رفتن به نوشته‌ها

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی رژیم درمانی متخصص تغذیه بالینی


مهمترین توصیه های تغذیه ای در درمان کم خونی عبارتند از:

اهمیت به توصیه های تغذیه ای برای کم خونی می تواند در پیشگیری و درمان این عوارض مفید باشد. کم خونی یک اختلال شایع است که در آن گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت های بدن وجود ندارد. کمبود آهن و کم خونی از مهمترین مشکلات تغذیه ای و بهداشتی در ایران است. این مشکل به ویژه در کودکان و زنان در سنین باروری ظاهر می شود.

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

کمبود آهن در طول زندگی می تواند عوارضی مانند اختلالات شناختی و یادگیری داشته باشد که بسته به میزان کمبود ، شدت آنها متفاوت است. برای درمان کم خونی ، ابتدا باید علت آن مشخص شود. در صورت کمبود مواد مغذی مانند آهن ، اصلاح و مکمل گزینه های درمانی مکمل هستند.

منابع اصلی غذایی آهن عبارتند از جگر و گوساله ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و زرده تخم مرغ. منابع گیاهی سبزیجات سبز تیره مانند جعفری و اسفناج و حبوبات مانند عدس و لوبیا نیز حاوی مقادیر مناسبی آهن هستند.

علل کم خونی

کم خونی به دلایل مختلفی ایجاد می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

کمبود آهن

شایع ترین علت کم خونی ، کمبود آهن است که بر بدن شما تأثیر می گذارد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. بدون آهن کافی ، بدن شما نمی تواند هموگلوبین کافی برای گلبول های قرمز تولید کند.

کم خونی در شرایط خاص

این نوع کم خونی در بسیاری از زنان باردار ظاهر می شود. همچنین در اثر از دست دادن خون ، مانند خونریزی شدید قاعدگی ، زخم ، سرطان و استفاده منظم از مسکن های بدون نسخه ، به ویژه آسپرین ایجاد می شود.

کمبود ویتامین

علاوه بر آهن ، بدن برای تولید گلبول های قرمز کافی به اسید فولیک و ویتامین B12 نیاز دارد. رژیم غذایی فاقد این ویتامین ها و سایر مواد مغذی ضروری می تواند تولید گلبول های قرمز را کاهش دهد.

همچنین ، در برخی از افرادی که به اندازه کافی ویتامین B12 دریافت نمی کنند ، بدن قادر به جذب کافی ویتامین ها نیست و می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شود که به کم خونی خطرناک معروف است.

کم خونی التهابی

برخی بیماریها مانند سرطان ، ایدز ، روماتیسم ، بیماریهای کلیوی ، بیماریهای التهابی روده و سایر بیماریهای حاد یا مزمن التهابی می توانند در تولید گلبولهای قرمز اختلال ایجاد کنند.

کمخونی آپلاستیک

کم خونی نادر و تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که بدن گلبول های قرمز کافی تولید نمی کند. علل کم خونی آپلاستیک شامل عفونت ها ، برخی داروها ، بیماری های خود ایمنی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی است.

کم خونی مرتبط با بیماری مغز استخوان

بیماری هایی مانند سرطان خون و میلوفیبروز می توانند با تأثیر بر تولید خون در مغز استخوان باعث کم خونی شوند. اثرات این نوع سرطان و اختلالات شبه سرطان از خفیف تا تهدید کننده زندگی متفاوت است.

فیبروز این نوعی سرطان مغز استخوان است که با تولید طبیعی سلول های خونی تداخل دارد.

کم خونی همولیتیک

زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز به سرعت از بین می روند. برخی بیماریهای خونی تخریب گلبولهای قرمز را افزایش می دهند.

کم خونی داسی شکل

این بیماری ارثی و گاهی خطرناک است. علت آن کمبود هموگلوبین است که گلبولهای قرمز را به هلال غیر طبیعی تبدیل می کند. گلبولهای نامنظم خون زودرس می میرند و در نتیجه کمبود مزمن گلبول های قرمز خون ایجاد می شود.

توصیه های تغذیه ای در مورد کم خونی را دنبال کنید

میوه های خشک شده (برگ) ، به ویژه برگ زردآلو ، انجیر خشک ، کشمش و دانه های روغنی نیز حاوی مقادیر زیادی آهن هستند. البته باید توجه داشت که جذب آهن به طور کلی کمتر از منابع گیاهی است.

ویتامین ها NS که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات تازه و خام یافت می شود ، جذب آهن را از منابع غذایی از منابع گیاهی افزایش می دهد.به تابععلاوه بر غذاهای ذکر شده ، زیرا بسیاری از انواع کم خونی از نظر سایر مواد مغذی مانند اسید فولیک و ویتامین ها کمبود دارند B12 منابع کافی از این ریز مغذی ها نیز باید ایجاد شود.

مهمترین و شایع ترین علت کمبود آهن ، مصرف ناکافی غذاهای غنی از آهن مانند گوشت ، به ویژه گوشت قرمز است که منبع غنی آهن قابل جذب است. عادات غذایی نادرست ، مانند نوشیدن چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا ، می تواند منجر به کمبود آهن شود.

علاوه بر این ، برخی رفتارهای غذایی مانند استفاده منظم از ساندویچ های آماده ، هات داگ ، هات داگ ، پیتزا و تنقلات کم ارزش مانند چیپس سیب زمینی ، نوشابه ، شکلات و پنکیک نیز افراد را در معرض خطر آهن قرار می دهد. کمبود؛ زیرا این غذاها اغلب دارای آهن کمی هستند. مصرف نان که از جوش شیرین استفاده می کند یکی دیگر از عوامل م inثر در ایجاد کمبود آهن است.

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

نظرات متفاوتی در مورد استفاده از مکمل های آهن در دوران قاعدگی وجود دارد. مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر کم خونی فقر آهن ندارید ، مصرف زیاد این ماده و تجمع آن در بدن به دلیل خاصیت اکسید کننده آهن می تواند خطرات احتمالی مانند بیماری قلبی را به دنبال داشته باشد. خرچنگ ها.

که در سال 2011 ، من گزارشی را منتشر کردم که مکمل متناوب آهن را برای زنان در سنین باروری در مناطق جهان با شیوع بالای کم خونی فقر آهن توصیه می کرد. البته همانطور که اشاره کردیم ، توصیه مصرف مکمل های آهن در افراد مختلف متفاوت است و باید پس از آزمایش خون انجام شود و در موارد عادی رعایت نکات توصیه شده برای جلوگیری از کم خونی کافی است.

در همه انواع کم خونی ، میزان هموگلوبین خون کاهش می یابد و میزان اکسیژن مورد نیاز مغز و سایر اندام ها کاهش می یابد. در میان انواع مختلف کم خونی ، سه نوع کم خونی وجود دارد که بسیار شایع هستند. این سه نوع عبارتند از:

  1. نارسایی کمبود آهن
  2. کمبود اسید فولیک
  3. کمبود ویتامین B12

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

تفاوت بین کم خونی فقر آهن و سایر انواع کم خونی

در این حالت ، علاوه بر کاهش سطح هموگلوبین در خون ، سلول های خونی به ویژه گلبول های قرمز نیز کوچک می شوند.

کم خونی ناشی از ویتامین B12 و اسید فولیک چیست؟

در این دو نوع کم خونی ، هموگلوبین خون کاهش یافته و سلول های خونی متورم می شوند. کم خونی فقر آهن را می توان با یک آزمایش ساده تشخیص داد. با این حال ، برای تشخیص کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 در اثر کبودی اسید فولیک ، امکان انجام آزمایشات دقیق وجود دارد که فقط در آزمایشگاه مجهز قابل انجام است.

علائم فیزیکی این سه نوع چیست؟

علائم تقریباً هر سه نوع کم خونی مشابه است. علائمی مانند رنگ پریدگی ، خستگی زودرس و بیش از حد روز. از دست دادن حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نیز مشاهده می شود.

رژیم درمانی کم خونی چیست؟

در درازمدت ، استفاده طولانی مدت از داروهای مرتبط با آن برای همه انواع کم خونی توصیه نمی شود ، اما استفاده کوتاه مدت از این داروها به کاهش علائم کم خونی حاد کمک می کند ، و هنگامی که تا حدودی از بین رفتند ، یک رژیم غذایی مناسب قابل پیگیری است به دست آمده است

برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ، توصیه می شود روزانه 2-3 وعده گوشت بخورند. برای افراد مبتلا به کم خونی فقر فولات ، خوردن روزانه یک تا دو وعده سبزیجات تازه یک رژیم غذایی مناسب است.

تغذیه و کم خونی

کم خونی را می توان با علل و علائم مختلف تشخیص داد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید نقش تغذیه در پیشگیری و درمان کم خونی است. برخی از داروها و مشکلات مزمن سلامتی می توانند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهند. پزشک شما به افراد مبتلا به بیماریهای مزمن کمک می کند تا رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از کمبود آهن و داشتن زندگی راحت تر ، سالمتر و شادتر مدیریت کنند.

علائم کم خونی

علائم کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کم خونی ناشی از یک بیماری مزمن باشد ، می توان با آزمایش تشخیص داد.

علائمی وجود دارد که بستگی به علت کم خونی دارد. این علائم در صورت بروز عبارتند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست زرد یا کم رنگ
  • آریتمی
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • منبع
  • دست و پای سرد
  • سردرد

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

کم خونی و بیماریهای مزمن

اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد ، این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در بدن خود ندارید.

