تنقلات اصلاح شده خوشمزه برای کاهش کلسترول موثر هستند: مطالعه


ژان ۲۸، ۲۰۲۲ – اگر بتوانید با خوردن غذاهایی که دوست دارید، کلسترول خود را کاهش دهید، چه؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وقتی از مردم خواسته شد تا میان‌وعده‌های «لذت‌آمیز قابل قبول» که حاوی موادی هستند که کلسترول را کاهش می‌دهند بخورند، تقریباً همه آنها این کار را انجام دادند.

در مقابل، تنها حدود نیمی از افرادی که از آنها خواسته شد رژیم غذایی خود را به میزان قابل توجهی برای کاهش کلسترول تغییر دهند، این رژیم را در مطالعه قبلی دنبال کردند.

طبق این مطالعه، هیچ یک از این رژیم‌ها کلسترول بد را به اندازه داروهای استاتین کاهش نمی‌دهند، اما مواد تشکیل دهنده ویژه موجود در میان‌وعده‌های خوشمزه می‌توانند به سرعت و به طور قابل توجهی کلسترول LDL را در بیماران بزرگسالی که قادر به مصرف داروهای استاتین نیستند یا نمی‌خواهند، کاهش دهند.

منتشر شده در درمجله تغذیهاین کارآزمایی توسط محققان در کلینیک مایو، دانشگاه مانیتوبا و مرکز ریچاردسون برای غذاهای کاربردی و مواد مغذی در کانادا انجام شد.

محققان ۵۹ نفر را برای شرکت در این مطالعه انتخاب کردند، اما پنج نفر از آنها انصراف دادند. ۱۸ مرد و ۳۶ زن با میانگین سنی ۴۹ سال در گروه‌های درمان و کنترل قرار گرفتند.

دو دوره درمان ۴ هفته ای وجود داشت که با یک دوره “شستشو” به همان طول از هم جدا شدند. در طول مراحل درمان، به شرکت کنندگان گفته شد که دو بار در روز انواع تنقلات آماده را به عنوان جایگزینی برای چیزی که قبلا می خوردند بخورند. سایر تغییرات رفتاری دلسرد شدند.

افراد هر دو گروه می‌توانستند میان‌وعده‌هایی را از بین شش محصول انتخاب کنند که توسط Step One Foods of Minneapolis، که در مطالعه شرکت کرد، بسته‌بندی و کدگذاری شده بودند. این غذاها شامل بلغور جو دوسر، پنکیک، کرن بری، تکه‌های شکلات، اسموتی‌ها و یک خوراکی از نوع گرانولا بود.

گروه درمانی نسخه های اصلاح شده این میان وعده ها را دریافت کردند که حاوی موادی بود که نشان داده شده بود سلامت قلب را بهبود می بخشد. محصولات کنترل اقلام مشابهی از فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها بودند. به عنوان مثال، گرانولای استاندارد خریداری شده در فروشگاه، کنترل گرانولای مورد مطالعه بود، با اندازه وعده تنظیم شده برای داشتن کالری یکسان.

کلسترول پایین تر، سازگاری بیشتر

کلسترول LDL در افرادی که از میان وعده های اصلاح شده استفاده می کردند به طور متوسط ​​حدود ۸.۸٪ کاهش یافت و برخی از شرکت کنندگان کاهش ۲۰٪ یا بیشتر داشتند. کلسترول کل در مقایسه با میان وعده های کنترل به طور متوسط ​​۵.۱٪ با غذاهای درمان کاهش یافت. اما غلظت کلسترول HDL، تری گلیسیرید، گلوکز سرم، انسولین و غلظت پروتئین واکنش‌گر C با حساسیت بالا بین گروه‌های کنترل تفاوت معنی‌داری نداشت.

نشان داده شده است که رژیم غذایی وگان، که غلظت بالایی از فیبر و کلسترول گیاهان را نیز ارائه می دهد، در ترکیب با یک برنامه آموزشی تایید شده ملی، به کاهش ۱۷ درصد کلسترول LDL کمک می کند. بر اساس این مطالعه جدید، «از آنجایی که بخش بزرگی از رژیم غذایی باید کنترل شود، مطابقت کاربر ضعیف بوده است».

به طور خاص، میزان افرادی که به آزمایش رژیم غذایی پایبند بودند کمتر از ۵۰٪ بود، یکی از نویسندگان مطالعه میان وعده، Stephen L. Kopecky، MD، استاد پزشکی در کلینیک مایو، می گوید. در مقابل، انطباق افراد در مطالعه جدید ۹۵ درصد با غذای درمان و ۹۶.۵ درصد با غذای کنترل بود.

استاتین ها تأثیر بسیار بیشتری نسبت به هر رژیم غذایی در کاهش کلسترول دارند. به عنوان مثال، در گروه درمان مطالعه میان وعده، کلسترول LDL حدود یک سوم کاهش یافته است که می توان با مصرف داروهای استاتین به دست آورد.

Kopecky معتقد است افرادی که به طور منظم از این میان وعده ها استفاده می کنند می توانند کلسترول LDL خود را بیشتر کاهش دهند. اما او این نوع رژیم را مکملی برای استاتین ها می داند نه به عنوان یک جایگزین.

او می‌گوید بزرگترین ارزش فوری این رویکرد کمک به افرادی است که تمایلی به مصرف استاتین ندارند یا قادر به مصرف آن نیستند. او تخمین می زند که این شامل ۱۵ تا ۲۰ درصد از بیمارانی است که کلسترول آنها به اندازه کافی بالا است که مستحق تجویز استاتین باشند. با توجه به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد از آمریکایی ها به دلیل کلسترول بالا در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، این تعداد افراد زیادی هستند.

در دراز مدت، Kopecky امیدوار است که صنایع غذایی به جای اینکه ادعا کند که این کار را انجام می دهد، غذاهای بیشتری را عرضه کند که واقعاً کلسترول را کاهش می دهد. او می گوید، اما شرکت های مواد غذایی از آنچه بازار می خواهد پیروی می کنند. بعید است آمریکایی ها نسبت به الان غذاهای سالم بیشتری بخورند. در واقع، آنها ۵۷ درصد کالری خود را از غذاهای فوق فرآوری شده مانند شام یخ زده و چیپس دریافت می کنند. بنابراین ممکن است تغییر محتوا، اما نه طعم برخی از آن غذاها، تأثیر مثبتی داشته باشد.

او گفت: “اگر صنعت غذا از این راه پیروی کند و مردم شروع به خوردن این غذاها کنند، و شما می توانید کلسترول را تا ۱۰ درصد در سراسر کشور کاهش دهید، این امر پیامدهای زیادی برای سلامتی خواهد داشت.”


رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/