با این راهکارهای ساده سلامت کبد خود را تضمین کنید



از خوردن غذاهای چرب و ناسالم گرفته تا مصرف داروها بدون تجویز پزشک، برخی عادات بد می توانند برای همیشه بر سلامت کبد شما تأثیر بگذارند. حتی افرادی که از نظر بدنی نگاه می کنند و از رژیم های سم زدایی خاصی پیروی می کنند، ممکن است در اثر مصرف قرص های کاهش وزن دچار آسیب کبدی شوند.

هندوستان تایمز در مقاله ای به چند روش موثر برای حفظ سلامت کبد اشاره می کند:

۱. به طور منظم ورزش کنید و یک سبک زندگی فعال داشته باشید. ورزش به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته یا ۱۰۰۰۰ قدم در روز می تواند به پیشگیری از بیماری کبد کمک کند.

۲. از مصرف الکل اجتناب کنید.

۳. رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید: از رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر استفاده کنید. رژیم غذایی باید شامل غذاهای کم کربوهیدرات، فیبر و امگا ۳ باشد. خوردن قهوه، آجیل، ماهی چرب و روغن زیتون بی خطر است.

۴. به وزن خود توجه کنید. بیماری کبد در نتیجه خوردن یک رژیم غذایی ناسالم است و باید با کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصدی همراه با کاهش ۲۵ درصدی کالری دریافتی همراه باشد تا ۰.۵ تا ۱۰ درصد وزن ۱ پوند در هفته افزایش یابد.

۵. واکسن بزنید. مهم است که برای محافظت از کبد خود علیه هپاتیت A، B و C واکسینه شوید.

۶. در استفاده از روش ها و درمان های سنتی دقت کنید.

۷. مراقب قرص های کاهش وزن یا رژیم های غذایی مد روز باشید.

۸. در استفاده از روش های پاکسازی و پاکسازی کبد مراقب باشید. برخلاف تصور رایج، هیچ رژیم غذایی خاصی برای پاکسازی کبد ثابت نشده است. برای ارائه یک رژیم غذایی سالم از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید.

۹. اگر دیابت، فشار خون یا کلسترول بالا دارید مراقب باشید. آسیب کبدی ناشی از دیابت نوع ۲، دیس لیپیدمی، سندرم متابولیک و چاقی است.

۱۰. سیگار را ترک کنید.