است که به عنوان هورمون شادی شناخته می شود.

در نتیجه ، خوردن دانه های چیا ممکن است به تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی و اضطراب کمک کند. سعی کنید قبل از خواب دانه چیا و شربت عسل بنوشید تا کیفیت خواب شما افزایش یابد.

7. با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه کنید:

سطوح بالای آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین از علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص شربت دانه برای پوست

خواص دانه چیا برای پوست

یکی از مهمترین کاربردهای دانه چیا افزایش سلامت پوست است. در اینجا مزایای این دانه های تغذیه کننده پوست آمده است:

8- جلوگیری از پیری زودرس پوست:

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا ، این دانه ها روند ترمیم پوست را تسریع کرده و خطر آسیب بیشتر را کاهش می دهند.

دانه های چیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، به همین دلیل است که شما باید آنها را برای کاهش سرعت پیری سلول ها و پاکسازی بدن مصرف کنید.

9- دانه چیا عفونت های پوستی را برطرف می کند:

بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی عفونت در پوست است. دانه های چیا دارای خواص خنک کننده هستند که می توانند به کاهش التهاب ، حفظ سلامتی و آرامش کمک کنند.

10- سد پوستی را تقویت می کند:

داشتن یک سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و کاهش احتمال آکنه و آسیب UV بسیار مهم است. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به تقویت این سد و محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک می کند.

11- افزایش درخشندگی پوست:

یکی از مهمترین خواص دانه های چیا برای پوست خواص درخشندگی آن است. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم هستند و مصرف منظم آنها می تواند به افزایش درخشندگی و قابلیت ارتجاعی پوست کمک کرده و باعث درخشندگی کامل آن شود.

بیشتر بخوانید: آیا ویتامین ها و مکمل ها به رشد مو کمک می کنند؟

12- مرطوب کردن پوست:

همانطور که در بالا ذکر شد ، دانه های چیا می توانند حاوی مقدار زیادی آب باشند و بنابراین می توانند یک غذای بسیار آبرسان به رژیم غذایی شما اضافه کنند. هیدراتاسیون کلید حفظ سلامت پوست است و دانه های چیا می توانند بسیار مفید باشند.

خواص دانه دم کرده برای مو

خواص دانه چیا برای مو

اگر می خواهید موهای ضخیم و براق داشته باشید ، حتما این دانه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر به تازگی خوردن دانه های چیا را شروع کرده اید ، سعی کنید از مقدار کمی شروع کرده و به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید. بیایید نگاهی به فواید دانه چیا برای سلامتی بیندازیم.

13- تقویت مو:

دانه های چیا علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ، سرشار از پروتئین (l-lysine) و فسفر هستند که هر دو فولیکول های مو را تقویت کرده و خطر شکستگی و ریزش مو را کاهش می دهند.

14- خواص دانه چیا برای رشد مو:

سطوح بالای اسیدهای آمینه ضروری به افزایش سلامت پوست سر از داخل ، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو کمک می کند.

15- افزایش انعطاف پذیری:

هنگام افزودن دانه های مرطوب کننده چیا به ماسک مو یا سایر داروهای خانگی ، ژل هایی مانند آنها نرم کننده عالی هستند. این مهره ها می توانند به افزایش کشسانی مو کمک کرده و موهای درشت و خشک را ابریشمی و صاف کنند.

16- درخشندگی به موها اضافه کنید:

دانه های چیا سرشار از روی هستند. این مواد مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی تارهای مو برای محافظت از خود در برابر آسیب های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) ایفا می کنند. همچنین می تواند منجر به تولید سلول های جدید و سالم مو شود ، با بافتی بهبود یافته و درخشندگی بالا!

17- خواص دانه چیا برای مو و جلوگیری از نازک شدن آن:

مس یکی دیگر از مواد مغذی ضروری فراوان در دانه های چیا است. این ماده به دلیل خواص خود در افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها شناخته شده است.

بیشتر بدانید: پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنتیک یا ریزش موی ارثی

نحوه مصرف دانه های چیا

علاوه بر خوردن دانه های چیا با معده خالی ، می توانید آنها را در هر زمان از روز بخورید و به غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید.

دانه های چیا را با غذاهای زیر مخلوط کنید:

  • ماست
  • شیر نر
  • آب نبات
  • سالاد
  • غلات
  • محصولات پخته شده

لازم به ذکر است که مقدار زیادی از این دانه ها نباید خورده شوند. حداکثر دو قاشق غذا خوری در طول روز کافی است. این مصرف روزانه ممکن است به کاهش خطر مشکلات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. ما به شما توصیه می کنیم از خواص دانه های چیا برای کاهش وزن غافل نشوید و حداقل سه بار در هفته از آنها استفاده کنید.

اگر از سرماخوردگی رنج می برید و نمی توانید دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، سعی کنید آن را با عسل مصرف کنید. دانه های چیا دارای دو برابر خاصیت عسل بوده و حافظه را تقویت می کنند.

منابع: اخبار پزشکی ، خودی ، سلامت ، مراحل بهداشتی ، زیبا

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *