اگر این علائم را دارید، کمبود ویتامین B دارید – خبر خوب


به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب به نقل از همشهری آنلاین، این خانواده به دلیل شباهت بیولوژیکی و همچنین نقشی که در تولید انرژی دارند شامل ویتامین های گروه B می شود. این ویتامین ها عملکردها و خواص متفاوتی دارند. بنابراین بسته به اینکه بدن کدام یک از ویتامین های این خانواده را کم دارد، پاسخ به این سوال که علائم کمبود ویتامین B چیست متفاوت خواهد بود.

مواد مغذی گروه B محلول در آب هستند و به جز ویتامین B12 در بدن ذخیره نمی شوند. بنابراین برای جلوگیری از علائم کمبود این ویتامین های ضروری باید به مقدار کافی در رژیم غذایی مصرف شوند.

در ادامه به طور خاص به علائم کمبود ویتامین B می پردازیم.

علائم کمبود ویتامین B1 (تیامین).

ویتامین B1 در تولید انرژی، رشد و عملکرد سلولی نقش دارد. کمبود این ویتامین در دوران کودکی و نوزادان می تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند. علائم اصلی کمبود ویتامین B1 عبارتند از:

بی اشتهایی؛
خسته و فرسوده؛
تحریک پذیری؛
آسیب به سلول های عصبی؛
حرکات دست و پا؛
تاری دید؛
تهوع و استفراغ؛
هذیان

عوامل مختلفی می تواند باعث کمبود این ویتامین شود. اما، به جز در موارد کمبود شدید ویتامین B1، این علائم معمولا ایجاد نمی شود.

کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین).

ویتامین B2 نقش مهمی در متابولیسم مواد غذایی دارد که نتیجه نهایی آن تولید انرژی است. این ویتامین همچنین در سلامت و عملکرد سلول های مخاطی و پوستی نقش دارد. علائم اصلی کمبود ویتامین B مربوط به این ویتامین عبارتند از:

ترک در گوشه های دهان؛
شکاف لب؛
خشکی پوست؛
التهاب غشای مخاطی دهان؛
زخم های دهان؛
لب ها قرمز و می سوزند.
گلو درد؛
التهاب پوست کیسه بیضه (درماتیت کیسه بیضه)؛
خستگی و بی حالی؛
حساسیت به نور؛
خارش چشم

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B3 (نیاسین)

این ویتامین همچنین نقش مهمی در تولید انرژی دارد و علاوه بر آن در سلامت پوست، مو و سیستم عصبی نقش بسزایی دارد. علائم اصلی کمبود ویتامین B3 عبارتند از:

تشکیل تیره در قسمتی از پوست که در معرض آفتاب است.
خشکی و سختی پوست؛
قرمزی زبان؛
خستگی و بی حالی؛
استفراغ، یبوست و اسهال؛
باعث مشکلات مختلف مربوط به جریان خون می شود.
افسردگی؛
سردرد؛
مشکلات حافظه؛
فریب.

کمبود ویتامین B3 باعث بیماری پلاگر می شود که حتی می تواند منجر به مرگ شود.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

کمبود این ویتامین نادر است و به همین دلیل این عضو از ویتامین های گروه B به خوبی شناخته نشده است. این ویتامین در سلامت پوست، تولید انرژی، کلسترول و چربی خون و سیستم گوارش نقش دارد. علائم کمبود ویتامین B5 عبارتند از:

خستگی؛
افسردگی؛
تحریک پذیری؛
درد معده؛
کمبود خواب؛
تهوع و استفراغ؛
حسرت؛
گرفتگی عضلات؛
هیپوگلیسمی (قند خون پایین) به دلیل حساسیت بالا به انسولین؛
بیماری تنفسی فوقانی؛
پاها گرم است.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B6 (پیریدوکسین).

ویتامین B6 در بیش از ۱۵۰ واکنش آنزیمی شرکت می کند، این ویتامین نقش ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز دارد و از ویتامین های مهم به شمار می رود. علائم مرتبط با کمبود ویتامین B6 عبارتند از:

بثورات پوستی خارش دار و چرب؛
ترک و زخم روی لب؛
درد زبان؛
نوسانات خلقی؛
ضعف سیستم ایمنی؛
خستگی و کمبود انرژی؛
بی حسی و درد در دست ها و پاها؛
گیجی؛
سطح هموسیستئین در خون افزایش می یابد.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

کمبود ویتامین B7 (بیوتین).

ویتامین B7 به عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود و نقش مهمی در بدن دارد. علائم کمبود ویتامین B7 عبارتند از:

ریزش مو؛
بثورات قرمز و متورم در اطراف چشم ها، بینی، دهان و اندام تناسلی؛
افسردگی؛
خستگی؛
فریب؛
بی حسی و گزگز در دست ها و پاها؛
آتاکسی (حرکات کنترل نشده بدن)؛
گیجی؛
اختلالات سیستم ایمنی؛
خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و قارچی افزایش می یابد.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B9 (فولات)

ویتامین B9 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون، تشکیل و ترمیم DNA و تولید انرژی دارد.علائم اصلی کمبود ویتامین B9 عبارتند از:

کم خونی،
رنگ پریده؛
ضعف؛
خستگی و خستگی (هر دو به دلیل سوء تغذیه و کمبود ویتامین B9)؛
موهای خاکستری و از دست دادن قدرت؛
التهاب دهان، زبان و زخم؛
مشکلات رشد؛
آسیب اعصاب محیطی.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 مانند فولات در تولید گلبول های قرمز خون نقش دارد. علاوه بر این، این ویتامین در متابولیسم سلولی، عملکرد سلول های عصبی و تشکیل و نگهداری DNA نقش دارد.

این ویتامین در مقایسه با سایر ویتامین‌های محلول در آب و سایر اعضای خانواده ویتامین‌های B، بیشتر در بدن ذخیره می‌شود و به همین دلیل کمبود آن در طولانی‌مدت رخ می‌دهد. با این حال، کمبود این ویتامین شایع است. علائم و خطرات کمبود ویتامین B12 عبارتند از:

کم خونی؛
رنگ پریده؛
خسته و فرسوده؛
درد زبان؛
زخم و ترک در لب و دهان؛
یبوست؛
مشکلات بینایی؛
از دست دادن کنترل بر حرکات بدن و مشکل در راه رفتن؛
نگرش ها، افکار، احساسات و مشکلات رفتاری؛
سردرگمی و مشکلات تفکر؛
از دست دادن حافظه؛
تحریک پذیری؛
افسردگی؛
از دست دادن ذهن

با توجه به نقش ویتامین B12 در محافظت از سلول‌های عصبی، کمبود این ویتامین باعث آسیب به سلول‌های عصبی می‌شود که می‌تواند به مرور زمان آسیب‌های شدید و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B9 و B12 علائم و نتایج آزمایشگاهی مشابهی دارد. اما باید توجه داشت که اگر کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی شود اما کمبود ویتامین B9 برطرف شود کم خونی برطرف می شود اما مشکل عصبی پیشرفت می کند که خطرناک است عمدتاً به دلیل کمبود ویتامین B12 است.

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین B دارد

علائم کمبود ویتامین B

همانطور که دیدیم همه این ویتامین ها در تولید انرژی نقش دارند. منابع غذایی ویتامین B معمولاً رایج هستند. بنابراین ممکن است کمبود چند عضو این ویتامین ها به طور همزمان وجود داشته باشد.

اگر علائم اصلی کمبود ویتامین B در افراد; یعنی اگر خستگی، بی حالی، کمبود انرژی، زخم دهان و سوزن سوزن شدن دست و پا وجود دارد، بهتر است به کمبود ویتامین B توجه شود.

انواع مکمل های ویتامینی وجود دارند که حاوی یک یا همه ویتامین های گروه B هستند و با توجه به اینکه این ویتامین ها محلول در آب هستند مصرف مکمل (به جز در مقادیر کم) مشکلی ایجاد نمی کند.خیلی زیاد). بنابراین، اگر رژیم غذایی محدودی دارید، حتما از این مکمل ها استفاده کنید.

منبع: seebmagazine