کم خونی می تواند به دلیل از دست دادن خون ، ژنتیک یا عوامل دیگر باشد. بیماریهای مزمن مانند HIV/AIDS ، سرطان ، آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون و سایر موارد می تواند خطر کم خونی را افزایش دهد. در صورت تشخیص بیماری مزمن ، از متخصص تغذیه خود در مورد افزایش خطر کم خونی سوال کنید.

اهمیت آزمایش سطح آهن

اگر فکر می کنید ممکن است کم خونی داشته باشید ، حتما سطح آهن خود را آزمایش کنید. میزان آهن مورد نیاز فرد به جنسیت ، سن و سایر عوامل بهداشتی بستگی دارد. انجمن ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که مردان به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. در زنان 19 تا 50 سال ، مقدار مورد نیاز آهن 18 میلی گرم است. زنان 50 سال به بالا به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. مصرف زیاد یا کمتر آهن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

داروها و مکمل های آهن

در صورت تشخیص کم خونی ، مکمل ها و داروهایی برای درمان مشکل به شما تجویز می شود. همیشه داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. داروها یا مکمل های خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی را می توان بسته به نوع و عوامل سلامتی افراد تشخیص داد ، موقتی است یا می تواند یک مشکل طولانی مدت باشد. در هر صورت ، تغذیه مناسب بخش مهمی در پیشگیری و مدیریت کم خونی است.

رژیم غذایی متعادل می تواند از کمبود آهن جلوگیری کند. اگر در معرض ابتلا به کم خونی هستید ، با یک متخصص تغذیه در مورد نحوه تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود صحبت کنید.

منابع آهن موجود در غذاها

آهن یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در غذاهایی که روزانه می خورید وجود دارد. با این حال ، اگر کمبود آهن دارید ، باید به میزان آهن در رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. دریابید که کدام غذاها دارای سطح آهن هستند و گزینه های شما چیست. غذاهای زیادی سرشار از آهن هستند.

بدن شما آهن بیشتری را از منابع گوشت جذب می کند تا از منابع گیاهی. اگر کمبود آهن دارید ، حتماً بوقلمون ، مرغ و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی ، کلم پیچ و اسفناج از دیگر نمونه های رایج غذاهای غنی از آهن هستند. برخی از غذاهای غنی از آهن که اغلب برای افزایش سطح آهن توصیه می شوند عبارتند از:

  1. گوشت گوساله
  2. گوشت بره
  3. بوقلمون
  4. جوجه
  5. کبد
  6. یک تخم مرغ
  7. غذای دریایی
  8. نان و غلات
  9. میوه هایی مانند توت فرنگی ، هندوانه ، کشمش ، خرما ، انجیر ، زردآلو خشک و آلو خشک
  10. لوبیا

در مورد گزینه های غذایی غنی از آهن از متخصص تغذیه خود سوال کنید.

توصیه های تغذیه ای برای کم خونی

چه غذاهایی جذب آهن را افزایش می دهند؟

علاوه بر نیاز به خوردن غذاهای غنی از آهن ، متخصص تغذیه غذاهایی را توصیه می کند که به جذب آهن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C می توانند جذب آهن را افزایش دهند.

به دنبال راههای ساده برای ترکیب غذاهای غنی از آهن با منابع ویتامین C باشید. به عنوان مثال ، افزودن گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و اسفناج به شما یک وعده غذایی غنی از مواد مغذی می دهد که به شما در کنترل کم خونی کمک می کند. ویتامین E موجود در هویج ، سیب زمینی شیرین ، پرتقال و سایر غذاهای رایج نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

چه غذاهایی مانع جذب آهن می شوند؟

اگرچه خوردن غذاهای غنی از آهن برای کنترل کم خونی مهم است ، اما یادگیری غذاهایی که جذب آهن را محدود یا متوقف می کنند نیز مهم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم است ، اما ممکن است در جذب آهن در بدن اختلال ایجاد کند.

برخی نان ها ، غلات و محصولات سویا حاوی اسیدی به نام فیتات هستند. فیتات و اسید فیتیک می توانند جذب آهن را کاهش دهند ، بنابراین در مورد محدودیت اسید فیتیک در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. قهوه و چای ، به ویژه چای سیاه ، می تواند جذب آهن را مسدود کند. بهتر است هنگام خوردن غذا از این مواد اجتناب کنید.

بهتر است چند ساعت قبل یا بعد از غذا چای یا قهوه بنوشید. اگر کم خونی دارید ، از یک متخصص تغذیه بخواهید تا به شما در تامین مواد مغذی مورد نیاز رژیم غذایی کمک کند. متخصص تغذیه شما غذاها را بر اساس نیازهای تغذیه ای منحصر به فرد شما توصیه می کند و تعیین می کند که از کدام غذاها اجتناب کنید.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *