اهمیت تغذیه در زندگی روزمره ما

هنگامی که ما هر ماده غذایی یا مایع مغذی را می خوریم، بدن مواد معدنی ساده و ضروری، ویتامین ها، چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و آب را از این غذاها یا مایعات مغذی هضم و جذب می کند و آنها را به جریان خون و انرژی منتقل می کند که به رشد بدن کمک می کند. سلامت خود را حفظ کند.

ارزش غذایی برای سلامتی هر فردی مهمتر است. غذا یا مایعاتی که می خوریم بر بدن و سلامت ما نیز تأثیر می گذارد. بنابراین بسیار مهم است که نسبت به غذاها یا مایعاتی که در زندگی روزانه خود مصرف می کنیم بیشتر آگاه باشیم. تعداد زیادی از بیماری ها تنها به دلیل رژیم غذایی اشتباه رخ می دهند. برخی از رژیم ها به تنهایی ممکن است باعث بیماری های خاصی شوند یا روند یک اختلال شناخته شده مانند دیابت، بیماری قلبی یا کلیوی را تغییر دهند.

چرا تغذیه برای ما مهم است؟

ما همچنین می دانیم که غذا و آب برای ساختن و حفظ سلامت بدن ما ضروری هستند. هر غذا و مایع خوب حاوی برخی از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، برخی ویتامین ها، مواد معدنی و آب است. همه اینها نقش متفاوتی در حفظ سلامت بدن و ساخت سلول های جدید در بدن ما دارند.

این مهم تغذیه و نقش آن در بدن ما است:

پروتئین:

پروتئین به بدن ما کمک می کند تا عضله بسازد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. پروتئین ها عمدتاً از زنجیره های بلند اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. ۲۲ نوع مختلف اسید آمینه وجود دارد و بدن ما برای عملکرد صحیح به همه این اسیدهای آمینه نیاز دارد. پروتئین یک نوع ماده مغذی فراوان در بدن ما است که بافت های جدیدی می سازد و تمام سلول های آسیب دیده بدن را ترمیم می کند. همچنین به تشکیل هورمون ها و آنزیم هایی که نقش های مختلفی در بدن مانند متابولیسم و ​​رشد جنسی ایفا می کنند کمک می کند. انواع مختلفی از پروتئین وجود دارد که انواع مختلفی از نقش های مهم را در بدن ما ایفا می کند. به عنوان مثال، کلاژن پروتئینی است که به مو و پوست ما قدرت، کشش و ترکیب می دهد. برخی از منابع خوب پروتئین عبارتند از عدس، محصولات لبنی کم چرب، توفو، آجیل، دانه ها، نخود فرنگی و تمپه. برخی از غذاهای رایج مانند نان سبوس دار، سیب زمینی، ذرت و پاستا نیز حاوی پروتئین هستند. پروتئین سویا مهمترین و قوی ترین پروتئین است و با هر پروتئینی با منشاء حیوانی برابری می کند.

کربوهیدرات ها:

کربوهیدرات ها به ما انرژی می دهند. این یک منبع ایده آل انرژی برای بدن است زیرا کربوهیدرات ها راحت تر به گلوکز تبدیل می شوند. این به بدن ما کمک می کند تا انرژی لازم برای تشکیل اجزای سلولی را تامین کند. کربوهیدرات ها از سه ترکیب کربن، هیدروژن و اکسیژن ساخته شده توسط گیاهان تشکیل شده اند. چهار نوع کربوهیدرات مهم وجود دارد – قند، نشاسته، فیبر و صمغ. اگر کربوهیدرات ها به طور منظم خورده شوند هیچ گونه افزایش وزنی ایجاد نمی کنند، مگر اینکه مانند سایر گروه های غذایی باشد. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد – پیچیده و ساده. اثربخشی کربوهیدرات ها می تواند منجر به تولید کتون در بدن شود و می تواند منجر به حالتی به نام کتوز شود. نمونه های خوب کربوهیدرات ها نان، سیب زمینی، پاستا، نوشابه، چیپس، آب نبات/شیرینی، بیسکویت/کوکی، پودینگ، کیک، شکر، موز و غیره هستند.

چربی ها:

چربی ها به ما انرژی بیشتری می دهند. یک ماده مغذی است و مقدار مشخصی چربی برای بدن ما ضروری است. همیشه ما را چاق نمی کند. آنها با محافظت از ما در برابر تغییرات ناگهانی دما و همچنین محافظت از اندام های حیاتی ما در عایق بندی بدن ما نقش دارند. لیپیدها از گروه بزرگی از ترکیبات محلول در حلال های آلی و نامحلول در آب تشکیل شده اند. چربی در هر گرم ۹ کالری دارد. هنگامی که چربی های غذایی هضم می شوند، اسیدهای چرب تولید می شوند. همچنین برای سلامت پوست و تنظیم فشار خون مهم است.

دو نوع چربی وجود دارد، اشباع (جامد در دمای اتاق) و غیر اشباع (مایع در دمای اتاق). برای دریافت اسید لینولئیک کافی، یکی از معدود اسیدهای چرب که بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست. یک فرد بالغ در روز به ۱ قاشق غذاخوری چربی غیراشباع نیاز دارد. چربی های اشباع شده عمدتاً در محصولات لبنی مانند کره، خامه، پنیر و مقداری شکلات یافت می شوند. منابع چربی های غیر اشباع روغن سویا، آفتابگردان و ذرت هستند.

ویتامین ها:

ویتامین یک ترکیب آلی است که فرآیندهای بدن را تنظیم می کند و نقش مهمی در عملکرد صحیح بدن ما دارد. واژه ویتامین از «ویتامین» مشتق شده است که یک کلمه ترکیبی از حیات و آمین است. امروزه یک ترکیب شیمیایی به نام ویتامین. بدن ما برای رشد و نمو طبیعی به ویتامین ها به عنوان مواد نیاز دارد. ۱۳ ویتامین برای بدن ما ضروری است. برخی از آنها عبارتند از A، B، C، D، E، K، ویتامین B-6 و ویتامین B-12. در زندگی روزمره ما، بدون توجه به آنچه می خوریم، بیشتر این ویتامین ها را از غذاها دریافت می کنیم. بدن ما همچنین می تواند ویتامین D و K تولید کند.

هر ویتامین وظایف خاصی را ایفا می کند. هر سطح پایین خاص ویتامین باعث بیماری کمبود می شود. به عنوان مثال، اگر ویتامین D کافی دریافت نکنیم، می تواند باعث راشیتیسم شود. کمبود ویتامین A می تواند باعث شب کوری شود.

اگر ما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم، به طور خودکار ویتامین های ضروری کافی را از غذا یا مایعات روزانه خود دریافت می کنیم. ما حتی نیازی به مصرف ویتامین خاصی نداریم. فقط در برخی موارد برای سلامتی مطلوب نیاز به مصرف روزانه مولتی ویتامین داریم.

فلز:

مواد معدنی فرآیندهای بدن را تنظیم می کنند و بافت های بدن را نیز می سازند. مواد معدنی باعث می شود که بدن ما به درستی عمل کند، زیرا یک ویتامین نقش دارد، اما از کاهش وزن جلوگیری نمی کند. اگرچه ما آن را از غذاهای روزانه خود دریافت می کنیم، اما نیازی به خوردن آن جداگانه نداریم. مواد معدنی سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کنند. برخی از مواد معدنی مهم عبارتند از کلرید، کلسیم، مس، کروم، فلوراید، آهن و ید. این نوع مواد معدنی را می توان از غذای روزانه یا مکمل های مایع مانند نمک، سس سویا، شیر، روغن های گیاهی، غلات کامل، پنیر، آجیل و غیره یافت.

آب به سلول ها شکل می دهد و به عنوان وسیله ای عمل می کند که در آن فرآیندهای بدن می تواند انجام شود. یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. همچنین فراوان ترین نوع مایعی است که در بدن ما یافت می شود و ۷۰ درصد از کل جرم ما را تشکیل می دهد. به حل شدن مواد مغذی ضروری و انتقال آنها به تمام قسمت های بدن کمک می کند. همچنین کمک به حفظ دمای بدن و کمک به دفع مواد زائد بدن ضروری است.

اب:

در بدن انسان ۷۰ درصد از کل جرم را آب پوشانده است. آب به سلول ها شکل می دهد و به عنوان وسیله ای عمل می کند که در آن فرآیندهای بدن می تواند انجام شود. این ضروری ترین ماده مغذی در بین تمام مواد مغذی موجود است. همچنین فراوان ترین نوع مایع موجود در بدن انسان است. آب به حفظ دمای بدن کمک می کند و به دفع مواد زائد بدن کمک می کند.

می بینیم که تغذیه نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد، هر ماده غذایی و هر مایعی حاوی ارزش غذایی خاص خود است که در زندگی ما بسیار ضروری است. این می تواند به افزایش یا کوتاه شدن طول عمر و همچنین تعیین درجه یا معیشت ما کمک کند. همچنین به رشد ذهنی و جسمی ما کمک می کند. ما باید از مواد غذایی و مایعاتی که به طور منظم می خوریم آگاه باشیم. غذای پوپر در زندگی روزمره ما منجر به یک عادت مادام العمر به سمت یک زندگی طولانی سالم می شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر