رفتن به نوشته‌ها

بررسی مضرات مواد قندی د. ردا آتمانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه آسیب مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو پلی ساکارید (مانند ساکاروز یا قند) و پلی ساکاریدها یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود. به

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. اما می توان انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، شیرینی ها و سایر غذاهای شیرین را از رژیم غذایی روزانه خود حذف یا حذف کرد. ما به نفع سلامتی عمل کرده ایم و بسیاری از مردم تنها در صورت کاهش یا حذف قندها از رژیم غذایی خود در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی فکر می کنند.

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و منحصر به فردترین اثرات قندها است که همه از آن مطلع هستند. برخلاف قندهای پیچیده ، مونوساکاریدها و دی ساکاریدها به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و وقتی به این انرژی نیاز نداریم ، بدن مازاد آن را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

چندین مطالعه نشان داده است که خوردن قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید ، کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و سرطان معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترون ، در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن قندها باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در سیستم گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

رابطه بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این روش به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی مضرات مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، هپاتومگالی و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه و کاهش توانایی یادگیری در کودکان. افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از انواع قندهایی که برای بدن مضر نیستند ، استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) یافت می شوند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را به سرعت کاهش می دهند. تأمین انرژی مورد نیاز بدن برای مدت زمان طولانی تر.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ها بهتر است از کل میوه به جای آب آن استفاده کنید (حتی به طور طبیعی) ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند) و برای بدن بسیار مفیدتر است. به علاوه بر این ، برخی از غذاها مانند نان سفید ، هر چند از نظر طعم شیرین نیستند ، اما به دلیل کمبود فیبر و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت بالا می برند.


دکتر.. ردا آتمانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا آتمانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمنانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامت شما

محصولات غذایی اصلاح شده ژنتیکی



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *