به این دلایل کدو بخورید کدو تنبل چه ارزشی دارد؟


به گزارش همشهری آنلاین، کدو حلوایی خام یا بدون نمک حاوی پروتئین قابل قبول، چربی غیراشباع، فیبر غذایی، منیزیم و آنتی اکسیدان های مختلف است. بنابراین استفاده از این غذا برای کودکان و جوانان در سنین رشد، افراد کم وزن و یا زنان باردار مناسب است. در ادامه این مقاله با مهمترین فواید این دانه گرانبها آشنا می شویم که عبارتند از:

۱. آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را تامین می کند

تخم کدو حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند و ارزشمندی مانند فنل ها و فلاونوئیدها است. فنل ماده ای است که از آسیب سلولی در بدن جلوگیری می کند و آسیب سلولی ناشی از افزایش سن را به حداقل می رساند.

از سوی دیگر، فنل به عنوان ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد سرطان نیز شناخته شده است. فلاونوئیدهای موجود در کدو تنبل می تواند خطر ابتلا به سرطان، سکته مغزی و آلزایمر را کاهش دهد. وجود فنل ها و فلاونوئیدها در غذا باعث می شود این ماده غذایی اثر ضد التهابی قوی داشته باشد.

۲. چربی های سالم برای بدن تامین می کند

۲۸ گرم یا یک چهارم لیوان کدو تنبل بدون نمک می تواند چربی های تک زنجیره ای و چند غیر اشباع را برای بدن تامین کند و در نتیجه سطح کلسترول را کاهش داده و فشار خون را تنظیم کند. تحقیقات نشان داده است که کنترل کلسترول و فشار خون کلید پیشگیری از بیماری قلبی و سکته است. اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، می توانید دو یا سه بار در هفته و در هر وعده غذایی حدود یک چهارم فنجان کدو تنبل بخورید.

۳. تامین کافی منیزیم برای بدن

کدو تنبل یکی از بهترین منابع منیزیم در جهان است. منیزیم به عنوان یک ماده معدنی ارزشمند، برای بیش از ۳۰۰ عملکرد در بدن مورد نیاز است. به عنوان مثال، عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه ها، حفظ سلامت سیستم ایمنی، کنترل ضربان قلب و افزایش استحکام استخوان ها به دریافت کامل منیزیم بستگی دارد.

از سوی دیگر، کمبود منیزیم می تواند سطح انرژی را کاهش داده و تعادل فشار خون را مختل کند. با این حساب می توان گفت که خوردن کدو حلوایی بدون نمک کمک زیادی به حفظ عملکرد اندام های بدن می کند.

به این دلایل کدو بخورید کدو تنبل چه ارزشی دارد؟

ارزش غذایی دانه کدو تنبل

هر ۲۸ گرم یا یک چهارم لیوان کدو تنبل بدون نمک و پوست می تواند ریزمغذی های زیر را برای بدن تامین کند. ۱۶۳ کیلو کالری انرژی، ۱۳.۹ گرم چربی بدون چربی، ۴.۱۷ گرم کربوهیدرات، ۱.۸۴ گرم فیبر غذایی، ۸.۴۵ گرم پروتئین، ۱۵۶ میلی گرم منیزیم (معادل ۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن)، ۲.۱۷ میلی گرم روی. معادل ۷/۱۹ درصد نیاز روزانه بدن) و ۲۹/۲ میلی گرم آهن (معادل ۷/۱۲ درصد نیاز روزانه بدن).

خوب است بدانید که روی (روی) موجود در کدو تنبل می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و نقش مهمی در رشد سلولی و بهبود زخم ها ایفا کند. آهن موجود در کدو تنبل به انتقال اکسیژن در سلول های خونی کمک می کند و باعث می شود ماهیچه های بدن بهتر بتوانند اکسیژن را ذخیره و استفاده کنند.

منبع: سلامت